Ga naar inhoud


Compacte DAB+ ontvanger gezocht voor in de auto


SouLGuY

Aanbevolen berichten

Hallo CeesV

 

Zelf ook zo'n Albrecht DR-56 DAB+ ontvanger, maar op de NPO kanalen loopt die van mij en een kennis min of meer vast, duurt erg lang voordat je de volgende zender kan ontvangen.

Op de commerciële zenders geen probleem, had al contact met NPO en die hebben het zelf ook getest en de norm die de NPO gebruikt werkt niet helemaal goed op de Albrecht DR-56 DAB+ ontvangers.

Ben benieuwd of jij dat ook ervaart.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Ja, op de NPO zenders wordt de bediening van de ontvanger traag.

Het duurt dan 1 - 2 seconden voordat een toetsdruk resultaat heeft.

 

Op andere Nederlandse streams werkt het wel goed.

Het is een schoonheidsfoutje, leuk te horen, dat je dit bij de NPO hebt aangekaart en dat zij erkennen dat het aan hun signaal(norm) ligt.

Dit probleem treedt niet op bij andere zenders in binnen en buitenland.

 

Wat in de auto verder prettig is, is dat je het display kunt dimmen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O dan gaat het bij jou sneller, bij mij duurt het wel 6 a 8  seconden.

Waarschijnlijk heb je een nieuwer model, die van mij en een kennis hebben ook verschillende software erin en dat maakt uit.

Ja ook bij Albrecht heb ik het neergelegd en die zou met de maker contact opnemen, maar helaas kun je de software/ firmware niet zelf veranderen.

Maar daar heb ik al maanden niks van gehoord verder.

 

Maar het is en blijft verder een mooie aanwinst en ontvangt goed op de raamantenne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan Tonskidutch,

Bij de NPO zeggen ze dat de ontvanger niet volgens de specificaties valt, en dat het daarom min of meer vast loopt. Voor half 2015 nergens last van. Dus ze moesten iets veranderd hebben en dat bleek dus ook. Wel jammer, maar goed verder overal in Duitsland en in Nederland de commerciëlen nergens last van.

Bij Albrecht zeiden ze ook dat dit alleen in Nederland bij de NPO voorkomt, verder nergens in Europa!

Hier is er meer over dat probleem te vinden:

https://www.radioforum.nl/viewtopic.php?t=30193

aangepast door Beetle
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

IK heb het verhaal doorgelezen, en het is weer het oude liedje, in heel Europa werkt je ontvanger prima, alleen bij de NPO geeft het problemen en ligt het aan je ontvanger.

Wanneer je zapt van 12c naar een andere transponder is de vertraging weg.

 

Ik luister bijna niet naar de NPO zenders, voor mij is het geen onoverkoombare fout.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is de actieve antenne welke Albrecht levert.

De voedingsspanning komt uit de ontvanger, de zwarte flap is een strookje koperfolie welke tegen de carrosserie gepakt wordt.

De antenne wordt verticaal geplaatst (geplakt) op het raam.

 

27356_10.jpg

 

 

Maar op een Duitse verkoopsite wordt een Hama-autodakantenne aanbevolen met een magneetvoet.

Kost maar een paar tientjes.

En als je die op je autodak hebt staan (weliswaar met los kabeltje via raam naar binnen), dan is de ontvangst nog een slag beter.

De Duitse muxen komen ruim voorbij de stad Groningen. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een dakantenne kan beter werken als een raamantenne, maar om met een magneetvoet antenne op het dak rond te gaan rijden is voor mij een brug te ver.

 

En de kabel door het raam gaat niet werken, of de kabel of de raamrubbers beschadigen.

De raamantenne is een alternatief voor de tijd dat ik deze wagen nog gebruik, de volgende wordt besteld met een vinkje bij de optie DAB+.

 

De FM,Am en Kortegolf antennes in mijn auto zitten trouwens geïntegreerd in de achterruit.

De vin op het dak is voor de gps en gsm.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die HAMA antenne is er speciaal voor gemaakt.

Gebruik hem al ruim een jaar. Nergens beschadigingen.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De raamantenne voldoet, een magneet antenne op het dak is voor mij teveel gedoe.

 

30 jaar geleden boorde ik meteen een gat midden op het dak voor een Kathrein antenne, maar die tijd is voorbij.

Ik heb zelfs nog een magneetvoet antenne in de kelder liggen, maar de dikke RG-8 kabel is echt niet geschikt om door het raam naar binnen te halen.

 

Over het algemeen is de veldsterkte in het verzorgingsgebied voldoende voor een goede ontvangst.

Bij de meeste wagens zal de actieve raamantenne ruim voldoen.

 

Terzijde, afgelopen week door de nieuwe tunnel in Maastricht gereden, daar heeft men nog niet van DAB gehoord, alleen FM ontvangst is mogelijk in de tunnel.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een buurman met BMW uit hogere reeks en volgens mij staat dergelijke antenne op het dak, zou raar zijn dat gerespecteerde automerken zoals BMW dit gebruiken als het bagger en zooi zou zijn. Ga het eens verder bekijken als hij terug is uit vakantie. Nog dit trouwens als je nu al FM afschrijft dan loop je wel erg ver vooruit op de feiten, zal zeker nog jaren duren voordat daar een punt achter gezet wordt. DAB is goed en zeer goed, maar voorlopig mogen we er hier nog naar fluiten in de verre Westhoek van Vlaanderen. Gelukkig dat de FM er nog is om in de auto te luisteren, bovendien hebben we hier nog behoorlijke ontvangst op Gold 1548MW die vaak opstaat in mijn auto.

 

Tja, ik denk dat BMW meer gaat voor het uiterlijk van een wagen dan voor de vraag of je op de autoradio ook wat minder sterk doorkomende zenders kunt ontvangen. De afmetingen van een antenne zijn voor zover mijn ervaring gaat toch doorslaggevend. Zo slaagde ik erin om jaren geleden het (te) korte sprietje van de standaard buitenantenne van onze Renault Scénic eruit te draaien en in plaats daarvan het als ik me goed herinner 48 cm lange spriet van een Smart erin te draaien (zelfde schroefdraad). De ontvangst op alle frequenties werd een stuk beter, zowel AM als FM. Maar goed, die lengte antenne is niet langer "in de mode" en dat telt nu eenmaal meer dan je ontvangstkwaliteit tegenwoordig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mijn informatie zit het verhaal van de auto-antenne tegenwoordig toch iets anders in elkaar.

 

Bij een de tegenwoordige auto-antenne (haaievin) hoeft er geen lange antenne meer op het dak, doordat het systeem in de hele carrosserie is geïntegreerd. In wezen is dit toch ook de filosofie van de plakantenne hierboven beschreven. 

 

Een te lange spriet kan trouwens de ontvangst ook verslechteren. De hoogte/lengte is immers in principe gerelateerd aan het frequentiegebied waarop je wilt ontvangen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

BMW optimeert wel degelijk de ontvangst, maar een sprietantenne op hun auto's is uit de boze.

Bijn250 km/uur ligt die antenne toch plat op het dak en maakt alleen maar herrie.

In de achterruit zitten verschillende antennes geïntegreerd, die allemaal op een eigen ingang van een antenneversterker zijn aangesloten. Voor de FM band zijn er zelfs meerdere antennes voor de diversiteit ontvangst.

De Haaienvin antenne op het dak is in verschillende uitvoeringen leverbaar, en kan naast de GSM telefoon zenden/ontvangen ook de GPS signalen ontvanen en eventueel de Band 3 signalen voor de DAB ontvanger ontvangen.

Het vervangen van de Haaienvin is geen optie bij een BMW, hij zit geplakt en je moet extra kabels door de auto trekken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, de voeding van die actieve antenne komt uit de ontvanger zelve, m.a.w. alleen te gebruiken met die Albrecht ontvanger.

Gaat dus niet met mijn Denver.

VU+Solo4K + DVB-C (VTI+Oscam) / Topfield 7700HSCI

TeVii DVB-S2 S470 / TBS DVB-S2 Tuner met CI USB

Wave Toroidal T90 / 8 LNB's / NOXON A550+ DAB
Logitech Harmony One / Dell Studio XPS Win 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een 5 Volt power inserter gebruiken?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...