Ga naar inhoud


NOS neemt voorlopig geen afscheid van teletekst


Sprietje

Aanbevolen berichten

In Totaal TV is het volgende te lezen:

Ondanks het stopzetten van Teletekst door diverse Belgische omroepen, hebben NPO en NOS daar geen plannen voor. Het teletekst signaal wordt binnenkort zelfs voorzien van een backup.

De NPO werkt na diverse grote storingen in het recente verleden aan een volledige backup. Die moet garanderen dat bij een uitval in Hilversum toch signaal op alle belangrijke zenders blijft. Ook Teletekst wordt nu in dat systeem opgenomen zodat ook dat medium in geval van calamiteiten en bij uitval blijvend kan worden geactualiseerd.

Teletekst nog in veel Europese landen

Hoewel Frankrijk, België, Groot-Brittannië, Ierland en diverse Scandinavische landen grotendeels afscheid hebben genomen van Teletekst of daar mee bezig zijn, geldt dit voor veel andere Europese landen niet. Behalve in Nederland is Teletekst in Duitstalige landen, het oosten van Europa en in de zuidelijke landen nog altijd veelgebruikt en een populair medium. Teletekst is vooral zeer geschikt om informatie te betrekken wanneer internetverbindingen niet of slecht voorhanden zijn. Waar men in landen als België en Frankrijk inzet op nieuwe technieken, heeft de NOS teletekst juist integraal opgenomen in deze technieken door hier apps van te maken.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


 

Teletekst is vooral zeer geschikt om informatie te betrekken wanneer internetverbindingen niet of slecht voorhanden zijn

 

Dan is het dus zwaar onbegrijpelijk dat de NOS daar nog geld in steekt.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is het dus zwaar onbegrijpelijk dat de NOS daar nog geld in steekt.

 

Ik gebruik het nog dagelijks.

]-[an - Utrecht.

 

Xtrend ET7500 - Triax 88 voor 13 19.2 23.5 en 28.

Ziggo - Humax 5200C en 5300C - Samsung UE43KS7500

Link naar reactie
Delen op andere sites

Psychosammie schreef op 11 Jul 2016 - 16:24:

Dan is het dus zwaar onbegrijpelijk dat de NOS daar nog geld in steekt.

 

Waarom?  HBBTV is gewoon een aantal linkjes naar internet content.  Teletekst werkt ook als internet niet beschikbaar is en is dus ongeacht de beperkte capaciteit veel beter.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens begrepen dat er programma's zijn die tekst TV zo omzetten naar teletekst, dus waarom aan de kant gooien als het toch werkt.

 

Ik gebruik het zelf vaak voor het weer, pagina 703 en 704 zijn voor mij het belangrijkste, ik zit niet te wachten op een dure weerman/vrouw die het beter denkt te weten.

 

Wil ik echt actueel, dan kijk ik even op het internet, want dat is pas echt actueel.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken genoeg mensen die de TT app gebruiken.

TT is nog steeds een pracht medium voor breaking news in telegramstijl. En inderdaad is het ook daar waar geen internet is.

De Duitstalige landen hebben dat goed begrepen.

 

Er zijn in Nederland ook al regionale omroepen die TT al hebben afgeschaft.

Ik vind dat een gemis. Verkeerde bezuiniging.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik dagelijks teletext van Das Erste en van SVT...   ik zou het niet willen missen. Donders handig om even iets op te zoeken, het weer, een wisselkoers, de beursstand... op en ondergangstijden van de zon ...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teletekst is een fijn medium. Gebruik het ook vaak via de app op de telefoon. Geen reclame festijn zoals nu.nl en kort en bondig de informatie.

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • Moderator

Toch begint men in Nederland ook te zagen aan Teletekst.

 

De NS heeft vandaag bekend gemaakt, dat men stopt met het verstrekken van reisinformatie via teletekst op blz. 751.

Er wordt volgens de NS amper meer gebruik van gemaakt en er zijn prima slternatieven.

 

Misschien toch het begin van het einde van teletekst in Nederland?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teleteks kan pas verdwijnen als er een goed alternatief is.

HbbTV is hiervoor een goede vervanger, zie o.a. ARD.

 

De VRT verwijst naar hun app 'deredactie.be', stelt geen reet voor, grootste deel net krantenkoppen waar je verder niks mee kunt.

Dus die app maar weer verwijderd van mijn tablet.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De NS moet eens alle treinen in Nederland tegelijkertijd een dag lang zonder vertragingen laten rijden, ik krijg regelmatig de vraag hoe mensen kunnen nagaan of er werkzaamheden op het spoor zijn.

 

Veel ouderen hebben simpelweg geen smartphone, de gene die het wel hebben, die hebben een bijbel nodig om er uit te komen, maar begrijpen er dan nog niets van, laat die teletekst toch lekker werken voor mensen die niet anders kunnen, het werkt, het is simpel, dus waarom moeilijk doen als het er toch is?

 

Ik gebruik teletekst om even snel door het belangrijkste nieuws te vliegen, geen uitgebreide lappen tekst waar ik op zit te wachten, want dat stoort mij pas echt.

 

Belangrijkste pagina's heb ik al eerder genoemd, 704 en 703, het is snel, eenvoudig en makkelijk. Als iedereen het internet op duikt om het weer na te kijken, dan kost dat denk ik veel meer energie dan even snel via de TV te bekijken, zo werkt het ook met de NS en Schiphol.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De VRT verwijst naar hun app 'deredactie.be', stelt geen reet voor, grootste deel net krantenkoppen waar je verder niks mee kunt.

Dus die app maar weer verwijderd van mijn tablet.

Alsof teletekst met zijn 15 regels van 40 karakters meer is als een krantenkop?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alsof teletekst met zijn 15 regels van 40 karakters meer is als een krantenkop?

 

Overdrijven is ook een kunst, een pagina bestaat uit 15>20 regels en bevat dus sowieso meer dan 40 karakters.

En als je TT maar niks vindt, dan pak je een willekeurige krant met het nieuws van gisteren.

 

Ik weet dat je via sociale media en nieuws apps ook nieuws kan vergaren, maar als je 's avonds TV kijkt en je wil tijdens de reclame, even het laatste nieuws zien, is het maar een druk op de TT toets en het nieuw is daar.

Via smartphone of tablet gaat ook, maar moet je die wel in de buurt hebben.

Bij mij staan laatste twee 's avonds af, zodat ik niet gestoord wordt met (uitgesteld) TV kijken.

aangepast door Emekli

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...