Ga naar inhoud


Combineren vaste schotel met recreatieschotel. Welke switch?


Cowalley

Aanbevolen berichten

Hallo A33. Ik heb geprobeerd jouw test uit te voeren. Echter nog steeds alleen ontvangst van 19 oost. Maar ik weet niet of ik de test helemaal heb uitgevoerd zoals je wilde. Is voor mij erg technisch.

 

Ik denk dat ik ga voor ofwel het vervangen van de duo- lnb door een single variant, of het vervangen van de switch door een uncommitted switch.

 

Zijn er speciale 23oost lnb's, of zijn die dingen universeel?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een universele LNB is inderdaad universeel bruikbaar voor alle satellieten op de KU-band.

 

NB Ten aanzien van de test: Het zou eventueel ook kunnen zijn dat je diseqc switch het niet goed doet in combinatie met deze ontvanger. Dat komt helaas toch ook regelmatig voor....

Daar is helaas geen aparte test voor; dat vind je meestal alleen als je de switch omruilt voor een andere.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist een single lnb gekocht de balkonschotel en gericht op 23 oost. Huisinstallatie aangesloten op poort1 van de switch. Balkonschotel aangesloten op poort2 van de switch. Diseqc 1.0 #1 astra 1 en #2 astra 3. Nu werkt het. Heb nu zowel de zenders van 23oost als 19oost. Het probleem zat hem kennelijk in de ingebouwde switch van de duo-lnb, die niet samenwerkte met mijn eigen switch.

 

Schakelen gaat soms wel met een omweg. Als ik Nederlandse zenders bekijk via de 23oost, en ik zap naar zenders op de 19oost, dan gaat dat prima. Maar als ik tusse de zenders van 19 oost wil zappen, dan gaat dat soms alleen via terugzappen naar 23 oost en weer terug naar de gewenste zender op 19oost. Het schakelen verloopt dus niet helemaal 100% soepel, maar hier is mee te leven. Gewoon even terugschakelen naar een astra 3- zender en ik kan eke astra 1-zender ontvangen. Misschien dat dat nog te verbeteren is met een andere switch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Schakelen gaat soms wel met een omweg. Als ik Nederlandse zenders bekijk via de 23oost, en ik zap naar zenders op de 19oost, dan gaat dat prima. Maar als ik tusse de zenders van 19 oost wil zappen, dan gaat dat soms alleen via terugzappen naar 23 oost en weer terug naar de gewenste zender op 19oost. Het schakelen verloopt dus niet helemaal 100% soepel, maar hier is mee te leven. Gewoon even terugschakelen naar een astra 3- zender en ik kan eke astra 1-zender ontvangen. Misschien dat dat nog te verbeteren is met een andere switch.

 

Het gaat dus soms goed en ook soms niet goed?

Ik probeer te begrijpen, waarom dat (soms) niet goed gaat, maar het lukt me niet echt om te begrijpen, of er nu iets bij jouw diseqc schakelaar misgaat, of bij de diseqc schakelaar van de huisinstallatie.

 

Vanaf een andere satellietpositie naar 19oost (poort #1) schakelen gaat dus altijd goed, maar het schakelen tussen zenders op poort #1 lukt dus soms niet.

Maar als er niet naar een andere poort geschakeld wordt, is er geen aanleiding voor de switches om een nieuw diseqc signaal te verlangen, dus ik snap niet waardoor die situatie ontstaat.

Ik vraag me af of het onregelmatige ervan misschien te maken zou kunnen hebben met de schakeling tussen 0/22kHz of 13/18 volt, waardoor één van de switches wat ontregeld raakt?

 

In principe zou de schakeling namelijk normaal en probleemloos moeten functioneren. Dus ik vraag me af of het met een andere 2/1 diseqc 1.0 switch beter zou gaan, of met een diseqc 1.1 switch; maar ik weet dat niet. Lukraak een switch vervangen kan je natuurlijk altijd proberen, maar levert misschien niets op. Wellicht zit de onregelmatigheid in de huisinstallatie-switch, en daar verander je dan dus niks aan.....

 

Kan je eens kijken of het probleem zich steeds voordoet bij het schakelen van bepaalde zenders naar bepaalde andere zenders?

Wellicht kunnen we dan onderzoeken, of het inderdaad te maken heeft met schakelen tussen hoge band/lage band en/of tussen horizontale/vertikale transponders.

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal je beschrijven hoe het gaat. Als ik schakel van een zender op de 23oost naar ARD of ZDF (beiden op 19oost), gaat dat prima. Als ik vervolgens doorzap naar RTL duitsland of een andere Duitse zender, zoals bijvoorbeeld RTL-II oid, dan gaat dat niet. Dan moet ik eerst terug naar een zender op de 23oost en direct het nummer van de betreffende zender intoetsen en dan werkt het

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal je beschrijven hoe het gaat. Als ik schakel van een zender op de 23oost naar ARD of ZDF (beiden op 19oost), gaat dat prima. Als ik vervolgens doorzap naar RTL duitsland of een andere Duitse zender, zoals bijvoorbeeld RTL-II oid, dan gaat dat niet. Dan moet ik eerst terug naar een zender op de 23oost en direct het nummer van de betreffende zender intoetsen en dan werkt het

 

Zo had ik het begrepen, ja.

Maar is het nou ALTIJD bij het verzenderen binnen 19oost, of SOMS?

 

En als je een halve minuut wacht, dan werkt dat dus niet bij jouw ontvanger, dat hij dan toch een diseqc repeat geeft en de zender toch in beeld komt?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...