Ga naar inhoud


Storingen , Diseqc stuk ?


haelewyn

Aanbevolen berichten


Nieuwe LNB Smart Titanium had ik jaren geleden gekocht en dacht er iets goeds mee in huis te halen. 
Ik lees nu dat die van Titanium van Smart is.. een merk dat toch gekend is voor goedkope producten (?)

 

Ik heb nog iets geprobeerd dat me geen moeite en geen geld kostte... 
ik heb de M7 standaardbak even terug gezet naar fabrieksinstellingen en sedertdien geen enkele uitval meer gehad. 
Ok .. we kunnen weer beginnen testen. Lees : uren naar tv kijken om te zien of het opgelost is.

 Ik durf het weer hopen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja ik zou alles gaan vervangen waarvoor er geen aanleiding is en de coaxkabel die helemaal verrot is laten zitten. Kijk zeker ook nog eens naar het 230V stopkontakt en naar de HDMI-kabel en of je alle apparatuur wel zuiver waterpas hebt staan in twee richtingen.

 

 

Even samenvatten :

 

 

Een andere LNB had al eerder hetzelfde probleem gegeven. Uitval zoals hier .. en vooral als de zon achter de LNB stond.

DIe ene keer was dat dus gewoon opgelost door de LNB te vervangen, wat me ook werd aangeraden op het forum hier.

Ik had er deze keer nog één liggen en die even plaatsen om te zien of het opgelost was lijkt me geen slechte manier om iets te proberen herstellen.

Dat onderdeel ligt in de kast toch maar stof te vangen (de doos ervan dan toch).

 

De Diseqc bleek bij manipuleren ervan een invloed te hebben op de beeldkwaliteit.  

Enige tijd later, zonder manipulatie, was van het ene op het andere moment de 3de ingang onbruikbaar. Na het bekijken van Astra1 (infokanaal TVV) bleek dit ook zeer slecht beeld te geven. Zeer veel onderbrekingen.   Tot onlangs was er daar geen enkel probleem mee;

Lijkt het dan zo gek om de Diseqc te vervangen ? 

Er zat ook zo een goedkoop Smartje op..  geplaatst door de installateur. Ik heb voor beter materiaal betaald ooit maar .. niet gekregen.

 

Enkele connectoren ook vervangen omdat er op één aansluiting een zwarte kern te zien was. Ik had nog 10 connectoren liggen.

Alles leek optisch goed maar ik ken zelf het trucje niet om te weten of je massaverbinding nog goed is of zwak. Ik kan alleen zien of er beeld is of niet. Ik denk niet dat ik andere middelen tot mijn beschikking heb.

 

Zoals gezegd was de ene kabel die verrot leek nogal aan de korte kant en die ligt ook achter de antenne.

Vlakbij, aan de houder, werd cement gestreken om de voet en de boorgaten te bedekken (optisch maar ook voor waterinsijpeling in de muur) want het eerdere plamuur was er afgevallen bij het plaatsen van de antenne. 

De kabel werd door mijn buurman (metser) gedeeltelijk mee gecementeerd en dan zie je het rot niet meer;  De rest van de kabel : daar is wat op gemorst en die wordt nooit meer echt wit.

Cement is nogal corrosief en kan het omhulsel van die kabel wat beschadigd hebben. Er kan dus verderop nog verlies zitten daardoor.

Je ziet het niet door de donkere verkleuring en doordat hij verborgen zit of door de cement er bovenop.

Ik heb die deze week wel aangeraakt  (alles leek ok) maar heb het rotte karakter pas ondervonden bij het vervangen van de connector.  Dat had ik nog niet eerder gedaan omdat er niet echt voldoende lengte beschikbaar was om dat ding nog erg in te korten. Het gaat over centimeters die er over zijn.  Dat is zo door de installateur gedaan. Niet door mij.

 

Ik denk niet dat ik hier zo verschrikkelijke fouten heb gemaakt. 

Na alle maatregelen was er verbetering (minder verlies ?) maar slechts na het terugplaatsen van de M7 (model zonder recorder en met single tuner uiteraard) naar fabrieksinstellingen heb ik geen klachten meer; Tot nu toe geen enkele uitval gehad en enkel de 'gevoeligste kanalen' ingeschakeld. Die waar ik het meest last had.

Nog een paar dagen verder uittesten en ik laat zeker weten of het volledig opgelost is. 

 

Aan iedereen bedankt voor het meedenken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Och mensen.. ge gaat het niet geloven.
Na het terugplaatsen naar factory settings was alles in orde voor een dag of 2-3.
Daarna weer storingen.

Dan ben ik maar weer beginnen rondkijken. 
Mijn antenne kijkt over een muurtje..  Daarachter stond een boom die niet boven het hoogste deel van de muur kwam.
Maar bomen groeien natuurlijk..

Ik had al eens gekeken of de boom in kwestie nu, in gegroeide vorm, niet voor de antenne stond maar dat zag er ok uit.
Die boom stond mits enig gezichtsbedrog nog netjes uit de weg..
Dus heb ik maar eens een foto genomen en dan staat hij al iets minder ok.
Ik heb zo goed als altijd beeld, behalve als een zucht wind de top van de boom opzij blaast... Althans : zo denk ik nu.
Oops... Die boom is van de gemeente. 
Dat gaat nog wat worden om die ingekort te krijgen. 
Aan de telefoon zei men al dat het misschien niet voor eerder dan januari is.
Die mannen hebben nog nooit storingen in hun beeld gehad voor een maand of vijf, neem ik aan.

aangepast door haelewyn
Link naar reactie
Delen op andere sites

De schotel verder naar links plaatsen is geen optie ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, sorry... Links volgt er een plat dak. Het zou kunnen maar dan op een voetje. Ik denk dat ik die nooit sterk geplaatst krijg op asfalt en met weinig sterke ondergrond.

Hogerop op een andere muur kan, maar dan staat de schotel ineens zo hoog dat hij voor al mijn laddertjes onbereikbaar is en dan zou ik er nooit nog iets kunnen aan doen.

 

Een optie voor mij is :  de gele kop heeft nog goede ontvangst , die is voor Astra2.   Ik kan dus nog FTA kijken op de Engelse zenders.
Tv Vlaanderen kan ik vervangen door Proximus TV. 

Geen idee of de gemeente verplicht is om de overlast te verminderen. Of dat het wettelijk gezien aan mij zou zijn om de antenne te verplaatsen.
Er ging iemand komen naar kijken. Maandag gebeld daarvoor. Uiteraard wacht ik nog op bezoek.  Ze hebben ook andere dingen te doen precies.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Na het terugplaatsen naar factory settings was alles in orde voor een dag of 2-3.

Daarna weer storingen.

 

Maar als het 2 of 3 dagen gewoon goed gewerkt heeft, dan kan de boom toch niet de schuld krijgen van de slechte ontvangst?

Ofwel werkt het wel ofwel niet, als er een obstakel in de weg staat...  en in 1 week groeit de boom niet zodat die plots een probleem kan worden.

Je zou nog aan sterke wind kunnen denken, dat het 3 dagen windstil was, en dat de boom nu zwiept door de wind...  dat weet ik niet...

Maar anders denk ik eigenlijk dat er iets mis is met kabel, lnb of switch, of een combinatie van deze 3.

Ze zou gewoon een losse nieuwe coax kunnen gebruiken, en die aan de lnb koppelen en aan je receiver... (en de receiver dan zonder diseqc configureren), zo sluit je dan de kabel en de switch uit.

Als het 3 dagen kan werken, moet het volgens mij gewoon altijd kunnen werken.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht ook aan de theorie dat het gewoon misschien windstil moet geweest zijn. Geen erg in gehad toen.
Ik heb nu ook al een dag normaal beeld bv.
Toen ik er zaterdag aan bezig was zag ik gewoon die boom bewegen en verder overhellen dan ik had gedacht.

Die kabel : kan ik eens uitproberen.. 
Of ik kan gewoon even kijken of ik op dagen met veel storingen die boom heen en weer zie gaan.
Ik ben zeker dat hij er niet echt voor staat, hij heeft echt wel wind nodig om voor de antenne te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een idee hoe hoog die boom is en wat de afstand is tussen boom en schotel.

op dishpointer.com kan dat ingegeven worden samen met de locatie, dan de satelliet kiezen,

Er verschijnt een groene lijn met de richting naar de satelliet, hierop kan hoogte en afstand ingeven worden van de boom en dan ziet men of het obstakel tussen satelliet en schotel staat.

 

Maar, volgens wat ik hier al gelezen heb, ligt het gewoon aan uw coax kabel, die is gewoon niet geschikt voor satelliet ontvangst, het verwonderd mij al dat het werkte, waarschijnlijk met heel veel verlies aan signaal, zo op het randje af, dat gaat er niet op beteren.

satelliet coax kabel moet een middenkern uit koper hebben, de rest is voor kabel tv.

Kabel tv heeft veel lagere frequenties, dan satelliet.

Hoe hoger de frequentie, des te groter de weerstand word in de kabel, daarom gebruikt men koper, omdat dit een betere geleider is.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoi Mebo, 

Sorry dat ik wat later antwoord stuur. Het was me even ontsnapt en ik was met verschillende andere dingen bezig.

Ik denk dat de cameraproef (zie foto hierboven in de draad) duidelijk zegt dat de boom redelijk dicht bij de antenne staat. 
Er is een afstand tussen antenne en boom van een meter of 3.

Een en ander werd duidelijk toen ik aan de antenne bezig was EN achter me keek net op het moment dat er een windvlaag opstak.
Die boom beweegt redelijk veel naar de (voor mij) verkeerde kant en met een redelijk grote oppervlakte.

Ik heb nu enkele weken zo vaak mogelijk naar tv gekeken in de namiddag en telkens verbanden met de wind gelegd.
Bij windstil zijn er geen storingen.
Bij wind zijn er storingen.

 

Er ligt hier inderdaad kabelTV-coax.. Zo door de installateur geplaatst. Die man gaf een all in prijs en zal aan kostenbeheersing gedaan hebben op zijn eigen manier.

Het werkt .. het heeft altijd gewerkt.

Ik ben geneigd om nu nog meer te denken dat die boom er voor iets tussen zit.
De boom is  eigendom van de gemeente en ze zouden er eens naar komen kijken .. 
Dat was 2 weken geleden. Niemand gehoord of gezien.

 

Ik vraag me af wie zich nu moet aanpassen, wettelijk gezien ?
De gemeente omdat hun aanplantingen hinderlijk zijn ?
Dat die boom groter geworden is zal een normaal natuurlijk fenomeen zijn, vermoed ik .. en niet strafbaar.
Misschien heb ik geluk en hebben ze dat ding te dicht geplaatst. Dan heb ik een been om op te staan als ik vraag om hem te rooien.

Of ben ik het die de schotel moet verplaatsen ? Dat is praktisch bijna onmogelijk omdat ik dan naar een totaal andere plaats moet verhuizen ermee

en ook een pak hoger. Zo hoog dat ik er niet meer bijkan.

Heeft iemand hier ervaring met bomen en dergelijke hinder ? Enig idee of de gemeente moet ingrijpen of dat ze niets moeten doen ?

Andere denkpiste is ervoor te zorgen dat die boom binnenkort de pijp aan Maarten geeft. Dan ben ik voor een paar jaren weer gerust. Tot de volgende boom ook weer groot wordt, ooit.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien gaat dit topic van topic starter nu hier verder: https://www.sat4all.com/forums/topic/354741-slecht-beeld-door-boom-van-gemeente/

 

Het lijkt me dat dit topic dan nu beeindigd is....

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...