Ga naar inhoud


wanneer volgende sun outage?


boudeman

Aanbevolen berichten


  • 4 maanden later...

Ik had vandaag rond 11.00 uur 15 min. geen ontvangst op astra 3, dus even naar de schotel gekeken, niets aan te zien, maar  volgens mij was er weer een sun outage.

 

Klopt dat Sprietje ?

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Beste mensen

 

De herfst begint en dat betekent weer dat de sun-outage in aantocht is.

De sun outage is het moment dat de zon zich precies achter de Clarkebelt beweegt en dus op bepaalde tijdstippen precies achter de satellieten staat.
Behalve dat dit een tijdelijke vermindering van het signaal oplevert, is dit ook een handig moment om te bepalen of je schotel nog voldoende vrij zicht heeft.
Vooral bij bomen die jaarlijks hoger en breder groeien en het vrije zicht op de satelliet kunnen belemmeren, is het handig tijdens de sun outage te controleren of je niet in een kritische situatie terecht komt.


Heb je bomen in de buurt van de schotel staan richting de satellieten die je ontvangt, dan zou het jammer zijn dat je volgend voorjaar als de bladeren weer aan de bomen komen je merkt dat de ontvangst ineens een stuk slechter is geworden door de weer gegroeide boom.
Je weet dan immers niet welke boom of takken in de weg zitten.

Tijdens de sun outage kun je precies zien welke tak(ken) in de weg gaat zit(ten) en kun je een ongestoorde ontvangst behouden door misschien slechts één tak af te zagen i.p.v. de hele boom neer te halen of de schotel te moeten verplaatsen.

 

In Nederland is de maximale sun outage over een kleine 2 weken op 12 okt. maar dat is zeker niet overal zo in Europa. Op de Canarische Eilanden is de maximale sun outage al op 4 okt. en in Scandinavië pas op 14 okt.

De zon komt in deze periode dagelijks ongeveer 0,4 graden elevatie minder hoog aan de hemel. Je kunt dus ook al wat dagen eerder of wat dagen later dan tijdens de maximale sun outage gebruik maken van deze handige situatie om het vrije zicht op de satellieten te bepalen.
Maar je moet de zon wel kunnen zien en dat is in Nederland zeker niet gegarandeerd.


Bekijk je het vrije zicht eerder dan de maximale sun outage, dan zou je denken dat de boom nog geen probleem op levert. Betrouwbaarder is dan ook als de zon tijdens de maximale sun outage niet te zien is, om dan maar een paar dagen later te kijken. De zon staat dan iets lager dan de satelliet en dat weet je zeker dat je voldoende takken weg haalt of de boom topt.

Als er takken in de weg zitten kun je dat zien als deze takken een schaduw werpen op je schotel.


Natuurlijk is de sun outage ook een prachtig moment voor mensen met een draaibare schotel of een multifeed schotel die veel satellieten kan ontvangen. Je kunt dan mooi controleren voor welke satellieten je vrij zicht hebt.

Ik geeft deze info tijdig zodat degenen die gebruikt willen maken van de sun outage rekening kunnen houden met hun agenda en eventueel ladders en zagen te kunnen organiseren.

 

Een calculator is op deze site te vinden: http://www.satellite-calculations.com/Satellite/suninterference.php

Om de sun outage gedurende een iets langere periode weer te geven, kun je de calculator op een schotel van 40cm instellen. Op deze manier kunt U al vele dagen vóór en na de maximale sun outage zien op welk tijdstip de zon precies in de richting van de satelliet staat.  

 

Op de Canarische Eilanden is vanaf vandaag al iets te merken van de sun outage omdat het signaal al iets verzwakt wordt. In bijgevoegde tabel is te zien op welk tijdstip de zon achter de Astra 23,5 staat in Maspalomas maar voor alle overige plaatsen op de Canarische Eilanden verschilt dit maar heel weinig.
De Canarische Eilanden hebben dezelfde tijd als Engeland dus in de tabel moet UTC-tijd aangehouden worden + 1uur omdat het nog tot 28 okt. zomertijd is.

 

 

sun outage Maspalomas.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben van plan om in de loop van komende week de zon in Zuid-Spanje volgen op mijn lnb's op multirail. Toen de schotel, een Triax 115 pas nieuw was, was dit prima te doen omdat de lak van de schotel toen nog iet of wat glans had maar dat is al jaren niet meer, zie de bijlage 1. Ik ga stukjes aluminiumfolie met gel op waterbasis op de schotel plakken. Ik was van plan om stukje folie te nemen van ongeveer 15cm in het vierkant (halve breedte van een rol folie). Als je de stukken groter neemt, wordt het lastiger om ze er mooi tegenaan te krijgen vanwege de parabolische vorm van de schotel. Ik denk dat 4 of 8 stukken wel voldoende is om voldoende zonreflectie te krijgen.

Je moet zonder meer opletten dat de lnb's niet gaan smelten door de geconcentreerde hoeveelheid infrarood licht op de lnb's. Omdat ik de sun outage gedurende een aantal dagen ga volgen, zorg ik er wel voor dat ik de lnb's niet te lang in het geconcentreerde zonlicht laat door over de lnb's ook folie te frommelen zodat ze niet smelten. Ik ga ook de temperatuur aan de voorzijde van de lnb's meten. Helaas heb ik geen thermometer bij de hand die hoger dan 50° gaat. Mooi zou een thermometer zijn die tot 100° gaat of nog meer. Zie ook de bijlage van een gesmolten lnb. Bij deze foto kun je mooi zien dat de zon elke dag ongeveer 0,4 graden lager zakt. Hij laat dan ook twee smeltsporen boven elkaar zien van twee dagen. Waarschijnlijk door bewolking is het onderste smeltspoor vroegtijdig afgebroken.


De gel op waterbasis is naderhand makkelijk met water van de schotel af te krijgen

 

 

 

lnb Hotbird fel verlicht .JPG

gesmolten lnb New Zeeland 2007-.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Folie op schotel geplakt om belichting op lnb's te zien.

 

Vandaag op diverse plaatsen stukken aluminiumfolie met gel op waterbasis op de schotel geplakt.
Het is nog 2 dagen voor de maximale sun outage.
Op de foto niet te zien maar met het oog wel dat de lnb nog onder het midden van de lnb het sterkst wordt belicht. Niet verwonderlijk omdat de zon nu nog ongeveer 1 graad te hoog aan de hemel staat. Helaas kan het contrast tussen fel verlicht en gewoon verlicht op een foto bij lange na niet weergegeven worden wat met het oog zichtbaar is waardoor het lijkt alsof de zon niet duidelijk op die ene lnb schijnt.
Het blijkt dat toen de schotel nieuw was en de lak nog enigszins glans had, het zonlicht beter gebundeld werd dan nu. Je kunt ook zien dat het folie niet glad genoeg op de schotel zit maar beter kreeg ik het er niet op.

alufolie op schotel.JPG

Astra 28,35.JPG

Astra 19,2 belicht.JPG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎30‎-‎9‎-‎2018 om 09:09 zei Sprietje:

In Nederland is de maximale sun outage over een kleine 2 weken op 12 okt. maar dat is zeker niet overal zo in Europa. Op de Canarische Eilanden is de maximale sun outage al op 4 okt. en in Scandinavië pas op 14 okt.

 

  • Like 1

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de kleine stukjes aluminiumfolie die ik op de schotel geplakt heb, is de witte kap van de lnb zo verschrikkelijk fel verlicht, dat het gewoon zeer aan je ogen doet en dat terwijl ik heel goed felle zonneschijn kan hebben en nooit een zonnebril draag. Ik durf  de lnb's maar een paar minuten onbeschermd zonder aluminiumfoil te laten, bang dat ze helemaal weg smelten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...