Ga naar inhoud


Tijdelijk meer ampère uit accu voor koelkast boot


muppet

Aanbevolen berichten

Inderdaad ... in de bedrading, maa mogelijk specifiek in de overgang van de bedrading.

Schuifstekkertjes die oxideren en hebben zo maar 0,5 ohm overgangsweerstand.

Bij 5 ampere is toch 2,5 volt spanningsval.... en daar heeft de koelkast dan problemen mee.

 

Gewoon doorsolderen die bedrading het hoeft toch niet steeds los.

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Voor de bedrading gewoon even zoeken op "draadcalculator", zo kan je voor je zelf ook kijken om een eventuele overwaarde te nemen gezien naar de toekomst voor extra radio, magnetron, beamer of infrarood sauna in de beschikbare ruimte (zonder bagage).

 

post-51681-0-51774500-1471546624.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze bestaan zou ik voor een paar goede kant en klare kabels gaan. Misschien zijn power kabels voor auto audio wel een idee. Zitten al kabelschoenen aan en ook vaak een zekering.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij een lengte van 6 meter en een stroom van 5 amp is 2,5 kwadraat genoeg. spanningsval is dan:

de stroom X ( (lengte X soortelijkeweerstand koper) / oppervlakte koperdraad) dan kom ik uit op 0,45 volt

Bij een accu van 12 volt hou je dan 11,55 volt over op de koelkast.

Mocht dat te weinig zijn voor de koelkast kan je of dikkere draden nemen of die 2,5 kwadraat dubbel uitvoeren( dan hou je 11,75 volt over bii de koelkast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat is in een ideale wereld.

 

Nu nog de overgangsweerstanden mee betrekken in de calculatie, tussen accu aansluitklemmen en kabel,en de solar regelaar, de inwendige weerstand van de solar regulator, en de contacten tussen kabel en regelaar en kabel en koelkast.

Vergeet ook de inwendige weerstand van de accu niet.

 

En bij welke spanning schakelt de koelkast af?

 

Vergeet ook de hogere inschakel stroom niet van de koelkast.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de bedrading vervangen deze was door de vorige eigenaar aangelegd dit was 2,5 kwadraat kwam ik achter nu 10 kwadraat.

Het probleem lijkt opgelost bedankt voor het meedenken.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, een doehetzelluffert :grin:

 

Misschien ook even de rest van de bekabeling bekijken?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De koelkast gaat via de controller dit omdat anders de accu totaal leeg getrokken kan worden.

 

De spanningsregelaar van je zonnepaneel, hoeveel ampère is die.

 

Het plaatje wat door focus103 in bericht 12 geüpload is toont een mooie Steca 3030 regelaar maar ik vermoed dat je met 1 zonnepaneel geen 30 amp. regelaar hebt opgehangen.!

Waarschijnlijk is je regelaar een 6 amp. regelaar.?

Ga je de koelkast, ik neem even aan een 12 volt compressor koelkast via je 12 volt regelaar 6 amp. doorlussen ben je gewoon verkeerd bezig.

Je compressor koelkast heeft een piekspanning bij aanslaan die veeeel hoger is dan je 5 amp.

Beveiliging tegen diepontlading van je accu dient ingebouwd te zijn in je koelkast, bij +/- 10.5 volt schakelt een goeie 12 volt koelkast uit en beschermd dan je accu tegen diepontlading. 

Koelkasten en (sinus) omvormers hebben zelf een diep ontlaad beveiliging dus nooit via je spanningsregelaar laten lopen. Bij te hoog verbruik schakelt de kortsluitbeveiliging van de regelaar de stroom af naar de gebruikers en als de spanning te laag wordt uiteraard ook, dat is dan de diep ontlaad beveiliging van de regelaar.

Steca levert regelaars van 10, 20 en 30 amp. Deze waarden zijn tevens de maximale waarden van de gebruikers die je er op aansluit.!

En deze gebruikers mogen dan geen piekspanning vragen.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ouders en wij hebben een waeco koelkast dit is een veel gebruikte koelkast deze schakelt te laag uit waardoor de accu te leeg word en dus kan beschadigen.

Onze regelaar is dezelfde alleen voor 120 watt of 10 ampère.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik keek zo eens in de specs van een Waeco koelkast en ik zie niet direct dat ze een beveiliging hebben tegen het ontladen van de accu.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waeco heeft het consept van de koelkast al jaren niet meer aangepast.

Voor een groot merk onbegrijpelijk en voor systemen die op zonne-energie draaien ongeschikt.

Blijft het feit dat de regelaar niet meer dan 10 amp. kan doorgeven. Bij hogere stroomsterktes gaat de regelaar op tilt. (de stroom wordt onderbreken)  

Dan moet de stroom er af en reset de kortsluit beveiliging zich weer.

 

Die Waeco koelkast met zijn ouderwetse concept heeft beslist een hogere piek spanning dan de 10 amp. die de regelaar aan kan.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoelt natuurlijk piekstromen. Maar daar heeft TS blijkbaar geen last van.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen die tijd kunnen wij altijd een zwaardere regelaar er in zetten tot nu toe is deze goed.

 

Volgens de verkoper moet de koelkast bij te lage spanning uitschakelen maar of ik dat moet geloven.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...