Ga naar inhoud


Nefit ketel - wel of geen onderhoudscontract


Jürgen

Aanbevolen berichten

Jurgen, dat citaat is wel érg "geknipt".

 

sverige heeft 300 euries aan brandstofkosten,

in die context is de kreet wel terecht denk ik.

 

Anderzijds zijn VR-ketels steeds minder te koop

dus veel keuze heb je tegenwoordig niet meer.

 

Vervolgens is HR alleen HR indien er relatief

laag en modulerend wordt gestookt opdat

maximale condenswarmte terug kan worden

gewonnen.

 

Met andere woorden, als een HR ketel continue

vol staat te blazen zal het rendement niet veel

beter zijn dan VR. Maar de voor- en naseizoenen

zullen de ketel dwingen laag te stoken.

 

Maar dit is weer als vanouds off-topic :grin:  

 

Nogmaals, controle is niet verkeerd, een monteur

kan bepalen wat nodig is om te doen en op basis

van regie heb je meer zeggenschap dan een all-in

contract waarbij ze het hele ritueel (mag je denken)

volgen welke de fabrikant voorschrijft en een goed

monteur hoort te weten. Of je dan blij moet zijn dat

daarbij "preventief" dingen losgehaald... met mogelijke

na-weeen...

 

Nee, regie is zo slecht nog niet, zou mijn voorkeur hebben.

Met mijn airco doe ik hetzelfde, geen all-in, wel de

zekerheid dat ze ieder jaar komen, anders vergeet ik dat.

 

En mijn ketel, ja daar komt natuurlijk niemand aan  :grin:

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb er weinig verstand van maar één ding weet ik zeker dat een recente HR ketel t.o.v. een VR ketel een significante besparing oplevert.

Vraag is dan ook waarop jij deze bewering baseert?

Als je een hoge gasrekening hebt, kan je uiteraard deze flink verlagen door een HR ketel te kiezen. Daar heb je volkomen gelijk in.

 

De uitspraak ging 100% van mijn eigen situatie uit. Als het totale jaarbedrag voor Gas (all in) minder dan 300 euro bedraagt, denk ik dat ik erg weinig kan besparen. Bedenk dat een HR ketel duurder is dan een normale, en dat dit extra bedrag ook eerst terugverdiend moet worden.

Van die 300 euro heb je al ca 110 euro aan vaste kosten voor transport. Onafhankelijk van wat je gebruikt en een vastrecht van 24 euro per jaar. De vaste lasten zijn bij mij dus 134 euro per jaar... Van de 298 euro die ik voor gas betaal zijn er dus 164 euro variabele kosten, die afhangen van mijn daadwerkelijke gasverbruik.  En ik denk dat ik gelijk heb, als ik vermoed dat er op die 164 euro echt heel weinig bespaard zal kunnen worden... (want de 138 euro ben ik ook kwijt zelfs als ik geen enkele m3 aan gas gebruik.

 

 

Edit:  Con was me al voor zie ik...

En ja, inderdaad... nu kan je vrijwel alleen een HR ketel kopen... misschien dat je nog wel meer keuze hebt in het buitenland... ik weet het niet. Dat is dan weer een zorg voor als deze vervangen moet worden.

Ik vermoed niet dat een HR ketel storingsgevoeliger is dan een gewone.  dat wordt in ieder geval bij mij het aankoop criterium nummer 1. Zo weinig mogelijk problemen met de ketel. Het rendement laat me eerder koud wegens het lage verbruik.

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Nee... heb ik nog nooit gedaan.

Er is in de afgelopen 25 jaar 2x een monteur geweest om een storing op te lossen... de laatste keer is nu ca 11 jaar geleden. Er was een probleem met het 3weg ventiel wat weer gangbaar gemaakt moest worden na lange stilstand (doordat er meer dan een half jaar niemand thuis was ).

Ik vroeg de monteur toen hoe het met de "vervuiling" etc zat... of er iets schoongemaakt moest worden... het antwoord was dat alles in orde was.

Ik heb geen HR ketel... het is nog een oudje, een VR...  en dat lijkt me dan ook prima. Als ik zie dat ik op jaarbasis minder dan 300 euro voor de gasrekening betaal (all in) dan denk ik dat er weinig te besparen valt... en dat zuinig of niet zuinige ketels hier niet veel opleveren.

Sorry hoor, maar dat is niet alleen potentieel onveilig, maar ook gewoon dom.

 

Een ketel bouwt aanslag op die eens in de 2 jaar verwijderd moet worden om defecten en uiteindelijk onveilige situaties te voorkomen.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima die situatie die jij schetst maar een verbruik van circa € 300,= incl. vaste kosten is nu niet echt representatief en onder normale omstandigheden wellicht uitzonderlijk te noemen.

Daarnaast is een discussie over VR ketels al helemaal niet meer relevant omdat sinds vorig jaar september geen VR ketels meer verkocht worden.

Vanaf deze datum wordt het energielabel voor gasketels verplicht. HR-ketels krijgen label A.

De richtlijn stelt minimale labeleisen aan de cv-ketel: energielabel B.

De VR-ketel valt met label C buiten de boot.

 

Gesloten VR-ketels verdwijnen helemaal van de markt.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sverge kennende, zal zijn stookgedrag niet zijn ingegeven op comfort.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zijn de meningen dus duidelijk over verdeeld, Michel.  Ik ben echter niet van plan een cv ketel te laten onderhouden.

Ik vraag me overigens af waar de aanslag opgebouwd wordt?

 

Jürgen, het ging inderdaad niet om HR of VR... ik vertelde gewoon dat ik geen HR ketel heb, om aan te tonen dat mijn verbruik wellicht nog wel naar beneden kan met een andere ketel... maar dat dit niet relevant is in mijn situatie. Ik was uitvoering in de beschrijving van de situatie, om een duidelijk antwoord op je vraag te kunnen geven.

Dat anderen een hoger verbruik hebben is wellicht mogelijk... Ik gebruik waarschijnlijk meer stroom doordat in de zomermaanden er veel gekoeld wordt... door een lucht/lucht warmtepomp (airco) (ik ik overigens ook nooit laat onderhouden).

 

Hier ging het echter over al dan niet onderhoud en zo ja, hoe vaak het aangemeten is.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan nog want ik veronderstel dat deze verbruiksgegevens afkomstig zijn van zijn woning in Sweden en daar lijkt het mij dat je in de winter toch wel iets meer verstookt.

Wij verstoken ook niet veel omdat wij in de 3 wintermaanden in zuidelijkere streken vertoeven en dientengevolge dus niet stoken.

Maar goed, het ging hier over wel of niet een contract afsluiten en dat is nu duidelijk, althans wat mij betreft.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sverge kennende, zal zijn stookgedrag niet zijn ingegeven op comfort.

op MIJN comfort wel. Ik kan slecht tegen warmte, en daardoor liggen mijn stookkosten relatief laag.

Daarentegen zijn mijn koel-kosten relatief hoog, omdat dát nou net weer wél comfort is voor mij.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan nog want ik veronderstel dat deze verbruiksgegevens afkomstig zijn van zijn woning in Sweden en daar lijkt het mij dat je in de winter toch wel iets meer verstookt.

Wij verstoken ook niet veel omdat wij in de 3 wintermaanden in zuidelijkere streken vertoeven en dientengevolge dus niet stoken.

Maar goed, het ging hier over wel of niet een contract afsluiten en dat is nu duidelijk, althans wat mij betreft.

Nee, dit zijn de gegevens vanuit de hoofdwoning in Nederland.

In Zweden wordt gelukkig niet met gas gestookt... dat wil ik in Nederland als het even kan ook veranderen. Al het gas de deur uit is mijn streven.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry hoor, maar dat is niet alleen potentieel onveilig, maar ook gewoon dom.

 

Een ketel bouwt aanslag op die eens in de 2 jaar verwijderd moet worden om defecten en uiteindelijk onveilige situaties te voorkomen.

 

Schoenmaker...

 

Een ketel kán aanslag opbouwen. Het gros doet dat nauwelijks of niet,

die tijd ligt inmiddels wel een beetje achter ons, uitzonderingen daargelaten.

 

En voor die uitzonderingen is controle (geldt voor alle ketels) van belang.

Een monteur heeft de capaciteiten te bepalen iets te (moeten) demonteren

om daarom schoon te maken. Maar onderhouden iets wat niet vervuild is is dom.

Je loopt hierbij onnodig risico tot rookgas/waterlekkage op termijn.

 

Dat onderhoud minder storingen oplevert is ook voor 80% onzin. Het enige wat

een monteur kan zien of een ontsteking- ionisatiepen slecht aan het worden is.

Maar zo zijn er ook pennen die 20 jaar meegaan.

 

Aan een pomp/rookgasventilator (kan redelijk storingsgevoelig zijn) is aan de

buitenkant niet te zien, hooguit te horen aan de lagers, zo ook de 3-wegklep,

ook niets aan te zien. Electronica idem dito. En dan heb ik het wel een beetje gehad.

 

Oja, die eeuwige sifon... de sifon is een redelijke maatstaf of de wisselaar wel of

niet vervuild is. Maar bij RVS wisselaars heb je daar nauwelijks of geen last van.

 

Kortom, laat de monteur bepalen wat onderhoud nodig heeft, en niet poetsen

en dus niets losmaken als iets NIET vervuild is.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Con: Ben je ook al aan het nieuwe beugelen? :)

Oops, snap ik niet...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er weinig verstand van maar één ding weet ik zeker dat een recente HR ketel t.o.v. een VR ketel een significante besparing oplevert.

Dat durf ik toch te betwijfelen, oké iets besparing zal nog wel mogelijk zijn maar significant????

Immers uit 1 kuub gas kun je maximaal zoveel warmte halen als wanneer die optimaal verbrand meer kan niet.

Vervolgens kun je uit de rookgassen nog weer warmte halen maar ook dat is maar maximaal tot zoveel.

Dan kun je nog wat winnen door de te gebruiken materialen die meer of minder goed de warmte overdragen maar ook dat is met de huidige ketels van de laatste 20 jaar al wel zo optimaal mogelijk uitgevoerd.

 

Waar de meesten dan nog "winst" uit halen is in mijn ogen meer volksverlakkerij nl. door het energieverbruik aan de elektrische kant niet mee te tellen maar dat wel mee te laten tellen in de uiteindelijke opbrengst/rendement.

Dat is hetzelfde als roepen dat je auto 1 op 60 rijdt maar vergeten dat je wel elke dag 26Kw a 0,205 ofwel ruim 5 euro in je auto moet pompen om dit te kunnen behalen.(nog even de kosten van het laadpunt ed. buiten beschouwing gelaten)

Tel daarbij op dat een VR ketel minder onderhoud nodig heeft dan een HR, minder storingsgevoeliger is dan een HR en ook in de aanschaf een stuk goedkoper is dan een HR dan is het vrijwel zeker dat dat significante voordeel uiteindelijk helemaal niet zo veel is.

 

In mijn ogen zijn al de super rendementen dan ook alleen maar verkooppraatjes waar je gewoon doorheen moet prikken want een rendement van boven de 100% kan gewoon niet daar moet extra energie aan toegevoegd worden om boven die 100% uit te komen. En neem maar van mij aan dat je die extra energie nooit gratis krijgt.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...