Ga naar inhoud


Triple LNB op Triax 88 - 64


Seniorsatter

Aanbevolen berichten

Ik ben hier nieuw en ik heb afgelopen zaterdag een triple lnb quad (nieuwe uitvoering versprongen aansluiting) en een 88 cm triax schotel gekocht. Na bovenstaande gelezen te hebben is dit geen goede keuze. Wie kan mij helpen om het maximale er uit te halen bij het instellen, zoals de verdraaiing van de kop en de hoek van de schotel. Het is voor een mobile opstelling bij de caravan. Ik sta nu op een camping in Eibergen, maar kan net zo goed Oostenrijk zijn.

Groeten Hans

aangepast door jlavwensveen
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ook in Oostenrijk?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zult de Triax 88 eerst moeten omruilen voor een Triax 78 anders gaat een triple-lnb niet goed werken.

Ik dacht hoe groter hoe beter, maar dat schijnt niet zo te zijn. Ik kom weg van een technisat multytenne 45, maar ging slecht werken door Canal digitaal verplaatsing van 19 naar de 23. aangepast door jlavwensveen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou met de Technisat Multytenne 45 is nog steeds goed te gebruiken behalve als het flink hard regent. Dan vallen de Nederlandse zenders van CanalDigitaal even weg.

Een Multytenne moet optimaal afgesteld worden omdat deze zo klein is. Daar is de nodige zorg voor nodig.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou met de Technisat Multytenne 45 is nog steeds goed te gebruiken behalve als het flink hard regent. Dan vallen de Nederlandse zenders van CanalDigitaal even weg.

Een Multytenne moet optimaal afgesteld worden omdat deze zo klein is. Daar is de nodige zorg voor nodig.

 

De Nederlandse zenders vallen al gauw weg bij een beetje regen. De antenne statief was goed in het lood gezet en de antenne goed uitgericht. Het leverde alleen maar ergenis op als er donkere wolken aankwamen. Vandaar deze (slechte) beslissing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja beste jlavwensveen, dat is nu net het probleem. De Multytenne is gemaakt voor Duitsland. In Nederland moet de schotel schuin gezet worden voor een optimale ontvangst.
In Lekkerkerk moet de schotel 4,5° naar het oosten gekanteld staan. Zie de bijlage waar de Multytenne 4 graden schuin staan ingesteld.

Om bij regen geen last te hebben van regendruppels op het venster, dient ook een regenkap aangebracht te worden. Bekijk de afbeeldingen.

Als je deze voorzieningen toepast, dan moet er toch al een flinke regenbui vallen voordat het beeld wegvalt.
 

post-60869-0-70255600-1495389682_thumb.png

post-60869-0-08796500-1495389703_thumb.jpg

post-60869-0-46679900-1495389713_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Triple LNB heeft naar mijn meting een afstand van 79.9 mm tussen de buitenste LNB's (uit inverto 3D tekening)

Volgens mijn berekening is dit inderdaad bijna optimaal voor een triax TDS64(ik kom op 79.4 mm uit voor Eindhoven voor 19.2 naar 28.2)

 

Bij een TDS88 is de optimale afstand echter iets van 114.2 voor 19.2 naar 28.2.

Astra 2E staat echter op iets van 28.5. Bij een TDS88 is dat nog 3.8 mm verder waardoor je nog een 2.0 dB extra verliest op 10847 MHz op deze satelliet.

 

Afgezien van 2E ben je in totaal ben je iets van 4.0 dB kwijt. Dit bij een plaatsingsfout van 17.4 mm van de buitenste LNBs. [ (114.2 mm-79.4 mm)/2 ]

 

 

Bij een duoLNB op de TDS88 voor 23.5-28.5 staan de LNBs bijde 12.7 mm fout [  (63.1 mm - 37.6 mm)/2 ]

 

Aangenomen dat het verlies kwadratisch is met de fout krijg je een verlies van iets van 2.0 dB. Dit is iets minder dan de extra gain (3dB) die je had doordat je een grotere schotel hebt dan de TDS64.

 

Ik verwacht dus zelfs nog een iets betere performance t.o.v. de TDS64 voor deze configuratie bij optimale uitlijning. Wel is de uitlijning een stuk kritischer.

 

De optimale configuratie is natuurlijk met de LNB's op de goede afstand.

 

Bij een plaatsingsfout van 8.7 mm (per LNB) verlies je bij kwadratisch gedrag iets van 1.0 dB.

Bij een plaatsingsfout van 17.4 mm (per LNB) verlies je bij kwadratisch gedrag iets van 4.0 dB.

aangepast door jmv2009
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...