Ga naar inhoud


Hongarije reaktiveert de middengolf 540 kHz met 2000 kW


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Ik had het over het 9 kHz raster van de laatste "grote" reorganisatie op de LG en MG banden.

 

In het begin van de middengolftijd was er zelfs een 9 kHz én 10 kHz raster. Dat moet in de 30er jaren geweest zijn.

Nou ja, van een echt raster was er geloof ik geen sprake toen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Officieel misschien wel, maar de noodzaak tot reorganisatie was - voor zover ik me kan herinneren - urgent doordat heel veel Europese zenders zonder overleg zelf plekken op de AM gingen kiezen, ook buiten het raster. 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herinner mij de begin jaren 70 dat RNI op de 1367khz uitzond en dit hier voor ons in de Westhoek een moeilijk te ontvangen frequentie was, gezien Radio France Inter (noemde toen nog zo) op de 1377khz uitzond, het raster was wel 10khz, maar de kracht van 300kw op een afstand van slechts 51km stoorde toch de frequentie van RNI, hun toenmalige 100kw zender veel verder afgelegen, kon daar niet tegen op. Mijn oom had indertijd zo'n Grundig mega bak (weet de naam niet meer), maar daar kon hij spelen met die rasters, waardoor hij zonder problemen RNI kon ontvangen.Met mijn Philips portable radio kon ik dat niet, maar op welbepaalde plaatsen in huis lukte de ontvangst wel goed , heb dat altijd raar gevonden dat ik storingsvrij kon luisteren in de omgeving van onze ijskast. Ik had ook nog wel een oude Philips lampenradio (bouwjaar 1952) op zolderkamer staan en daar lukte de ontvangst ook wonderwel mee.Als ik het dus goed voor heb dan waren lampenradio's minder gevoelig voor storingen ook binnen het 9 a 10 khz raster, of heb ik het mis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De plaats van de ontvanger zal verschillende veldsterkte van de 2 zenders.

Een metermeer naar links of rechts maakt het verschil.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

van RNI, hun toenmalige 100kw zender veel verder afgelegen, kon daar niet tegen op.

 

RNI heeft erg veel technische problemen gehad met hun middengolfzender. Dat begon al op de 186 mtr, dwars door de morsesignalen heen.

Toen 244 mtr, tussen H3 en Radio 1 in (de periode van het Engelse stoorsignaal) , toen naar 217 mtr (Radio Moskou) en uiteindelijk 220 mtr.

Het signaal kwam in noord Nederland het sterkst door op de 244 mtr, daar weer zwakker op de 220 mtr.

Een hele zwerftocht in de tijd dat golflengtes in meters, niet in kHz werden aangeduid.

9 kHz raster zat niet echt tussen de oren van veel AM zenders.

 

100 kW? Ik kreeg de indruk dat Meister en Bollier bekocht waren. Sterker dan 25 kW kan de zender - gezien de dekking - nooit geweest zijn.

Caroline kwam op 259 in de jaren 60 tot Bremen/Hamburg met 50 kW. RNI haalde amper Hoogezand. 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de officiële zendgegevens hadden ze eerst een 35 kw zender op AM een 10kw zenders op korte golf en een 1kw zender op de FM band. antennemast was 52meter hoog. Maar op 13 juni 1972 wordt het vermogen opgedreven naar 90kw, maar vaak wordt tijdens reclames op de zender gemeld 100kw power medium wave on 220 meters and 1367 khz. 

aangepast door astro iris
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals: RNI kwam - in het veld gemeten - op 220 mtr in het noorden niet verder dan pakweg Hoogezand. En op de 186 mtr was hij net zo sterk als Veronica 192. (Gemakkelijk vast te stellen, ze zaten vlak naast elkaar en kwamen even zwak door.) 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Maar op de middengolf zegt dat niets over het vermogen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar op de middengolf zegt dat niets over het vermogen.

Inderdaad, Veronica kwam hier stukken zwakker binnen dan RNI, is te zien in welke richting zij hun signaal stralen. Neem nu het voorbeeld van Gold die vanuit Londen met een vermogen van 100kw uitzendt en veel zwakker doorkomt dan radio Lyca, ook Londen,die met een vermogen van 50kw  hier glashelder binnenkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar Gold heeft zijn antennes gericht op het zuiden ("directional") en de andere zender niet.

 

RNI had geen "directional" signaal, voor zover ik weet.

 

@ceesv, RNI heeft behoorlijk zitten sleutelen aan hun AM zender in het begin, maar ze bleven net zo zwak als Veronica op de 186. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar Gold heeft zijn antennes gericht op het zuiden ("directional") en de andere zender niet.

 

RNI had geen "directional" signaal, voor zover ik weet.

 

@ceesv, RNI heeft behoorlijk zitten sleutelen aan hun AM zender in het begin, maar ze bleven net zo zwak als Veronica op de 186. 

Toen ze in de monding van de Thames lagen, was het signaal voor ons in de Westhoek toch heel stuk sterker, voor jullie in Nederland was de afstand toen wel veel groter, misschien verwar je hierdoor de vergelijking met Veronica. Feit was, eender waar ze lagen, kwam het signaal na zonsondergang hier hard door, terwijl Veronica alleen overdag redelijk tot goed was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien verwar je hierdoor de vergelijking met Veronica.

Ik herinner me die tijd nog heel goed.

RNI was op de 186 mtr toen nagenoeg verdwenen. Pas op de 244 mtr kwam het signaal voor het eerst veel sterker en zeer beluisterbaar binnen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 186 meter was zeker een probleem, veel oudere radio's konden net niet of maar half  die frequentie nemen. er was hier in een buurgemeente een handige Harry die de radio's aanpaste, waardoor de frequentieband wat verder liep. Bij mijn oude lampenradio moest ik vanbinnen een soort koperen staafje wat uitdraaien waardoor mijn frequentieband ook tot de 186 meter ging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...