Ga naar inhoud


Hongarije reaktiveert de middengolf 540 kHz met 2000 kW


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten


Moderne AM zenders zijn tegenwoordig getransistoriseerd.

Dat zijn in principe allemaal kleine AM zenders (HF versterkers) met een vermogen van bijvoorbeeld 100 Watt, parallel geschakeld.

Die zitten in kleine "schuiflades" op een print. Valt zo´n schuiflade uit dan kun je tijdens bedrijf er een nieuwe inschuiven.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb eens de specs opgezocht van een 500kW zendbuis, alleen al voor de gloeidraad (filament) heb je 22V nodig bij... 1000A   :crazy:

 

Dan zie je hoe onrendabel die buizenzenders waren: 22 x 1000A = 22 kW alleen al aan gloeistroomvermogen weg voor de HF eindversterker. En dan had je nog geen enkele watt aan uitgangsvermogen. Om het maar niet te hebben over de nodige afkoeling.

Alleen al voor de gloeistroom waren aparte dynamo generatoren nodig. En een klasse C anodemodulator kost ook enorme vermogens.

Het rendement was niet echt gunstig te noemen. :grin:

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

In satelliet transponders (up & downlink) worden over het algemeen TWT´s toegepast. (Travelling Wave Tubes).

Wordt gedaan vanwege de zeer hoge lineariteit die nodig is bij phase modulatie. Maar dan heb je het niet over kilo of mega Watts.

Eerder 20 -200 watt.

Tegenwoordig zijn alle omroepzenders getransisoriseerd.

 

Verder zijn er nog veel oudere TV zenders in het VHF en UHF bereik die traditioneel nog met Klystrons uitgerust zijn voor analoge TV.

Die hebben veel overeenkomsten met TWT´s en worden ook vanwege hun zeer goede lineariteit ingezet waardoor goede differential phase en differential  waarden verkregen worden.

Klystrons worden nauwelijks nog gemaakt. Oudere klystrons worden gerefurbished.

Bij MBC gebruiken we nog klystrons in onze terrestrische analoge UHF TV zenders totdat ze uitgefaserd worden.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Verder zijn er nog veel oudere TV zenders in het VHF en UHF bereik die traditioneel nog met Klystrons uitgerust zijn voor analoge TV.

Die hebben veel overeenkomsten met TWT´s en worden ook vanwege hun zeer goede lineariteit ingezet waardoor goede differential phase en differential  waarden verkregen worden.

Je bedoelt Diff. gain.

 

Kijken naar de sinus*2 T Puls en de sin*2 20 T puls!

 

De goede oude tijden van analoge tv waar je nog heerlijk kon sleutelen aan de vele instellingen tussen camera en antenne!

 

Een keer per maand werden de zenders ingeregeld en kon je van alle testsignalen genieten op je scherm.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, differential gain.

 

Die test signalen worden ook tijdens de normale programma´s uitgezonden in de vorm van VITS & VIRS. Vertical Interval Test & Reference (Insertion) Signals. Voor Diff Phase en Diff Gain was het een modulated ramp. Voor Group Delay een T, 2T, 20T, etc. signal in het vertikal tijdsinterval.

Die tijden zijn voorbij. Maar ook in het digitale domein is lineariteit belangrijk.

Bij ons duurt het nog 3 maanden en dan gaat de analoge UHF uit. Er kijken alleen nog enkele Beduinen in de woestijn naar analoge UHF TV. De VHF hebben we al afgeschakeld om plaats te maken voor DAB+ en we kregen geen enkele klacht. :D :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Situatie is daar ook heel anders dan hier in de lage landen waar meer dan 90% bekabeld is, ik zie hier in België tot mijn verwondering, nog steeds instellingen zoals hotels, rusthuizen, klinieken waar nog analoog wordt gekeken. Eerst moet je die wegwerken en dan pas kun je denken aan een full digitaal tijdperk. Maar om nog even terug te gaan naar topic onderwerp, de AM band wordt ook alleen in West en Noord Europa uitgeschakeld, als ik 's avonds de AM band af loop dan  knallen de Spaanse,Italiaanse , Slavische en veel Arabische er zo uit. En wat dan gezegd van de UK waar die nog vol zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb je mooi gezegd Alex.... :D

In werkelijkheid was het zo dat Radio Veronica helemaal niet op de 538 meter zat. Ze namen dat getal als golflengte aan omdat je er beter op kon rijmen: Vijf - Drie - Acht op Volle Kracht.

 

Aangezien ze in het 9 kHz raster zaten zullen ze op 558 kHz gezeten hebben. (= 537 mtr)

 

 

Dat is niet zo, ik meen me te herinneren dat 557 de toenmalige golflengte was, ze zaten daar als ik me goed herinner een Italiaanse zender in de weg. Maar goed, toen luisterden wij voor Hilversum 1 en 2 ook nog naar 1007 kHz en niet naar 1008 en ook naar 746 in plaats van 747 kHz. Hilversum 3 ging van 1250 naar 1251 en ga zo maar door. En de BBC World Service die voorheen op 647 kHz zat ging ook naar 648.

 

Er is namelijk flink wat later een verschuiving van het raster met een kHz geweest, de exacte reden daarvoor herinner ik me niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zie je hoe onrendabel die buizenzenders waren: 22 x 1000A = 22 kW alleen al aan gloeistroomvermogen weg voor de HF eindversterker. En dan had je nog geen enkele watt aan uitgangsvermogen. Om het maar niet te hebben over de nodige afkoeling.

Alleen al voor de gloeistroom waren aparte dynamo generatoren nodig. En een klasse C anodemodulator kost ook enorme vermogens.

Het rendement was niet echt gunstig te noemen. :grin:

 

Maar ja, het probleem van onze moderne techniek is dat je er niet ver mee komt. Hongaren claimen nog steeds hele stukken van Roemenië, Slowakije en Servië omdat daar ook nog restanten Hongaren wonen uit de tijd van het Oostenrijks-Hongaarse Kuk. Ik zag gisteren op M1 dat ze in dat referendum over het EU vluchtelingenquota zelfs de in Roemenië wonende Hongaren in Miercurea Ciuc (sorry, de Hongaarse naam is lang en zit niet zomaar in mijn hoofd) mee lieten stemmen. Als je je taalgenoten over de grens wilt kunnen bereiken kun je afgezien van satelliet toch niet zonder een forse middengolfzender. Die ellende hebben we nu ook hier, behalve in de grensstreken kun je in de auto nergens meer naar Duitse of Vlaamse zenders luisteren. En komt er ooit oorlog of een grote calamiteit dan bereik je gewoon niemand meer vanaf grotere afstand. Stroom uitval = GSM mast uitval = DAB+ uitval = sat tv uitval. We zijn nu werkelijk prachtig op calamiteiten voorbereid!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, er zullen toch wel noodstroom aggregaten zijn voor dat soort dingen?

 

Je moest een weten hoeveel keer per jaar er bij ons (MBC) de stroom uitvalt. We hebben voldoende noodstroom voor vele dagen.

Totdat de diesel op is blijven we in de lucht. :D :D

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, er zullen toch wel noodstroom aggregaten zijn voor dat soort dingen?

 

Je moest een weten hoeveel keer per jaar er bij ons (MBC) de stroom uitvalt. We hebben voldoende noodstroom voor vele dagen.

Totdat de diesel op is blijven we in de lucht. :D :D

 

Als je alleen maar over stroomuitval spreekt dan wordt zoiets altijd wel na een tijdje geregeld. Maar niet direct, ik herinner me de enorme schade die boeren ergens in de Betuwe hadden toen een militair vliegtuig te laag vloog en daardoor de draden van een hoogspanningsmast raakte.

 

Nee, denk maar eens aan "Radio Oranje" uit de bezettingstijd, of als er echt een calamiteit op grote schaal plaatsvindt zoals een kernramp uit vanuit Doel of Tihange in België. Je moet soms ver buiten het ramp- of oorlogsgebied met je zender zitten om mensen nog te kunnen bereiken.

 

Of denk aan een onverwachte natuurramp. Op het moment dat je op een of andere manier ondergronds, in een schuilkelder of diep in een parkeergarage weg moet kruipen zijn VHF signalen de eersten die niet meer doordringen, nog afgezien van de vraag of er nog stroom voor die zenders in de buurt is. Dus dat "batterijtjes bij een portable" bewaren in geval van een ramp waar nu ineens steeds mee wordt geschermd is maar van beperkte waarde.

 

Overigens doet mijn DAB+ radiootje van Philips maar een uurtje of vijf met een nieuwe set batterijen terwijl een vergelijkbare maat portable met middengolf erop wel een paar maanden meegaat. Niet vanwege de frequentie maar vanwege de gebruikte techniek. Digitaal valt bij te weinig batterijstroom meteen 100% uit terwijl een analoge radio nog heel lang zachtjes blijft doorspelen. Vooral de middengolf gaat zo nog heel veel langer mee als alles andere niet meer beluisterbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Situatie is daar ook heel anders dan hier in de lage landen waar meer dan 90% bekabeld is, ik zie hier in België tot mijn verwondering, nog steeds instellingen zoals hotels, rusthuizen, klinieken waar nog analoog wordt gekeken. Eerst moet je die wegwerken en dan pas kun je denken aan een full digitaal tijdperk. Maar om nog even terug te gaan naar topic onderwerp, de AM band wordt ook alleen in West en Noord Europa uitgeschakeld, als ik 's avonds de AM band af loop dan  knallen de Spaanse,Italiaanse , Slavische en veel Arabische er zo uit. En wat dan gezegd van de UK waar die nog vol zit.

 

Maar is dat nu echt zo vreemd? Ik logeerde een tijdje geleden een week in een tamelijk groot hotel in het centrum van Valkenburg en stelde daar vast dat ze ook alleen maar analoge tv hadden. En belangrijker nog, dat bijna alle Duitse zenders ontbraken. In een gesprekje met de eigenaar vernam ik dat men enorm kwaad was op als ik me goed herinner Ziggo die bijna alle Duitse zenders uit het analoge tv-pakket hadden gehaald ondanks het feit dat men juist in Zuid Limburg ontzettend veel naar de Duitse TV kijkt. Het omzetten naar digitaal zou echter zo enorm veel geld kosten dat ze dat zo lang mogelijk moesten uitstellen. Enfin, niet zo anders dan bij ons thuis: hier heb ik een jaar of 25 geleden ook alle kamers van ons huis van een kabelaansluiting voorzien, ook ruimtes die weinig gebruikt worden, gewoon omdat het wel makkelijk is voor onszelf of voor logees om er snel even iets op aan te kunnen sluiten. Dat alles kan niet meer als je op digitaal zit, dan wordt het meteen een stuk lastiger en duurder.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...