Ga naar inhoud


1395Khz terug in de ether.


astro iris

Aanbevolen berichten


Ja, dat zijn inderdaad hele bijzondere Watts want het zijn er maar 25.

De vergunningen in NL worden uitgegeven voor PEP vermogen. Een lachnummer van de bovenste categorie.

En dan nog bij een modulatie index van 0,5. De modulatiediepte is dan 50% en het werkelijke vermogen nog minder dan 25 Watt in plaats van 100 Watt.

 

Als nieuwe licentie eigenaar is het dan beter om je raam open te zetten met een luidspreker in het kozijn. Dan horen je meer luisteraars dan via die 25 Watt.

 

Ohh en dan heb ik het nog niet over de antenne want die brengt die 25 Watt ook niet echt ver. Een antenne van klein formaat die ook nog versterkt in het horizontale vlak is niet mogelijk.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat zijn inderdaad hele bijzondere Watts want het zijn er maar 25.

De vergunningen in NL worden uitgegeven voor PEP vermogen. Een lachnummer van de bovenste categorie.

En dan nog bij een modulatie index van 0,5. De modulatiediepte is dan 50% en het werkelijke vermogen nog minder dan 25 Watt in plaats van 100 Watt.

 

Als nieuwe licentie eigenaar is het dan beter om je raam open te zetten met een luidspreker in het kozijn. Dan horen je meer luisteraars dan via die 25 Watt.

 

Ohh en dan heb ik het nog niet over de antenne want die brengt die 25 Watt ook niet echt ver. Een antenne van klein formaat die ook nog versterkt in het horizontale vlak is niet mogelijk.

 

 

Je zit echt zwaar te overdrijven Dhr ijzerbout.   Ik dacht dat ik het al een keer gemeld had maar het ontvangst bereik is ongeveer 10-20 KM afhankelijk van de antenne en dat wordt ook aangegeven door de luisteraars van de amateur stations. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja na zonsondergang is het game on.. maar dat is geen normale situatie.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard speelt de antenne een rol, hoe meer ruimte hoe groter de antenne kan worden en hoe beter de afstraling. Maar vooral de propagatie is een grote factor na zonsondergang.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ontvangen van bepaalde 100W laag vermogen zenders hangt vooral af of er andere Europese zenders op die golflengte actief zijn. Op de 1395 khz is dit niet het geval alhoewel hij 's nachts soms gestoord wordt door Radio Svoboda ( Radio Liberty) die op de 1368 khz zit en soms stoort. Op de 747 khz is dit echter andere koek daar zit RNE 5 uit Spanje die 's nachts alles weg blaast. Hoever al deze laag vermogen zenders overdag reiken hangt dus ook af van welke antennes ze gebruiken.

 

Ik vrees dat je dan toch wel een behoorlijk tragische radio hebt. Storingen door een zender op 1395 kHz van een zender op 1368 kHz dus maar liefst drie posities verder op de middengolf zijn wel heel uniek in negatieve zin, zeker als het om een toch wel heel ver weg gelegen zender gaat.

 

Overigens ontving ik vandaag, onderweg op de A15 zo ter hoogte van de A2 toevallig een zender op 1395 die weliswaar claimde gouwe ouwen uit te zenden maar daarbij toch dat typische monotone soort hobbelpaard-muziek uitzond dat je op allerlei FM zenders voor de jeugd van nu tegenkomt. Bij nader onderzoek bleek het om Q-AM te gaan op 1395 vanuit Neerijnen. Was me nooit eerder opgevallen hoewel ze kennelijk al sinds 1 juli bezig zijn, ook met dat fameuze 100 Watt vermogen. Overigens blijkt de gemeente Neerijnen niet aan de Rijn maar aan de Waal te liggen. Geen idee waarom zo en niet Neerwalen heten :P, dat had ik eigenlijk wel wat logischer gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje goede radio heeft tegenwoordig keramische filters en die hebben een behoorlijk rechte 9 kHz doorlaat.

Dan kan er een sterk station op 747 kHz zitten en daarnaast een zender op 756 kHz, die hebben dan nauwelijks last van elkaar als ook aan de zenderkant de 9 kHz bandbreedte in de gaten gehouden wordt.

Oudere radio´s met afstembare MF´s zijn daar minder goed in, maar hebben dan vaak een beter AM geluid met wat minder selectiviteit.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Op frequentie 1395AM is nu ook Radio Den Akker te horen gezien Sea Breeze Radio ook deze frequentie gebruikt storen na zonsondergang deze zenders mekaar. Hoempa muziek en gouwe ouwe lossen elkaar af, het uitdelen van laag vermogen licenties in Nederland, gaat zo een cacophonie worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het maar geld oplevert toch?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...