Ga naar inhoud


CO(2) detectie toestellen, welke zijn goed?


astro iris

Aanbevolen berichten


  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

De brandweer van Eibergen heeft veel info: http://www.brandweereibergen.nl/veiligheid-preventie/koolmonoxide/

 

Het is belangrijk dat je bij de batterij kunt, zodat je het apparaat kunt testen of hij het nog goed doet.

Het plafond ligt dan vaak nèt iets te ver weg.

 

Over het gewicht van koolmonoxide is ook af en toe misverstand. Ik dacht zelf dat het zwaarder dan lucht was, en dat de melder dus op eigenlijk op de vloer moet gemonteerd. Maar dat klopt dus niet :mad:

Voor koolmonoxide CO (=het gevaarlijkst) is het plafond dus de goede plek, want CO is toch lichter dan lucht.

CO2 zakt juist naar beneden. CO2 is niet giftig, dus minder gevaarlijk. Echter veel CO2 in de lucht betekent weinig O2, en dat is ongezond. Kooldioxide CO2 zou je dus dicht bij de vloer moeten meten.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

dat klopt zunigkyk,

laag bij de grond in de meeste kassen en atriums staan de CO2 sensors/meters het effectiefst

dat is echter bij een woonruimte van gemiddeld 2,6 meter hoog niet relevant gezien de convectie!

 

p.s. check je ouwe moer en vader hun woning eens op basis van je eigen kennis

jaarlijkse verplichte geiser en stook apparaten check

en die luchtverversing etc.

of check je oude buurvrouw haar situatie op verzoek of jouw ingewilligd aanbod

 

vooral in België zijn de aantallen sterfgevallen per winterseizoen bijzonder te noemen t.o.v. Nederland

aangepast door Tonskidutch

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

kg/m³ Gas 	
0,833 Aardgas 	
1,97  Koolstofdioxide
1,25  Koolstofmonoxide
1,29  Lucht

Sommige mensen hebben een kanarie

of parkiet als waak"hond" voor CO.

 

Mijn (allang wijlen) ouders deden vaak

in de keuken de gasovenklep open om

de ruimte te verwarmen. Heerlijk was dat,

ik kan die wee-ige lucht nog herinneren.

 

Ventilatie heeft tegenwoordig een

niet instelbare minimale ventilatiestand.

Je kunt vaak wel 2 standen opschakelen.

 

Het verhaal over de genoemde ruimte van

5 x 4 x 2,65 is uiteraard theorie. Immers

zal er altijd ventilatie zijn wanneer je de

ruimte bijvoorbeeld verlaat/binnenkomt.

Tenminste wordt dan de lucht verdund.

 

Maar bijvoorbeeld slaapkamers zijn meestal

veel kleiner met vaak 2 CO2 opwekkers

en dan gaat het allemaal sneller. Veel

systemen die nu op de markt zijn doen al

ventileren op basis van CO2.

 

En als laatste nog aardig om te weten wellicht

dat de MAC-waarde gerelateerd is aan een

factor tijd. Stel een MAC-waarde =1000PPM.

Je mag bestin een ruimte komen waar deze

waarde 2000 is als de verblijfstijd dan korter is.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer genoeg zijn er in België ieder jaar veel sterfgevallen door CO vergiftiging, in sommige gevallen gaat het overlijden heel vlug. Bij oudere mensen en hun huizen is er omzeggens nergens ventilatie, ze zouden zelfs de sleutelgaten durven dicht stoppen. Bij mijn ouders branden twee gaskachels (dus met waakvlam) en deze vallen dus wel degelijk onder risico verwarming. Wij hadden al eens geopperd om een ventilatie buis in de muur te steken, maar daar zijn ze dus weigerachtig over wegens misschien te veel tocht. Ja ouderen breng je niet zomaar af van hun ideeën.

Link naar reactie
Delen op andere sites

astro iris,

 

een belangrijk punt voor de overtuigende werking om te voorkomen van een sterfgeval door de  sluipmoordenaar CO en of CO2 is uitleg

hetgeen we hier nogmaals academisch schrijven

moet echt inzichtelijk gemaakt worden aan die nooit biologie, natuurkunde en chemie lessen hebben genoten.

 

Bij ouderen is zelfs die detectie uit de topic vraag met sirene in vele gevallen te laat wegens hun gehoor handicap.

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Zunigkyk

 

Het gewicht doet niet zoveel ter zake in een ruimte waarin de CO of CO2 concentratie zich langzaam opbouwt. Er zal een gelijke verdeling ontstaan door de botsingen van de moleculen en eventuele luchtstromingen.

 

Het is daarom niet zo'n gek idee om de melder op neus hoogte te monteren.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Zunigkyk

 

Het gewicht doet niet zoveel ter zake in een ruimte waarin de CO of CO2 concentratie zich langzaam opbouwt. Er zal een gelijke verdeling ontstaan door de botsingen van de moleculen en eventuele luchtstromingen.

 

Het is daarom niet zo'n gek idee om de melder op neus hoogte te monteren.

 

Twijfelachtig, neushoogte is te laat, dit uiteraard afhankelijk van het PPM

wanneer het alarm gaat.

 

Gelaagdheid is het toverwoord. Bij geen beweging in de ruimte zullen

de diverse gassen een gelaagdheid vertonen. Bij wervelingen zullen

verschillende gassen zich "mengen". Wervelingen als de ruimte

regelmatig wordt betreed of geventileerd.

 

Blijft een feit dat (en dat is dan weer waar) neushoogte op zich niet

verkeerd is indien de melder ruim voor de gevarengrens alarmeert.

Bij doven optisch en bij blinden akoestisch (inspelend op Tonsk)

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik me bij aansluiten, Con.

Door de verschillende molecuulgewichten krijg je een lagengradiënt. Koolmonoxide en stikstof zijn lichter en zullen meer bovenin zitten, zuurstof is zwaarder en dus lager in de kamer het hoogste gehalte en koolstofdioxide is het zwaarst en meer onderin. CO bindt aan je hemoglobine, het molecuul in je bloed dat zuurstof moet vervoeren en het niet kan als er CO aan zit, en het laat moeilijk weer los en daardoor is het snel dodelijk. Koolstofdioxide is heel veel minder gevaarlijk. Als er teveel in je omgeving en dus ook in je bloed zit hijg je je een ongeluk, maar zolang je nog genoeg zuurstof binnenkrijgt ga je er niet aan.

 

De CO-melder dus zo hoog (mogelijk) dat je er nog goed bij kunt en altijd ruim voor de gevarengrens.

 

En terug naar het topic: mijn ervaring is voor de meeste dingen "goedkoop is duurkoop" . Ik zou hier kijken wat professionals plaatsen voor een hogere kans op kwaliteit (hoewel er altijd ook knoeiers onder de professionals zitten)

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie uitgangspunt over de gelaagdheid is onjuist. En volgens mij wordt dat veroorzaakt door de Brownse beweging. Het gewicht maakt niet uit en dus moet die melder niet zo hoog mogelijk.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lucht is geen vloeistof, Psychosammie.

 

En ook in een vloeistof zakken de zwaardere moleculen trouwens naar beneden. Brownse beweging betekent dat zwevende deeltjes/moleculen door botsing met andere moleculen bewegen boven het absolute nulpunt.  Maar de zwaartekracht blijft altijd werken.

aangepast door minplus

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien even verder lezen dan de eerste 2 regels van Wikipedia. Het is toevallig voor het eerst ontdekt in een vloeistof maar het geldt ook voor gassen. Denk maar eens aan sigaretten rook.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trilling c.q. beweging geldt voor alle stoffen boven het absolute nulpunt en Brownse beweging voor stoffen boven een bepaalde temperatuur en daar heb je gelijk, dus ook voor gassen. Maar onafhankelijk van de stof blijft de zwaartekracht gelden en je zult dus altijd een gradiënt krijgen.

De opmerking over wiki laat ik maar voor wat ie is.

 

Overigens begint dit erg off-topic te raken.

aangepast door minplus

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag gesproken met brandweerman , heb er wijze raad gekregen. Zo'n CO melder plaatsen is goed maar... veel toestellen werken onvoldoende, te traag en de verjaring treedt rap op bij sommige toestellen. Dus zijn raad was plaatst eerder een goede ventilatie en dan is het probleem al voor heel deel opgelost. In de badkamer hangt geen gastoestel (elektriciteit), dus daar geen gevaar. Heb al contact opgenomen met installateur, volgende week komt hij langs.

Bedankt voor alle nuttige tips, was soms wat technisch maar wel leerrijk. :)  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...