Ga naar inhoud


Welk merk toiletreservoir is dit en hoe demonteren?


Jürgen

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Gewoon schoonmaak azijn gebruiken!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een sphinx stortbak met het binnenwerk gemaakt door Wisa BV Arnhem.
Je moet de pot van de stortbak scheiden dan een grote witte moer losdraaien en dan haal je het binnenwerk er zo uit.


<link verwijderd>

Ik weet niet of dit mag anders verwijder maar weer.

aangepast door wiz
commerciele link verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het seizoen voor toiletspoeling is kennelijk aangebroken, spontaan is ook bij mij de 20 jaar oude Geberit spoeling gaan lekken.

 

Na veel gepuzzel hoe je die uit elkaar haalt, alles zit in de muur ingebouwd, uitgebouwd, schoongemaakt en weer terug gezet.

Na een uur lekte de spoeling weer net zo hard.

Om een lang verhaal kort te maken, het was het rubbertje in de flotteur, wat in de loop der jaren ingesleten was.

In de hoogste stand sloot de vlotter de kraan niet helemaal af, waana het water zo hoog kwam te staan dat het door de overloop afvoer in het toilet liep.

 

Met het stelschroefje iets meer druk op het afdicht rubber gegeven en op dit moment is die dicht.

Ik zag dat Geberit reparatie setjes heeft, toch maar een op voorraad nemen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij was het duidelijk een teveel aan kalkaanslag welk het gewicht van de vlotter deed toenemen.

Hierdoor sloot de watertoevoer te laat af waardoor het water via de overloop bleef doorlopen.

 

Nu dat ik het binnenwerk waaronder de vlotter met ontkalker grotendeels heb kunnen ontkalken sluit de vlotter nu weer op tijd af en is het probleem verholpen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Jürgen, misschien moet je eens nadenken over een vorm van (centrale) water ontharding.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, of dit nu echt nodig is?

Wij hebben hier weliswaar een waterhardheid van 8.5 dH maar dat is wel binnen de normale grenzen.

 

Ik veronderstel dat het toiletreservoir 23 jaar geleden is geplaatst en daarna nooit vervangen.

In dit kader is het niet verkeerd maar misschien om de paar jaar weer ontkalken is zeker een optie.

 

Overigens heb ik toen ik vorig jaar hier kwam wonen overwogen om een waterontharder te plaatsen maar dat heeft nogal wat haken en ogen.

Hiervoor heb je een ontharder met een redelijk groot zoutreservoir nodig maar een dergelijk apparaat kan ik niet in ons appartement plaatsen dus houd het simpelweg op.

Maar toch bedankt voor de tip.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...
Op 20-10-2016 om 17:47 zei Jürgen:

Inderdaad, het is een geheel met het konische plastic deel.

Dit conische deel kan/moet je aan het uitstekende lip gewoon schuin omhoog trekken, dan komt het los van het voetdeel. Vooraf moet je eerst de knop aan de bovenzijde losnemen, door het klipje te verwijderen/schuiven uit de staande houder, hierna kun je de knop kantelen en losnemen. Het voetdeel zit vast met een grote kunstof moer aan de onderzijde. Bij mij bleek de pakkingring Sphinx 95x65x5 welke onderaan het voetdeel zit vergaan. Deze ring is lastig te vinden op het net, omdat veel bedrijven er geen afbeelding van tonen. Dit is een belangrijke afdichting. Na aanschaf van deze pakking en het grote rubber tussen de stortbak en de pot en nieuwe Montagebouten (met nieuwe conische rubbertjes), zit het geheel weer lekvrij in elkaar. Verder heb ik ook het Sphinx Bodemklep rubber 85x50x3 vervangen, alsmede het vlottertje bovenin het aanvoer/afsluitgedeelte. Alle rubber delen heb ik ook ingesmeerd met siliconenvet voor soepelheid en levensduur. Vooraf heb ik ook alle onderdelen redelijk schoon gemaakt. Ik heb dit hier vermeld omdat ik lange tijd heb gezocht naar het doorlopen van het Toilet, en zag dat ik niet de enige was met dit probleem. Het Sphinx Duoblok Toilet kan nu weer jaren mee, Suc6.

aangepast door mart10vs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehh, dit topic is uit 2016. Ik neem aan dat de plee van @Jürgen nu wel weer werkt. 🤣

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...