Ga naar inhoud


DAB Raam antenne vs actieve/passieve splitter


T_I

Aanbevolen berichten

Na jaren gebruik is m'n huidige autoradio, een JVC Chameleon, wel aan vervanging toe. Helaas maakt JVC ze niet meer, dus dan maar meteen investeren in een DAB+ unit, zodat ik even vooruit kan. Nu heb ik m'n oog laten vallen op de Pioneer DEH-8700DAB en bij *** komt daar meteen in een plakantenne bij.

 

Is het handig die te gebruiken of kan ik beter een splitter bestellen zodat ik de bestaande spriet van de wagen kan gebruiken voor zowel FM als DAB. En als de splitter een optie is, welke geeft dan de beste resultaten, een passieve (zonder electronica) of een actieve (met versterker). De ontvangst is nu met de antenne op FM perfect, voor zover mogelijk in Lelystad, dus ik neig naar de splitter. Dat staat ook netter op een 30+ wagen ipv zo'n plak ding, maar het gaat primair om de ontvangst.

 

Ik luister voornamelijk de publieke zenders en heel af en toe regionaal.

Jan Huijsmans

VU+ Solo2 + 2 TB netwerk storage, Palm SG-2100A (73E - 58W), Triax 78cm schotel + MTI AP82-XT2N

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat laatste is absoluut aan te raden.

Plakantennes zijn (en relatief dure) lapmiddelen.

 

Een actieve antenne zal altijd een stabielere en gevoeligere ontvangst geven, zo is mijn ervaring.

Hij is extern, en bovenop de auto en dat geeft uiteraard meer rendement.

 

Ik heb een losse hama dab+ magneetantenne op het autodak, de versterking zit in de ontvangstunit.

De plakantenne heb ik weer in de doos gedaan, want die gaf duidelijk minder ontvangst.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er dient wel rekening gehouden te worden met de golflengte. De traditionele fm-zenders zitten rond de 100 mhz en de DAB+-zenders rond de 200 mhz. De golflengte gaat hierdoor van 3 meter naar ongeveer 1,7 meter. Dus deze andere frequenties zijn van invloed op de lengte van de te gebruiken antenne.

 

Ter info.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er dient wel rekening gehouden te worden met de golflengte. De traditionele fm-zenders zitten rond de 100 mhz en de DAB+-zenders rond de 200 mhz. De golflengte gaat hierdoor van 3 meter naar ongeveer 1,7 meter. Dus deze andere frequenties zijn van invloed op de lengte van de te gebruiken antenne.

 

Ter info.

 

Er zijn dak-antennes voor de auto in de handel met 2 kabelaansluitingen: 1 voor FM/AM en de andere voor DAB+.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat je je oog weer onbeschadigd terug hebt gevonden.

 

Dat mag je hopen, want hij moet wellicht zijn oor ook nog te luisteren leggen

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn dak-antennes voor de auto in de handel met 2 kabelaansluitingen: 1 voor FM/AM en de andere voor DAB+.

 

Ik wil de bestaande antenne gebruiken in de wagen. Het gaat om een 1986 Volvo 740 estate met een originele elektrische antenne met een spriet van 85 cm. Die wil ik dus eigenlijk niet vervangen of er een 2e naast klussen. (zonde van de wagen) Met deze antenne zit ik dus op ruwweg de helft van de golflengte voor DAB (en +- een kwart voor FM) Dat lijkt mij een bruikbare lengte voor de antenne.

Jan Huijsmans

VU+ Solo2 + 2 TB netwerk storage, Palm SG-2100A (73E - 58W), Triax 78cm schotel + MTI AP82-XT2N

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat mag je hopen, want hij moet wellicht zijn oor ook nog te luisteren leggen

 

Had ik eigenlijk wel gewild, maar vindt tegenwoordig nog maar eens een winkel met auto radio's. ***** hier in Lelystad had er 1, BCC 3, AST een uitgebreidere collectie (10), maar voornamelijk Alpine of instappers van de andere merken,  dus tja. Deze si uitgekozen op functionaliteit (DAB+, FLAC, USB en CD in 1 DIN). Ik had er het liefst nog iets van sdcard bij gehad, maar die combinatie is niet te vinden in 1 DIN.

Jan Huijsmans

VU+ Solo2 + 2 TB netwerk storage, Palm SG-2100A (73E - 58W), Triax 78cm schotel + MTI AP82-XT2N

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil de bestaande antenne gebruiken in de wagen. Het gaat om een 1986 Volvo 740 estate met een originele elektrische antenne met een spriet van 85 cm. Die wil ik dus eigenlijk niet vervangen of er een 2e naast klussen. (zonde van de wagen) Met deze antenne zit ik dus op ruwweg de helft van de golflengte voor DAB (en +- een kwart voor FM) Dat lijkt mij een bruikbare lengte voor de antenne.

 

De lengte zo even met een natte vinger afschatten, dat gaat niet. Er moet toch sprake zijn van afstemming en aanpassing om een zo optimaal mogelijke ontvangst te garanderen.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lengte zo even met een natte vinger afschatten, dat gaat niet. Er moet toch sprake zijn van afstemming en aanpassing om een zo optimaal mogelijke ontvangst te garanderen.

 

En dan hebben we het nog niet eens over de dab+ aansluiting die de huidige spriet niet eens heeft.

Hoe wil je dan dab+ ontvangen?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hij bedoelt het splitten van de kabel naar de FM en de DAB ontvanger

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Excuus, IJzerbout, eigenlijk wilde ik aangeven wat jij ook al zei: dab+ lijkt me niet te realiseren op een, ouderwetse, electrisch uitschuifbare spriet van 85 cm.

De tegenwoordig veel kortere, niet uitschuifbare antennes en haaievinnen lijken me meer kans geven op een redelijke ontvangst met een splitter. 

 

( @ Ceesv, dank. )

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Excuus, IJzerbout, eigenlijk wilde ik aangeven wat jij ook al zei: dab+ lijkt me niet te realiseren op een, ouderwetse, electrisch uitschuifbare spriet van 85 cm.

De tegenwoordig veel kortere, niet uitschuifbare antennes en haaievinnen lijken me meer kans geven op een redelijke ontvangst met een splitter. 

 

( @ Ceesv, dank. )

 

Dab+ is juist wel te gebruiken op een ouderwetse spriet (wel met hulp af een splitter)

Dit werkt helaas niet op de 'moderne korte sprietjes en vinnetjes die allemaal een versterker hebben.

Draai deze maar eens door google translate:

http://www.transmedia.no/products/dabfmantennesplitter-mforsterker

Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Excuus, IJzerbout, eigenlijk wilde ik aangeven wat jij ook al zei: dab+ lijkt me niet te realiseren op een, ouderwetse, electrisch uitschuifbare spriet van 85 cm.

De tegenwoordig veel kortere, niet uitschuifbare antennes en haaievinnen lijken me meer kans geven op een redelijke ontvangst met een splitter. 

 

( @ Ceesv, dank. )

 

Dat klopt, als een antenne langer is dan een kwart golflengte gedraagt ie zich inductief. Is ie korter dan een kwart golflengte dan gedracht ie zich capacitief en is relatief eenvoudig electrisch aan de golflengte aan te passen.

En wat te korte antenne is altijd beter dan een een te lange antenne.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...