Ga naar inhoud


polarmount echostar 1.20M schotel


triax110

Aanbevolen berichten

zo staat mijne ingesteld 

wel een vaste opstelling met 4 lnb's

post-41606-0-67818400-1477244456_thumb.jpg

post-41606-0-51754800-1477244459_thumb.jpg

post-41606-0-33029300-1477244462_thumb.jpg

post-41606-0-63626000-1477244464_thumb.jpg

post-41606-0-34941800-1477244467_thumb.jpg

post-41606-0-99651300-1477244469_thumb.jpg

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedankt voor de foto,s Smetje.!

 

Als ik dit zo bekijk dan zou op mijn foto zeg maar de blauwe hoek moeten gebruiken (hier staat op foto van Smetje namelijk de inclinometer afgebeeld) met 53gr.

Hier zou ik dan 52gr moeten gebruiken en hopen dat, dat dan de goede hoek opleverd om de clackbelt netjes te volgen.

Dan zou vervolgens de hoek bij de groene lijn een waarde hebben in of exclusief de waarde van de offset hoek van de schotel.

Ik heb wat om uit te zoeken maar wel interesant,duurt nog wel even voor dat het staat moet nog even op zoek naar een goede tegelvoet maar dat komt goed.

Staat het eenmaal dan kunnen we ook wat experimenteren op oa ku en c-band.

hoop dat het voor c-band beter werkt dan met de triax110 want daar zit je echt aan de onderkant van wat kan met c-band ontvangst.

 

Wat ik verder weet is dat de schotel zeer waarschijnlijk een uit de 1130 prodelin serie is.

staat helaas niet op de schotel.

 

ik probeer nog een paar foto,s bij te voegen.

 

 

 

 

 

Tot zo ver bedankt voor de info

 

 post-98147-0-65267200-1477254666_thumb.jpg

 

post-98147-0-64054500-1477254686_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste triax110

De 1130 serie heeft een f/D van 0,8.
De 1120 serie heeft een f/D van 0,6

Als jij maat "X" even opgeeft gemeten van het midden van de lnb-klem tot aan 40% van de schotelhoogte, dan reken ik wel even uit wat de f/D-verhouding is. Dan moet je wel de breedte en de hoogte van de schotel even opmeten op de spiegel , zonder de rand dus. Waarschijnlijk is dat 1214 x 1348 mm.
Je kunt het eventueel ook op de schotel zelf meten maar dat is precisiewerk.
 

post-60869-0-07845000-1477261208_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook nog een 120 cm schotel liggen van Echostar. De vorige eigenaar had de feedstangen zelf langer gemaakt, dus ben ook wel even benieuwd wat maat X is.

Overigens heb ook ergens nog een PDF e.d. hoe je een polarmount afsteld.

Die as waarop de schotel draait moet parallel aan de aardas inderdaad.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allen,

 

even voor sprietje, heb een foto bijgevoegt met wat maten en idd schotel is 1214 x 1348 mm.

En de lnb afstand op 40% van de schotel is 87cm in het midden van de lnb houder.

Aan alex de vraag of je dat pdfje kunt opzoeken ben benieuwd?!.

 

afstand feed-stangen :

 2 maal ... 97cm dit is dus van GAT tot GAT gemeten lnb-houder gat tot schotel bevestigings gat LET HIER OP!!! als je ze zelf wil maken. ze zijn dus iets LANGER dan er nu staat.

 

en de enkele is 75cm van gat tot gat.

 

en zo krijgen we steeds meer gegevens van deze mooie schotel.

 

bedankt tot zo ver

post-98147-0-95905100-1477300220_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, met de gegeven afstand van 87 cm is de f/D-verhouding 0,6. Elke offset-lnb is dus op deze schotel te gebruiken.

De getoonde foto in bericht 17 is duidelijk een Prodelin schotel.
Prodelin heeft twee modellen schotels.
- een model om alleen maar signalen te ontvangen.
- een model om signalen te ontvangen en uit te kunnen zenden, de zogenaamde tooway schotels.
Bij de modellen om ook uit te kunnen zenden, wordt een geheel andere lnb gebruikt. Deze is veel groter en langer dan alleen maar een ontvangst-lnb.
Deze lnb's zitten vaak op een soort rail gemonteerd zodat de feedhorn in het brandpunt van de schotel gezet kan worden.
Hiervoor zit er een knik in de inderste dragerstang.
Dit type lnb's hebben meestal een feedhorn met een f/D-verhouding van 0,8 en daarom moeten deze schotels ook een f/D-verhouding hebben van 0,8.

De schotelmodellen die gemaakt zijn om alleen maar signalen te ontvangen, hebben een f/D van ongeveer 0,6 zoals standaard is afgesproken bij offsetschotels waarbij de standaard f/D-verhouding van de lnb ook 0,6 is.
 

post-60869-0-62966300-1477303084_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan alex de vraag of je dat pdfje kunt opzoeken ben benieuwd?!.

Bij deze. Ik heb even gauw wat opgezocht en niet nagekeken wat van meeste waarde is, even verder niet veel tijd vandaag.

Polar Mount Antennas.pdf

post-40400-0-89166700-1477306200.jpg

Secrets to adjusting the polar mount.pdf

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje en Alex voor jullie toevoegingen van informatie.

 

Sprietje : leuk die info over de prodeline, leuk dat mijn schotel 0.6 fd is scheelt zoeken naar een losse feedhorn met lnb scheeld weer in de kosten hi.

en die twoway installaties zie je idd nog wel eens staan bij tankstations ter info.

 

Alex jij bedankt voor de pdfjes, de eerste had in niet aan gedacht maar in telesatelite-magazine stonden idd ook dit soort gegevens,

Ik heb die van mij niet meer in bezit weg gedaan stom stom hi..overgens jammer dat het blad niet meer bestaat stonden altijd wel leuke dingen in.

voor mensen die het blad niet kennen google eens en je kan nog wat uitgavens van het blad vinden in pdf al is de info inmiddels niet recent meer er staan nog wel wat handige stukken info in ....(hoop dat dit geen reclame is ...niet mn bedoeling.)

 

bedankt voor zo ver.

mvgr triax110

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een eerdere identieke schotel die ik in mijn bezit had stond Echostar , deze had een andere polarmount .

Ook bij degene die nu voor test in de tuin staat (zonder polarmount ) , staat Echostar .

Het zal wel zo zijn dat Echostar ze bij Prodelin liet maken .

Standaard zit er een lnb klem op voor 23 mm hals , vroeger de gangbare maat voor losse feedhoorns en lnb's .

Bij jou Triax110 , is het onderste deel al bewerkt zodat er een 40 mm hals in past , bij Rimants staat de lnb (laserpointer) in feite iets te hoog .

Ook ik heb de stangen opgemeten , gat/gat   940 mm en 715 mm

 

post-30993-0-81760900-1477331053.jpgpost-30993-0-45512000-1477331072.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad RimaNTSS, jij hebt dus het brandpunt van de schotel uitgerekend m.b.v. een calculator zoals ik dat in bericht 18 al aan gaf.
Die kun je gratis downloaden vanaf deze site: http://parabola-calculator.software.informer.com/2.0/
Die is gemaakt door de schotelgoeroe Paul Wade en ik denk dat de enigste calculator is voor offset schotel. Ik heb hem ook op m'n laptop staan.
Ik schreef al dat je dan de gevraagde maten heel nauwkeurig op moet meten, tot op de millimeter nauwkeurig want zit je er een millimeter naast, dan veranderen de berekende waardes al snel.

Je ziet dat er niet zo veel verschil in zit tussen het berekenen met de calculator en het opmeten van "maat X"
 
RimaNTSS komt met de calcilator op een brandpuntsafstand van 814mm.
@triax110 had 870mm opgemeten maar daar moet nog wel 35mm van af getrokken worden om de maat van het brandpunt te hebben.
Het verschil 835mm en 814mm is slechts 2% en die afwijking komt omdat de offset van de schotel wat lager is (22,7 graden tegenover 26 graden) wat bij wat kleinere schotels gebruikelijker is.
Je moet de maat dan niet meten op 40% van de hoogte van de schotel maar minder waardoor de gemeten afstand ook iets kleiner wordt.
Al met al geen noemenswaardig verschil en dus prima om te weten dat je voor deze schotel een normale offset lnb kunt nemen bijv. een Inverto Black Ultra.
Het allermooiste is natuurlijk een grotere feedhorn te nemen en die pas te maken op de Inverto-lnb. Die grotere feedhorn tast deze grote schotel veel mooier af waardoor je nog wat beter signaal krijgt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik weet parabool Calculator 2.0, en, door de manier, er zijn ten minste 2 die andere programma's gebruikt om te berekenen offset antennes en ze zijn Parabola6 en DishChar (I, persoonlijk zoals Parabola6 program).40% en 60% ongeveer gelijk, maar meer juiste zou vestigen bissectiedriehoek op de hoek tussen de richting van de Focus naar de onderste en bovenste delen van de antenne. Bu, zoals u terecht heeft opgemerkt, het verschil is zeer klein en kan worden verwaarloosd. Spreken van de oorspronkelijke Prodelin (Echostar) antenne feedarms: ze kunnen worden gebruikt, maar LNB houder 40mm LNB moet worden aangepast. Wat ik niet graag in deze antenne - het feit dat een soort houten schroeven worden gebruikt om te herstellen van de feedarms en polar-mount. En na enige tijd van gebruik, die schroeven kunnen beginnen om losse (ik heb dit op een antenne).

aangepast door RimaNTSS
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

I found those some time ago but i`m unable to read.

Could you translate Parabola6 to English or maybe ask it here?:

http://sat-dx.club/viewtopic.php?t=450

Ik heb deze enige tijd geleden gevonden, maar ik ben niet in staat om het te lezen.

Kan je Parabola 6 vertalen in het Engels of misschien aan iemand hier vragen?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...