Ga naar inhoud


Conflict tussen schotel en UPC tuner


T90user

Aanbevolen berichten

Hartelijk dank voor deze uitleg Cees. Ik werd gisteren weggeroepen en heb naar aanleiding daarvan hoogstwaarschijnlijk pas dit weekend opnieuw wat vrije tijd, toch even snel een reactie.

 

Tja, het een en ander stelt me wel voor een probleem. Immers, er is niet echt één punt die ik als bron kan betitelen. Beide systemen, of het nu gaat om de kabel of om de schotel installatie, vormen als het ware elk een apart netwerk in onze woning, Vanaf de schotel heb ik vier kabels naar beneden lopen, elk met een eigen DiSEqC switch. Twee met een grote Atemio switch voor TV in de woonkamer en in mijn werkkamer, twee met een 4 ingangen SAB switch naar radio's in de woonkamer en in mijn werkkamer.

 

Voor Ziggo heb ik nog van jaren geleden een grote professionele Spaun versterker-verdeler die het analoge kabelsignaal naar allerlei vertrekken in ons huis transporteert. Dat is een systeem wat ik al toen we hier 30 jaar geleden kwamen wonen heb aangelegd en onder de toenmalige kabelsystemen waaronder op het laatst UPC altijd prima heeft gewerkt, ook toen ik naast die UPC kabelaansluiting ook een eigen satellietontvanger had staan (toen nog enkelvoudig, dus met een schotelaansluiting.

 

Ik maakte overigens wel een fout toen ik gisteren sprak van een "apart computergebeuren" dat aan de Ziggo aansluiting hangt. Immers, ik heb wel op mijn werkkamer een hub waardoor ik van één aansluiting meerdere maak en een van de kabeltjes loopt naar de ingang van mijn satelliet ontvanger. Maar goed, mocht het daaraan liggen, die kan ik eventueel ook draadloos maken. Althans, als dat mijn  zeer sterk verbeterde IPTV ontvangst daarmee niet molt.

 

Er is niet één specifieke hiërarchie in het geheel, Ziggo werkt gewoon met splitters zodat je niet echt kunt zeggen dat één van de drie takken (digitale tv, analoge RTV, modem voor computer) de hoofdlijn vormt. Dat geeft me het gevoel dat ik misschien die metalen splitter waar het signaal van buiten als eerste op binnen komt wellicht met de mantel van de satelliet coaxkabels naar een of naar beide sat ontvangers in de de huiskamer moet worden verbonden, zit ik daar goed mee denk je?

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Dat zou kunnen helpen, daasrmee worden potentiaal verschillen opgeheven.

Het probleem hoeft niet noodzakelijk bij jou veroorzaakt te worden.

Wanneer een van je buren heeft zitten prutsen aan het abonnee overgave punt kan zoiets onder ongunstige omstandigheden bij jou tot brom leiden.

Ik heb daar al vaker mee te maken gehad.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank Columbo en Cees,

 

Ik had nog geen tijd om aan de situatie in de hiskamer te werken, maar kwam wel tot een andere verbazingwekkende ontdekking. In mijn werkkamer, twee verdiepingen boven de huiskamer en direct onder het dak met de schotels, blijkt dat ik zonder enigerlei vorm van storingen de Ziggo kabel in de DVB-C tuner en tegelijkertijd de Atemio DiSEqC kabel in de DVB-S2 tuner kan steken zonder dat er sprake is van enigerlei bromstoring.

Globaal gezien zijn er de volgende opvallende verschillen:

 

1. de Ziggo tuner beneden zit direct aan de Ziggo splitter, de DVB-C tuner zit aan de Spaun verdeler beneden die zijn signaal van de Ziggo splitter krijgt

2. de Xtrend ontvanger heeft een vaste internet verbinding naar het Ziggo modem dus in feite twee Ziggo connecties

3. de Xtrend ontvanger zit met een HDMI kabel aan de flatscreen tv in mijn werkkamer.

4. de Ziggo tuner zit op zeer koste afstand van waar de Ziggo kabel het huis binnenkomt, in mijn werkkamer is dat juist veel verder weg en is de schotel juist dichtbij dus aan een kortere kabel.

 

Een extra gegeven is wel dat de satkabel in mijn werkkamer met een koppelstuk naar de huiskamer gaat, wellicht heeft het zin eerst eens te kijken of het met elkaar verbinden van de mantel van de Ziggo kabel en dat koppelstuk het probleem ook kan oplossen. Als dat niet werkt zal ik eerst eens kijken wat er gebeurt als ik de Xtrend ontvanger met een Scart plug in plaats van een HDMI plug aan de hier aanwezige monitor vastmaak.

 

En natuurlijk, wellicht is het heel slim om Columbo's ground isolator eens op te gaan zoeken, en dat in elk geval voor de radio in de huiskamer. Voor TV is het lastiger omdat ik daar toch wel van de scart kabel afhankelijk ben. Kortom, wat dit betreft zijn het hoopvolle ontwikkelingen op een gunstige afloop! Ik wou dat ik mijn WordPress problemen net zo gemakkelijk op zal kunnen lossen want hemeltje lief, ik heb al heel wat websites gebouwd maar dit is werkelijk het toppunt van illogica op diverse momenten!

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou kunnen helpen, daasrmee worden potentiaal verschillen opgeheven.

Het probleem hoeft niet noodzakelijk bij jou veroorzaakt te worden.

Wanneer een van je buren heeft zitten prutsen aan het abonnee overgave punt kan zoiets onder ongunstige omstandigheden bij jou tot brom leiden.

Ik heb daar al vaker mee te maken gehad.

 

Dat is trouwens een heel realistische gedachte omdat beide buurpanden door een reeks studenten (kamerbewoners) gehuurd zijn. Misschien dat ik de Ziggo monteur wanneer hij maandag langs komt eens moet vragen of hij zoiets in de kast voor de deur kan nameten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

OPLOSSING GEVONDEN !!!

 

Goed dat ik mede door omstandigheden genood even een pauze moest ingelasten. Vandaag kwam de Ziggo monteur langs, een heel gewetensvolle jonge man die er werkelijk alles wat in zijn macht stond aan deed om de problemen op te lossen. Inclusief het merkwaardige feit dat ik door aftakking voor de analoge radio twee tv zenders kwijtraakte, te weten ARD en ZDF.

 

Om maar met het laatste te beginnen, dat bleek aan een naar zijn inschatting kabelbreuk (onzichtbaar) te liggen, het betreft een voorgefabriceerde 5 meter zwarte kabel, vrij dik, en verder alles goed doorgevend behalve die ene frekwentie waarop dan de eerste twee Duitse netten worden doorgegeven. En die frekwentie bleek volgens zijn lijst een van de dvb-t (dus Digitenne) frekwenties voor Nijmegen te zijn dus het ging kennelijk meer om een door die defecte kabel ontstaan "lek" die die interferentie mogelijk maakte. Dat is iets waar je zelf nooit achter zou komen, prachtig werk!

 

Wat de bromstoringen betreft, dat heeft heel wat hoofdbrekens en belletjes naar collega's gekost. De conclusies waren dat er impedantie verschillen tuesen de beide ingangen (sat en kabel) waren en dat er dubbele galvanische scheidings transformatoren zouden moeten worden ingezet maar dat die dan ook weer niet wenselijk waren ten aanzien van de satellietsignalen omdat ze teveel demping gaven, kortom een schier hopeloze situatie die die jongen die toch al 5 jaar voor UPC/Ziggo werkte nooit eerder had meegemaakt. Hij vertelde daarbij ook dat Ziggo hier heel simpel reageert: als er naast Ziggo nog een ander systeem is en er is sprake van storingen dan kijk men alleen naar wat men zelf geïnstallerd heeft. Werkt dat zonder aansluiting van iets anders goed dan wordt er automatisch vanuit gegaan dat het dan wel aan die ander ligt en niet aan hen en hoef je dus geen verdere hulp van hen meer te verwachten. Dat alles klonk echt als "zwaar weer in het verschiet". Ik ben super tevreden met de internet snelheid en met het weer terughebben van analoge radio door het huis, feitelijk ook van de kwaliteit van de TV programma's maar ja, om dan maar een tweede tv ernaast te zetten om programma's van je schotel te mogen zien ging me toch ook wel wat te ver.

 

Maar goed, hij bleef koppig verder zoeken want, zoals hij zei, de regels van Ziggo verbieden dat je de zaak aan iemand die meer ervaring op dit gebied heeft overdraagt en als hij het niet vond dan ging er ook niemand nog in zijn plaats terugkomen om het op te lossen. Ook vond hij het voor zichzelf belangrijk omdat het oplossen van dit soort problemen uiteindelijk dan toch weer iets toevoegt aan de vakkennis die hij zo over de jaren heeft vergaard. Allerlei dingen kregen aanvankelijk de schuld, waaronder de hier ook genoemde Scart pluggen (maar als ik die er dan uit trok bleef de storing op de radio die daar niets mee te maken had gewoon doorgaan, de vraag of de coax kabel naar de radio wel OK was of de Spaun verdeeldoos (maar als ik de radio aansluiting van het kabelsysteem losmaakte bleven de bromstoringen op de Tv net zo luid als tevoren), kortom, het leek een schier onmogelijke zaak en hij was het opgeven uiteindelijk toch nabij.

 

Toch bleek de oplossing aan het eind van de rit simpeler dan simpel: hij haalde een nieuwe wandcontactdoos uit zijn tas (als je zo'n grote vierkante cubus tenminste nog als zodanig mag betitelen en haalde het door Ziggo gestuurde verdeel-gedoetje weg (die wandcontactdoos hield al een verdeler tussen radio - tv - data in) en nadat die in de leiding werd gezet waren alle bromstoringen ineens helemaal weg.

 

Dat ik dolblij was met deze oplossing spreekt voor zich, ik zag mezelf al aardleidingsdraden leggen van meterkast naar het dak om de mantels van de coaxkabels te aarden en daarna datzelfde ten aanzien van de Ziggo kabels en dat alles dan nog zonder te weten of dat iets kon opleveren. Hoe zo'n nieuwe wandcontactdoos die dan per slot van rekening ook zonder verdere aarding binnenshuis ervoor zorgen kan dat die Ziggo lijn geen bromstoringen meer veroorzaakt laat ik aan de technische goden van dit forum over, daartoe reikt mijn kennis niet. Maar ik ben blij dat alles is opgelost zonder dat ik in de conflict-mode hoefde te gaan.

 

Uiteraard vooral Cees en Columbo, heel hartelijk bedankt voor jullie meedenken. Want als hij er niet uit gekomen was had ik uiteindelijk toch andere wegen moeten zoeken. Zelf ontbreekt mij de kennis en ervaring op dit gebied ten ene male. Super!

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...