Ga naar inhoud


Aansluiten van motor op Tuner B, en dan?


aphap
Ga naar oplossing Opgelost door Alex1970,

Aanbevolen berichten


Ik heb de twin-LNB Invacom TWH-031 (0,3dB) gekocht.

Nu nog een flinke kabel

 

Domme vraag: dit is toch één ontvangstkop met twee aansluitingen.

Die 2 aansluitingen hebben hun eigen frequentieconverters, dus de ene kan de hoge- en de andere de lage band ontvangen?

VU+solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Domme vraag

Domme vragen bestaan niet, alleen domme lui die het geduld niet kunnen opbrengen het uit te leggen en dan zeggen dat je domme vragen stelt.

 

Nu nog een flinke kabel

Koop goede dubbel afgeschermde coax met volledige koperen kern. Bijv. Hirschmann KOKA 9 TS.

En goede F-connectors. Liefst push-on connectoren maar daar moet je wel een speciale tang voor hebben.

 

Dit is toch één ontvangstkop met twee aansluitingen.

Die 2 aansluitingen hebben hun eigen frequentieconverters, dus de ene kan de hoge- en de andere de lage band ontvangen?

Ja. Maar je blijft de beperking houden van dezelfde satelliet tegelijk (wellicht was dat inmiddels al duidelijk).

 

Ik heb de twin-LNB Invacom TWH-031 (0,3dB) gekocht.

Vanwaar de keuze voor die LNB? Is dat geadviseerd i.c.m. je schotel? Er zijn nl. ook LNB's met 0,1dB.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Alex

 

O.K. dan moet ik alle kabels vervangen, ik ga daarmee aan de slag, maar wil eerst kijken of ik alles aan de praat krijg.

 

De Invacom had ik al een tijd in huis liggen, maar nooit gebruikt. Overigens ik heb hier signaal genoeg.

 

Ik zit nog steeds met jouw eerste antwoord. Je schrijft: De tuner waar je de motor op hebt zitten stel je als 'geavanceerd' in en moet je elke satelliet die je wilt (en kan) ontvangen definiëren. Als voorbeeld hier Astra 3B en Astra 2E/F/G:

 

Ik kan het niet voor elkaar krijgen om LNB1 input op meerdere satellieten in te stellen, met wat voor truc doe je dat?

 

En het duizelt me een beetje, maar hoe moet ik dan LNB2 input (degene waar de motor is aangesloten) instellen? Op tweede kabel?

VU+solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

jij hebt tuner A als doorlus staan. Vandaar dat je geen andere keuze hebt vrees ik

 

Als je met twee kabels werkt moet je kiezen als idem als Tuner B

Of je kiest hier de satellieten die je ermee kan ontvangen.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Alex

 

O.K. dan moet ik alle kabels vervangen, ik ga daarmee aan de slag, maar wil eerst kijken of ik alles aan de praat krijg.

 

De Invacom had ik al een tijd in huis liggen, maar nooit gebruikt. Overigens ik heb hier signaal genoeg.

 

Ik zit nog steeds met jouw eerste antwoord. Je schrijft: De tuner waar je de motor op hebt zitten stel je als 'geavanceerd' in en moet je elke satelliet die je wilt (en kan) ontvangen definiëren. Als voorbeeld hier Astra 3B en Astra 2E/F/G:

 

Ik kan het niet voor elkaar krijgen om LNB1 input op meerdere satellieten in te stellen, met wat voor truc doe je dat?

 

En het duizelt me een beetje, maar hoe moet ik dan LNB2 input (degene waar de motor is aangesloten) instellen? Op tweede kabel?

 

Prima LNB denk ik wel, gewoon gebruiken.

Lees wat ik geschreven heb nog eens goed na want je draait het om.

Tuner A stel je in als tweede kabel van draaibare LNB van Tuner B.

Tuner B stel je in als geavanceerd. Daarna ga je één omlaag en naar rechts of links voor de volgende satelliet.

Dan hoef je alleen maar de satelliet op LNB 1 te zetten (of LNB 2 als ze maar allemaal dezelfde LNB x gebruiken), de overige instellingen hoef je maar één keer in te stellen, alleen even opletten dat op elke satelliet Gebruik USUALS voor de satelliet op ja staat.

Volgens mij is er helaas geen manier om in één keer een draaibare Usuals schotel in te stellen en moet je dat echt satelliet voor satelliet doen.

De Ka-band en C-band satellieten kan je overslaan en de satellieten die te zwak zijn of te ver naar het westen of oosten staan.

 

Hoi,

 

jij hebt tuner A als doorlus staan. Vandaar dat je geen andere keuze hebt vrees ik

 

Als je met twee kabels werkt moet je kiezen als idem als Tuner B

Of je kiest hier de satellieten die je ermee kan ontvangen.

 

mvg

 

Doorlus bij de single LNB, tweede kabel van draaibare LNB bij de twin-LNB.

Alleen op die manier zal OpenPLi weten wanneer welke zenders beschikbaar zijn.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jongens, jongens, maak het a.u.b. toch niet moeilijker dan het is, er is maar 1 schotel met motor, waarin straks een lnb komt te zitten met 2 uitgangen.

Tuner A wordt altijd als eerste aangesproken, lijkt het dan niet logisch dat tuner A ook de sturing doet van de motor, er is maar 1 schotel.

Uitgang 2 van de lnb gaat straks naar Tuner B, die word dan ingegeven als “2de kabel van een draaibare lnb, meer is het niet.

 

en van de uitleg om een motor in te stellen krijg ik het al helemaal, wat is er mis om gewoon de coördinaten op te geven en alles te laten werken onder Usals. Usals is een rekenprogramma dat de satelliet posities gaat uitrekenen aan de hand van de locatie (coördinaten) 

Het moet nog te volgen zijn voor iemand die zijn eerste stapjes zet in de wereld van satelliet ontvangst.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Alex,

 

Inmiddels ben ik erachter gekomen en heb nepapnames gestart om te kijken of het werkt.

 

A: Hierop aangesloten rechtstreeks de LNB;    Config: "gelijk aan tunerB"

B: Hierop de motor en de 2e aansluiting LNB;  Config: "geavanceerd" en satelliet: "kies satellieten" ik heb er 5 gekozen.

 

Als ik een opname start bv NPO1 dan neemt hij op in B, ga ik zappen naar Canvas dan zie ik dat A wordt geselecteerd.

Alles werkt dus volgens mij. Kabels, Hirschman zijn besteld en waterdichte connectoren.

 

Hartelijk dank voor alle wijze lessen, groeten,

Hans

VU+solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mebo870,

 

Dank voor het meedenken.

Met Usals had ik al ervaring, inderdaad de lokatie coordinaten zijn ingevuld.

Zoals je ziet heb ik mijn motor op B gezet, maakt niet uit volgens mij, maar heb wel B als voorkeur ingesteld

 

groeten

VU+solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Als je B als voorkeur hebt ingesteld dan kan je inderdaad de motor op de B tuner zetten. Goed om te lezen dat het gelukt is.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Alex,

 

Inmiddels ben ik erachter gekomen en heb nepapnames gestart om te kijken of het werkt.

 

A: Hierop aangesloten rechtstreeks de LNB;    Config: "gelijk aan tunerB"

B: Hierop de motor en de 2e aansluiting LNB;  Config: "geavanceerd" en satelliet: "kies satellieten" ik heb er 5 gekozen.

 

Als ik een opname start bv NPO1 dan neemt hij op in B, ga ik zappen naar Canvas dan zie ik dat A wordt geselecteerd.

Alles werkt dus volgens mij. Kabels, Hirschman zijn besteld en waterdichte connectoren.

 

Hartelijk dank voor alle wijze lessen, groeten,

Hans

 

Nee, je moet niet de config 'gelijk aan Tuner B' gebruiken.

Bij een single LNB: 'doorlus van Tuner B' < Die nu nog dus.

Bij een twin LNB: 'tweede kabel van draaibare LNB'. < Deze nadat je de tweede kabel hebt aangesloten.

 

In het voorbeeld dat je gaf lukt het (NPO1 en Canvas zitten op dezelfde frequentie. Dat zal in alle configuraties lukken), maar probeer eens bij een opname van NPO1 naar NPO2 te gaan of BVN?. Is die zender dan grijs? Of wit en krijg je dus een foutmelding nadat je die zender gekozen heb?

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanmiddag in de kou op dak de nieuwe kop en kabel gemonteerd.

Daarna met mijn instellingen (nog niet die van Alex) geprobeerd en van alles tegelijkertijd proberen op te nemen.

Op een gegeven moment had ik 4 opnames draaien en zag dat steeds meer grijs werd.

Ik ben echt tevreden over het resultaat. (of was)

 

Maar nu jouw opmerking Alex, ik ga i.p.v. "gelijk aan"   "tweede kabel van draaibare LNB" proberen.

Ik zal eerst zenders van verschillende frequenties met opnames testen, alles opschrijven en daarna jouw config zetten en weer precies hetzelfde doen.

 

Je hoort nog van me (wordt misschien morgen)

VU+solo2

Link naar reactie
Delen op andere sites

mebo870,

 

Tuner A wordt altijd als eerste aangesproken, lijkt het dan niet logisch dat tuner A ook de sturing doet van de motor, er is maar 1 schotel.

even een heel wezenlijke eigenschap van de SOLO2 is dat; Tuner B de eerst aangesproken tuner van deze twin tuner is.

dit is sinds de markt release van de VU+SOLO2 bekend bij de gebruikers (behalve als je geen gebruiker bent, of nieuw, weet je dat niet.

 

sorry mbt de rotor schreef ik daarnet iets verkeerds (heb dat dus gewist)

aangepast door Tonskidutch

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...