Ga naar inhoud


12 volt lamp op 6 volt


minplus

Aanbevolen berichten

Nog even nagedacht...na de eerste koffie gaat dat weer... :D

We weten dat de defekte lamp 6 volt was. Dat wil echter nog lang niet zeggen dat de voedingsadapter ook 6 volt is. Je zou er normaal gesproken van uit gaan maar is waarschijnlijk niet zo.

Die voeding geeft misschien 8 of 9 volt en de 6 volt lamp heeft wat teveel gekregen. Daardoor is die ook kapot gegaan uiteindelijk.

Dus de 6 volt lamp kreeg wat teveel en de 12 volt lamp wat te weinig maar brand wel.

Zo zal het zijn. Uiteindelijk kun je het precies verklaren door te meten.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Wanneer de originele lamp 6 volt 5 Watt is, zou je voor hetzelfde vermogen op te nemen een 12 Volt 20 Watt lamp moeten monteren.

 

Maar zoals al eerder opgemerkt, wanneer het werkt, afblijven.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees hier een hoop aannames ,dus maar eens een praktijk test gedaan .

Uit ervaring wist ik dat een 12 V lamp ook op 6 V al licht gaf .

Ik vroeg me af bij welke spanning hij zichtbaar ging gloeien , dat is al iets onder 3 V

 

post-30993-0-01361800-1480934112_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan nu nog even testen bij welke spanning hij doorbrand. :D

Dan moet ik even een F-connector aan de lamp solderen  :P

 

post-30993-0-04901000-1480935213.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maakt niets uit....AC of DC... :D

 

Mijn berekening is niet "Drs. IJzerbout uniek" maar gewoon het toepassen van de wet van Ohm en die geldt voor wissel en gelijkstroom bij niet inductive lasten.

 

Maar we weten niet eens of de adapter wel AC of DC afgeeft. Verder wist ik ook niet precies bij welke spanning die 12 volt lamp überhaupt licht af ging geven. Gevoelsmatig had ik beweerd dat die 12 volt lamp bij 6 volt niet of nauwelijks licht geeft.

Nu blijkt dat ie toch bij 6 volt al behoorlijk wat licht geeft.

 

Geeft de adapter wisselspanning af dan is dat effectieve wisselspanning en daarvoor geldt de Wet van Ohm.

 

Voor degenen die de Wet van Oom niet kennen: Blijf van mijn Tante af. :D :D (flauw hè..)

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

En toch klopt er iets niet, Trust gebruikt nu een regelbare dc voeding en de lamp en de motor(wat niets uit zou maken volgens IJzerbout) van ts werken op ac (wisselspanning), ik denk als je hetzelfde proefje met een regelbare trafo zou doen dat er een heel andere uitkomt uit zou kunnen komen die de theorie van Drs. IJzerbout bevestigd dat de 12 volts lamp niet zou gaan branden op 6 volt.

Ik hoor de criticasters al weer roepen, ''maakt niets uit een lamp op ac of dc'', dat maakt volgens mij wel uit bij dc heb je een constante stroom en volgens Drs. IJzerbout stelling bepaald dat de lichtopbrengst van een lamp. Bij ac is dat dus niet het geval die gemiddelde stroom wisselt met de lichtnet frequentie, misschien niet zichtbaar maar toch, zo gevoelig is ons oog niet omdat waar te kunnen nemen die wisseling, maar wel bij het kantelpunt waarop de lamp zal gaan branden. Het is een theorie die ik zelf nog niet in de praktijk getest heb omdat mijn variac niet goed in te stellen is bij deze lage wisselspanningen en een 12 volts lamp er gelijk uit zou fikken.

Ik wacht de commentaren wel af...... :D

Ik ken die lamp niet , maar een 6 v motortje op AC lijkt me onwaarschijnlijk .

Maarreh , Sjaak , wil je in 't vervolg sneller reageren , nu moest ik opnieuw m'n achterlicht lospeuteren en het is al zo koud buiten  :grin:

De test opnieuw gedaan met een 24 V trafo aan de variac .

Zoek de verschillen !

 

post-30993-0-27742100-1480951473_thumb.jpg

 

post-30993-0-42290700-1480951503_thumb.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ben ik benieuwd welke argumenten er nog komen. :D

 

Gehad hebben we:

 

Wisselstroom, gelijkstroom.

Temperatuurcoefficient.

Het motortje staat parallel.

Lamp in koude en warme toestand.

 

Ik ben benieuwd.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ben ik benieuwd welke argumenten er nog komen. :D

 

Gehad hebben we:

 

Wisselstroom, gelijkstroom.

Temperatuurcoefficient.

Het motortje staat parallel.

Lamp in koude en warme toestand.

 

Ik ben benieuwd.

Groene stroom versus grijze stroom?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zakken af van high-tech elektronica naar 12 Volt lampjes.

 

Ik zal mijn stapeltje Dr Blan's weer eens voor de dag halen :grin:

  • Like 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wat teweeg gebracht... :grin: :grin: :grin:

 

Kan het natuurlijk niet vergelijken met hoe het was want die lamp was kapot, maar voor mijn gevoel is de lichtsterkte niet noemenswaardig veranderd.

Verder zou ik er maar vanuit gaan dat het AC is wat eruit komt en dat de hele zooi uit China (ik denk Taiwan, want ik zag nergens Peoples Republic Of staan) komt.

Kan verder nog melden dat er naast de motor die de glasfiberbos en een kleurenschijf laat draaien ook nog een serie van een stuk of 10 kerstboomlampjes met verschillende kleuren af en toe oplicht. Ik heb niet gekeken hoe alles geschakeld is.

Eigenlijk is het best wel een superding voor kinderen en kindse opa's. :grin:

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

AC of DC maakt niet uit bij een lamp, de Drs. heeft dat al gemeld.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en dit allemaal voor een lampje, hij brand en die man is nu weer blij, en nee kan geen kwaad voor het lamp en te voeding.

 

haha

 

@ Drs. IJzerbout: de spanning is trouwens 235 volt is toch weer 5 volt ;) gemeten op mijn Fluke meter..

 

 

gr.

henk

 

 

helemaal niks meer op schotel gebied ( mis het ook niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...