Ga naar inhoud


Wie weet hoe een 220v condensator motor moet worden aangesloten?


Robdebruin

Aanbevolen berichten

Olá, ik heb een afzuigkap gekregen waarvan het bedieningspaneel kapot is. De vorige eigenaar heeft het 1 en ander geprobeerd maar niet gelukt. Alle draden liggen nu los. Wat ik graag wil is de motor aansluiten met alleen een aan en uit schakelaar. Weet nu dus niet hoe alle draden aan te sluiten en de condensator ect. Heeft iemand een idee? Alvast bedankt! Rob

post-104904-0-14261100-1481564781_thumb.jpg

post-104904-0-66008200-1481564809_thumb.jpg

post-104904-0-36542200-1481564855_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


@focus103,het is een boreti.heb al gezocht naar een schema maar kon niets vinden. @Pionewbie, het zou kunnen dat een triac defect is. Het probleem was dat de motor niet meer draaide en de leds op het display even oplichten en daarna uit gingen. Op mijn advies de condensator vervangen wat niet hielp. Hierna is er veel gefrutseld en is de situatie zoals nu is. Afzuigkap wordt als ie weer werkt in de bijkeuken gebruikt voor bv oliebollen bakken, hoeft dat niet meer buiten :-). Is dus altijd op hoogste stand en wil er niet teveel in investeren, daarom wil ik gewoon aan uit schakelaar. Weet alleen niet waar de condensator draad (2 gaan naar de motor 1 is los ) op aangesloten moet en hoe de andere draden te koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien is dit een motor met verschillende wikkelingen en wordt de snelheid bepaald door het schakelen van de juiste wikkeling via de drie relais.

Dus waarschijnlijk was er wat stuk in het regelprintje.

 

Je zal de verschillende wikkelingen moeten uitmeten.

Misschien vind je een merk op de moter en kan je langs die weg terug vinden hie deze moet aangesloten worden.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan met een ohm meter.

Maar de weerstand gaat waarschijnlijk zo klein zijn dat je weinig verschil gaat meten tussen de wikkelingen met een gewone ohm meter.

 

Maar met bovenstaand schema moet je toch verder kunnen.

 

Als je de as zou kunnen laten draaien dan kan je meten welke wikkeling er plots oneindig wordt tijdens het draaien.

Er zit  inwendig in de motor een schakelaar die opent als de motor draait.

op die manier wordt de startwikkeling met de condensator uitgeschakeld.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

De motor moet al bijna op snelheid zijn voor de schakelaar open gaat, dat kan je bijna niet testen.

 

ik zou ervan uit gaan dat zwart/blauw de start wikkeling is

dus blauw naar de condensator, zwart naar de 230V

Andere kant van de condensator ook naar 230V.

 

Als de motor nu start, en even later terug stilvalt, heb ja al de start wikkeling te pakken

En dan is de zwarte draad de gezamenlijke voor de andere wikkelingen.

 

Ik zou het zo voorzichtig testen, veel kan er niet gebeuren .

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan met een ohm meter.

Maar de weerstand gaat waarschijnlijk zo klein zijn dat je weinig verschil gaat meten tussen de wikkelingen met een gewone ohm meter.

 

Maar met bovenstaand schema moet je toch verder kunnen.

 

Als je de as zou kunnen laten draaien dan kan je meten welke wikkeling er plots oneindig wordt tijdens het draaien.

Er zit  inwendig in de motor een schakelaar die opent als de motor draait.

op die manier wordt de startwikkeling met de condensator uitgeschakeld.

 

mvg

 

Ik twijfel sterk aan een ingebouwde schakelaar in die motortjes .

Wel gezien bij een héél oude wasmachine motor , daar werd de start hulpwikkeling uitgeschakeld door een centrifugaal schakelaar .

Bij dat systeem is geen sprake van een (aanloop) condensator .

Vraag is of er ook een weerstand tussen de rode en of gele draad met één of meer andere draden .

Ook een foto van de onderzijde van het printje met de relais kunnen helpen .

Als je zoekt op "ceilingfan wiring" en dan kijkt bij afbeeldingen , kom je veel schema's tegen van meer toeren motoren .

B.v. deze : 

 

post-30993-0-32614300-1482364073_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...