Ga naar inhoud


Formuler F1 tuner/diseqc probleem


molendid

Aanbevolen berichten

Heb het één en ander getest ondertussen maar vind er nog steeds geen logica in :

1) Iedere kabel (2) naar 2 verschillende decoders (zodoende denk ik uit te sluiten dan probleem bij Formuler zou liggen) : in het begin ontvangst op alle sats, na een beetje zappen tussen elke LNB, enkel nog signaal op LNB 1 (Hotbird) en op één deco nog LNB 2 bij.

 

2) Test op Formuler, beide kabels, beide tuners :

    Tuner 1, Disecqc 1 : LNB 1 Ok, LNB 2 Ok, LNB 3, traag

    Tuner 2, Disecqc 2 : LNB 1 Ok, LNB 2 niets, LNB 3 niets

    Kabels veranderen van tuner :

    Tuner 1, Disecqc 2 : LNB 1 Ok, LNB 2 niets, LNB 3 niets

    Tuner 2, Disecqc 1 : LNB 1 Ok, LNB 2 niets, LNB 3 niets

 

Het enige wat helpt om terug uit de drie LNB's signaal te krijgen is beide kabels uit de tuner te doen en er dan één terug in te steken, een herstart (+ spanning uittrekken) maakt het niet in orde. Ik heb meerdere malen de vorige situaties gedaan en heb gezien dat LNB 3 steeds traag was om signaal door te geven een (switch, switcht die niet onmiddellijk, zonder 5" te moeten wachten? ) en soms LNB 2

 

Ter herinnering is LNB 1 Hotbird, 2 Astra 1 en 3 Astra 3.

 

Indien één van de LNB's stuk zou zijn, zou deze dan niet volledig niet werken? Of tenminste de uitgang die stuk is? Of zou het mogelijk zijn dat hij enkel 'stuk' is als je de twee uitgangen tesamen gebruikt en aanspreekt? (heb geen idee hoe een quad LNB is geschakeld).

 

Bizarre is wel dat Hotbird, op enkele uitzonderingen na, steeds signaal geeft.

 

Sorry dat ik jullie zo lastig val en hopelijk is mijn uitleg duidelijk genoeg..

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb een beetje alles door mekaar gedaan.. Nu heb ik ondervonden dat één Disecqc switch volledig stuk zou zijn. (Bizar, bij vorige tests had ik toch soms signaal uit sommige poorten). Tevens heb ik da aansluitingen van LNB naar switch door mekaar gedaan, m.a.w. Astra 1 op Line 1/switch 1, op switch 2 heb ik die op een andere ingang geplaatst, idem voor de 2 andere LNB's.

 

En mirakel of niet, nu lijkt het te werken! Ik heb willen begrijpen dat je normaal met mijn configuratie de LNB's op de verschillende switchen op dezelfde manier zou moeten aansluiten. Is dat juist en best/verplicht?

 

Dank u voor jullie hulp in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ondertussen is het probleem teruggekomen... grrrrr :mad: 

 

Toch 6 dagen zonder problemen gewerkt...

 

Zou het probleem kunnen liggen bij de aansturing van de switch? Dat die niet korrekt zou gebeuren door de Stb? Kan ik dat op de één of andere wijze checken?

 

Het gaat weer een leuk 'test'week-end worden....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Temperatuur probleem van een van de componenten?

 

Slecht contact door een gecorrodeerde kabel als gevolg van vocht?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal het schema van thuis uit posten.

 

Temperatuur probleem denk ik niet. De formuler wordt niet warm (de VU+ wel daarentegen...). Kabels zijn nieuw, dus dat lijkt me ook geen piste..

 

Ik denk meer en meer dat het een voedingsprobleem zou kunnen zijn.. Ga deze avond de voeding eens uittesten.. Dat zou het random functioneren kunenn verklaren.. Zou wel nog eens moeten kijken welke LNB nog signaal geeft en of die overeenstemt met de laatste zender die werkte.., dan denk ik dat het probleem ligt bij het niet meer switchen.. (Switch kapot of aansturing gebeurd niet)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierna het schema :

 

Tuner 1 ---- Sw1 ---- LNB 2

                           ---- LNB 3

                           ---- LNB 1

Tuner 2 ----Sw 2 ---- LNB 3

                           ---- LNB 2

                           ---- LNB 1

 

Heb ondertussen kontakt gehad met de technische dienst bij invoerder Formuler NL, volgens hen is het : 1 Disecqc, 2 LNB (te veel verbruik), Kabel of connectoren.. Tot gisteren fucntioneerde alles opnieuw. Gisteren een opname gedaan, gezapt en na de 2de of derde zap geen signaal meer op tweede ingang. 

Deze morgen (opname gedaan), nog steeds geen signaal op 2de tuner. Heb de kabel van tuner 2 in mijn Vu+ gestoken en daar had ik wel signaal. Terug naar Tuner 2 Formuler en geen signaal.

Bij instellingen staat Tuner A prioritair voor kijken, B voor opnames. (Heb die ook al op auto gezet)

 

Naar mijn mening duid dit al niet op een connectieprobleem, Disecqc denk ik ook te mogen uitsluiten gezien die op de ene STb hem kan aansturen en de andere niet..

 

Heb ondertussen, voor de zekerheid, ook persconnectoren besteld. Nog een beetje verder testen zeker...

aangepast door molendid
Link naar reactie
Delen op andere sites

oke,

maar we hebben nog niet de info welke satelliet positie de LNB 1 tot en met LNB 3 representeren.

dat is belangrijk

de volgorde is eigenlijk ook belangrijk want met jouw sortering maak je geheid fouten bij het instellen / configureren v.d. tuner

voorbeeld

Tuner 1 ---- Sw1 ---- LNB 2 ( = 23,5 Oost )

                           ---- LNB 3 ( = 28,2 Oost )

                           ---- LNB 1 ( = 19,2 Oost )

Tuner 2 ----Sw 2 ---- LNB 3 ( = 28,2 Oost )

                           ---- LNB 2 ( = 23,5 Oost )

                           ---- LNB 1 ( = 19,2 Oost )

1

2

3

 

1

2

3

heeft altijd de voorkeur (toegevoegd) daar het de volgorde is aan de Clark Belt en op je LNB mount, of ook wel rail genoemd

aangepast door Tonskidutch

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

LNB1 = 13.0

LNB2 = 19.2

LNB3 = 23.5

 

Op tuner 1 : Sw 1 : A = 19.2 , B = 13, C = 23.5

Tuner 2 : Sw 2 : A = 23.5, B = 19.2, C= 13

 

Ik laat de automatisch zoeken naar de aansluitingen op de Disecqc, dat klopt met de aansluitingen.. Zie niet goed wat voor problemen dit zou kunnen maken, behalve dan dat het niet overzichtelijk is.. Heb ondertussen op het forum van Openpli een oplossing gekregen (die na enkele testen lijkt te gaan), m.a.w. het wijzigen van één van de parameters in /usr/lib/enigma2/python/Components/NimManager.py

 

Ik wacht enkele dagen en tests verder om zeker te zijn dat dit het probleem opgelost heeft..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...