Ga naar inhoud


Noorwegen stopt als eerste land met FM-radio


Psychosammie

Aanbevolen berichten


Op het moment dat er ooit nog zoiets gebeurt als de watersnood van 1953 (iets wat gezien de snelle stijging van de zeespiegel en de extremer wordende weersomstandigheden nooit uitgesloten kan worden) en een hele prvincie of meer onder water staat dan kun je die mensen alleen nog maar bereiken via een sterke middengolfzender. Zo'n ding kan natuurlijk snel opgebouwd worden maar als niemand nog iets heeft om het te kunnen ontvangen heeft dat ook geen enkele zin. Maar kennelijk is onze veiligheid van veel minder belang dan het kunnen uitsparen van wat centen.

 

PS: ik ben zoals je voorstelde wat gaan Googelen maar vind daar eigenlijk niets negatiefs. Enerzijds blijken ze als zeezender illegaal te zijn geënterd door de politie en daar een schadevergoeding bij de rechter voor te hebben gekregen, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Radio_Paradijs_(zeezender) en anderzijds lijkt hun niet willen geloven in de overheid's digitale godsdienst de reden te zijn waarom ze niet alleen hun middengolf zenders afgepakt krijgen maar ook hun DAB+ plekken. Komt op mij niet direct crimineel over...

1. Als de AM zender in een ondergelopen polder staat, gaat je redenatie niet op.

2. De eigenaar van Paradijs heeft ons jarenlang landelijke AM-zenders beloofd en hij had de landelijke vergunningen. Voor zover ik heb begrepen zijn hem die hem uiteindelijk afgepakt omdat hij nooit iets heeft gedaan met die frequenties.

Landelijke AM is passé.  Het is een kanon op een klein aantal luisterende muggen. Het is niet de politiek die dit heeft beslist, AM is gewoon in onbruik geraakt. Dat megazenders als Luxemburg en zelfs Tirana afscheid van de AM hebben genomen moet toch veelzeggend zijn.  

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. Als de AM zender in een ondergelopen polder staat, gaat je redenatie niet op.

2. De eigenaar van Paradijs heeft ons jarenlang landelijke AM-zenders beloofd en hij had de landelijke vergunningen. Voor zover ik heb begrepen zijn hem die hem uiteindelijk afgepakt omdat hij nooit iets heeft gedaan met die frequenties.

Landelijke AM is passé.  Het is een kanon op een klein aantal luisterende muggen. Het is niet de politiek die dit heeft beslist, AM is gewoon in onbruik geraakt. Dat megazenders als Luxemburg en zelfs Tirana afscheid van de AM hebben genomen moet toch veelzeggend zijn.  

 

Sorry maar je antwoorden komen erg irrationeel op me over. De middengolfzenders, of nu vanuit Lopik-IJsselstein of vanuit de Flevopolder, bereikten heel Zeeland, Zuid Holland en West Brabant dus je argumentatie lijkt er aan de haren bijgetrokken, meer om dwars te liggen dan gebaseerd op de feiten zoals deze voorlagen ten tijde van de verwoesting van de 747 kHz zender.

 

Dat die Radio Paradijs-organisatie problemen met sponsoring had vond ik inderdaad op diverse google links terug. Maar moet je hen duperen omdat ze kennelijk een ideaal hadden die ze financieel niet bleken te kunnen redden terwijl anderen zonder die idealen gewoon door mogen gaan? Een ideaal dat ik trouwens nergens op internet tegenkwam en ook niet als argument door Kamp gebruikt zag worden? Mensen afstraffen op basis van hun idealen vind ik nogal absurd. Ik ben best bereid te discussiëren maar dan moeten we ons wel bij de werkelijkheid houden.

 

Overigens, de beide mega power zenders hadden als enig doel om mensen in het buitenland te bereiken, ze dienden nauwelijks of niet niet voor consumptie in eigen land. Tirana diende politieke propaganda die doordat ze zelf het communisme loslieten geen zin meer had, Luxemburg was gebaseerd op winstbejag maar nu heel Duitsland bezaaid is met popmuziek zendertjes van allerlei aard ook volledig achterhaald. Dat staat in geen enkele relatie tot het hebben van minstens één middengolf zender voor calamiteiten. In de VS bestaat zelfs een speciaal systeem daarvoor: als je een Amerikaanse radio koopt zul je doorgaans twee markeringen op de middengolf schaal zien die aangeven dat dat de plekken zijn waar je moet afstemmen in noodsituaties. AM signalen hebben nu eenmaal een veel groter bereik en dringen ook veel dieper door, bijvoorbeeld tot mensen die door een aardbeving bedolven zijn. 

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry maar je antwoorden komen erg irrationeel op me over. De middengolfzenders, of nu vanuit Lopik-IJsselstein of vanuit de Flevopolder, bereikten heel Zeeland, Zuid Holland en West Brabant dus je argumentatie lijkt er aan de haren bijgetrokken, meer om dwars te liggen dan gebaseerd op de feiten zoals deze voorlagen ten tijde van de verwoesting van de 747 kHz zender.

 

Dat die Radio Paradijs-organisatie problemen met sponsoring had vond ik inderdaad op diverse google links terug. Maar moet je hen duperen omdat ze kennelijk een ideaal hadden die ze financieel niet bleken te kunnen redden terwijl anderen zonder die idealen gewoon door mogen gaan? Een ideaal dat ik trouwens nergens op internet tegenkwam en ook niet als argument door Kamp gebruikt zag worden? Mensen afstraffen op basis van hun idealen vind ik nogal absurd. Ik ben best bereid te discussiëren maar dan moeten we ons wel bij de werkelijkheid houden.

 

 

Jouw argumentatie om sterke AM zenders in de lucht te houden voor eventuele calamiteiten vind ik nou juist irrationeel en er met de haren bijgesleept.

 

Ik denk dat we in dit draadje niet moeten gaan discussiëren over het geval Radio Paradijs. Maar als je het hele verhaal kent, zal je tot een andere conclusie moeten komen dan simpelweg constateren dat de eigenaar zijn idealen is afgepakt.

 

De algehele conclusie moet zijn, hoe spijtig ook, dat AM passé is.  

Jouw insteek om AM overeind te houden, is niet realistisch. Ook de eigenaar van Radio Paradijs heeft dat al eerder moeten ondervinden.

Hoe veel nieuw bewijs is er nog nodig? 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De een is nu eenmaal sneller dan de ander. Maar we  gaan wel allemaal dezelfde kant op.

AM heeft geen toekomst. Zelfs de LPAM hobbyisten in Nederland weten dat nu ook.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan blijft alleen de nostalgie over, de gedachte aan de talloze zeezenders die zelfs tot ver in Duitsland en Frankrijk te horen waren. Uit deze zeezenders is het hedendaagse meuk ontsproten. gelukkig voor de fans van die ouwe AM tijd, zijn veel van deze oude stations ook online te beluisteren, Caroline, Veronica, Noordzee, BigL, Mi Amigo en nog vele andere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jouw argumentatie om sterke AM zenders in de lucht te houden voor eventuele calamiteiten vind ik nou juist irrationeel en er met de haren bijgesleept.

 

Ik denk dat we in dit draadje niet moeten gaan discussiëren over het geval Radio Paradijs. Maar als je het hele verhaal kent, zal je tot een andere conclusie moeten komen dan simpelweg constateren dat de eigenaar zijn idealen is afgepakt.

 

De algehele conclusie moet zijn, hoe spijtig ook, dat AM passé is.  

Jouw insteek om AM overeind te houden, is niet realistisch. Ook de eigenaar van Radio Paradijs heeft dat al eerder moeten ondervinden.

Hoe veel nieuw bewijs is er nog nodig? 

 

Sorry maar ik we kletsen finaal langs elkaar heen. Ik vertel je dat ik het een dwaze zet vind om alle communicatie die over wat langere afstanden dan enkele tientallen kilometers moeten komen af te kappen, en kan daar genoeg voorbeelden voor aanvoeren (ooit van Radio Oranje gehoord?) om dat te ondersteunen. We leven in een tijd vol onzekerheden maar doen alsof dat niet zo is met als gevolg dat er wel eens een forse prijs zou kunnen worden betaald als er een onverwachtse calamiteit gebeurt. Ik vind het dwaasheid om te doen alsof dingen die ons ooit eerder zijn overkomen wel nooit meer zullen gebeuren. Het dwaze nationalisme dat de kop weer opsteekt doet anders vermoeden dan dat we de geschiedenis nog wel eens opnieuw in een of andere vorm kunnen beleven.

 

Dat wil NIET zeggen dat ik aan iets vast wil houden dat iedereen zo graag als "het verleden" bestempelt. Als men in plaats van AM uitzendingen een aktieve L-Band via satelliet, ontvangbaar op een spriet in plaats van schotel zou willen installeren vind ik het ook goed, maar de dwaasheid om helemaal niets voor de langere afstanden te hebben vind ik kortzichtig en idioot. Ik hoop niet dat wij of onze kinderen daar ooit nog eens een loodzware prijs voor zullen moeten betalen.

 

Wat dat Radio Paradijs gedoetje betreft, het is zo'n beetje het enige wat je onderweg van Nijmegen naar Rotterdam op een zondagmiddag nog kunt horen op dat gebied, alles andere op gouwe ouwe gebied is weg. Kom jij met een nogal insinuerend niet-verhaal en dat ik maar eens naar Google moet kijken - dus ik verwacht iets van zware criminaliteit of volslagen idiotie, Het enige wat ik vind is dat ze problemen qua financiering hebben. Noem jij dat ze graag hadden willen uitbreiden, zeg in "nou én?  is dat een reden om hen hun zender af te pakken waar ik en wellicht de nodige anderen zo af en toe plezier van hebben?" 

 

Sorry maar ik begrijp je betweterigheid niet. Er is niets in wat je zegt dat ook maar op enigerlei wijze een antwoord is op wat ik stelde maar je blijft maar doen alsof het dat wel is. Ik kap er mee want wat heeft het voor zin om te debatteren met iemand die niet luisteren wil of kan? Als je zo nodig gelijk wilt hebben dan doe ik wel alsof je het hebt. Maar mijn argumenten heb je op geen enkele manier weersproken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry maar ik begrijp je betweterigheid niet. Er is niets in wat je zegt dat ook maar op enigerlei wijze een antwoord is op wat ik stelde maar je blijft maar doen alsof het dat wel is. Ik kap er mee want wat heeft het voor zin om te debatteren met iemand die niet luisteren wil of kan? Als je zo nodig gelijk wilt hebben dan doe ik wel alsof je het hebt. Maar mijn argumenten heb je op geen enkele manier weersproken.

Ik denk dat je in deze alinea je hand even in eigen boezem moet steken.

Enige bescheidenheid zou je wel sieren, zeker als je een ander beticht van  "betweterigheid"

We laten het hierbij.

De toekomst zal het leren.

 

.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels is de eerste regio volledig over op DAB+ 

 

Dit mooie nieuws werd op gepaste wijze gevierd: 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zie ik dat goed, een zeldzame gelijkstroom transformator met eikenhouten kern?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels is de eerste regio volledig over op DAB+ 

 

Dit mooie nieuws werd op gepaste wijze gevierd: 

 

De handeling is nog dommer dan de actie op zich!  Enfin, een voordeel: wie nog een prachtige gevoelige Tandberg FM ontvanger zoekt zie zal naar ik aanneem in Noorwegen nu prachtig aan zijn trekken komen. Ik testte ooit een prachtig maar peperduur exemplaar, uitmuntend qua gevoeligheid en selectiviteit, kon haast niet beter. Ik zei "haast" omdat het uitsluitend over een analoog wijzer-schaaltje van ongeveer 10 cm beschikte, geen digitale uitlezing hoewel dat in die tijd al heel gangbaar was, zodat je er niet bepaald onbekommerd mee kon afstemmen. Overigens logisch voor Noorse verhoudingen omdat ze enerzijds maar enkele eigen en eventueel Zweedse programma's hadden om op af te stemmen en heel veel Noren ongunstig woonden en het dus van optimale gevoeligheid van hun toestel moesten hebben. Maar goed, wie weet, is men op DAB+ gebied ook in staat om prestatie verhogende ontvangers te creëren. Of en hoe dat kan ik helaas niet beoordelen, er is slechts hoop wat mij betreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...