Ga naar inhoud


Noorwegen stopt als eerste land met FM-radio


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Jou redenering volgend zou je ook niet meer moeten investeren in internet maar in de opvolger daarvan.

 

Er is geen opvolger van internet. Er is wel een opvolger van DAB. Namelijk streaming audio. Ik ben het met schimpie eens.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Toch verbaast me het een en ander. Dat uitgerekend een uitgestrekt en enorm bergachtig land als Noorwegen het presteert om alles op AM gebied uit te zetten en binnenkort ook nog eens alles op FM gebied! Ik weet dat het een olierijk land is maar kan me haast niet voorstellen dat ze zoveel transpondertjes hebben staan voor BAB+ en voor mobiele radio dat ze letterlijk elk plekje ononderbroken kunnen bestrijken binnen hun land! Misschien kan het, ik weet het niet, maar mijn ervaring is tot dusver altijd geweest dat je als je in en door bergachtig gebied rijdt altijd wel stukken tegenkomt waar alleen AM zenders nog ontvangbaar zijn. Kennelijk is het de Noren niet gegund om ononderbroken naar de radio te luisteren als ze van noord naar zuid door hun land rijden.

 

Hier zie je de kaart met ontvangstgegevens:

 

http://radio.no/dekning/

Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Noorwegen staat natuurlijk bekend om zijn vele kilometers tunnels, zelfs daarvan is er al een groot deel met DAB+ dekking.

Iets wat ik zelfs in de nieuwste Nederlandse tunnel in Maastricht nog niet ben tegengekomen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Psychosammie schreef op 10 Jan 2017 - 10:05:

Er is geen opvolger van internet. Er is wel een opvolger van DAB. Namelijk streaming audio. Ik ben het met schimpie eens.

 

Streaming audio gaat niet werken omdat het geen multicast is.  Probeer maar is voor 100.000 man te streamen, wordt je echt niet vrolijk. Iets uitzenden is absoluut de beste optie.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag in TotaalTV;

Noorwegen is het eerste land ter wereld dat FM uitzet. De dekking met DAB+ is in het land al bijna 100% en 3/4 van de bevolking kan al DAB+ ontvangen. DAB+ radio's waren een geliefd kerstcadeau met 300.000 verkochte exemplaren op een bevolking van 5 miljoen mensen. Toch klinkt ook nog kritiek. De Noorse regering heeft definitief groen licht gegeven, maar vooral automobilisten kunnen nog niet over DAB+ beschikken. Opmerkelijk is dat het Zweedse buurland in het geheel niet aan DAB+ doet en in FM investeert.

 

Toch 2 opmerkingen bij deze maatregel, van de 5 miljoen inwoners hebben 1.250.000 inwoners nog geen DAB+, wat gaan ze met deze mensen doen? Tweede opmerking buurland Zweden doet niets in DAB+, dus schaft men toch best een ontvanger aan waar nog FM op te beluisteren is, anders heb je niets meer op je autoradio als je naar Zweden gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het gauw klaar is met mobiel internet als vanuit iedere auto mensen radio gaan streamen.

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het gauw klaar is met mobiel internet als vanuit iedere auto mensen radio gaan streamen.

Er is al bijna 30 jaar een standaard voor Multicast via IP.

https://tools.ietf.org/html/rfc1112

 

Is gewoon kwestie van tijd.

---- Schimpie ----
IPTV CanalPlus + DVB-S FTA Triax 80 cm Multifeed 13 - 19,2 - 23,5 - 28

[VU+ Zero 4K UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 43" QLED 4K TV

[Zgemma H9S UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 37" HD TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij de overschakeling van analoge tv naar Digitenne, zowel in Nederland als in Duitsland waren er volgens de berichten ook nog veel mensen die geen digitale ontvanger hadden op het moment van uitschakelen.

 

De ervaring heeft geleerd, dat wanneer het beeld op zwart gaat iedereen alsnog binnen de kortste keren overschakelt.

Zo zal het ook met de overschakeling van DM naar DAB+ gaan.

 

Op dit moment zijn er tot zover ik weet voor auto's alleen FM/DAB+ ontvangers.

 

Enkel DAB+ ontvangers voor de auto zijn uitbreidingsets waar bestaande fm radio's of audio installaties als waargave gebruikt worden en de DAB+ tuner als voorzet ontvanger.

Mocht er op dag X geen FM uitzending meer zijn heeft het gros de volgende dag zo een kastje in de wagen.

 

DE SD uitzendingen van Canaldigitaal zijn ook uitgefaseerd, er waren maar enkele meldingen hier van mensen die pas nadat de laatste SD zender werd uitgeschakeld zich gingen afvragen zoe ze weer beeld konden krijgen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Audio streamen is iets anders dan Tv streamen.

Met 4G geeft het hier in ieder geval geen problemen. App Radio heeft overigens een zeer uitgebreid scala van binnenlandse en buitenlandse zenders, voor als je gaat testen is het een aanrader.

In Nederland zie ik FM nog niet direkt verdwijnen, en als het zover komt dan zien we wel weer verder.

Voor die tijd zal het wagenpark hier toch wel vervangen zijn. 

Zolang RTV NH nog via FM uitzend is er voor mij weinig reden om de audio van de auto's aan te passen.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

ik vind het een leuk plan dat dab+. Jammer is alleen dat er vaak met wat minder vermogen wordt uitgezonden waardoor het binnenshuis luisteren soms net niet gaat. Ik heb al een jaar of 2 geleden een pulse dab+ portable radio gekocht om op mijn werk te kunnen gebruiken.  Dat bleek lang niet in alle gevallen een storingsvrije ontvangst op te leveren. De fm zenders kan je dan weer wel ontvangen. Bij een auto verplaats je je ook nog eens, en dan vraag ik me af of dat hier in nederland inmiddels al mogelijk is om storingsvrij radio te kunnen blijven luisteren.

 

Mijn huidige auto is helaas niet uitgerust met dab+, maar goed, ik kan natuurlijk mijn smartphone laten streamen, en dat werkt natuurlijk prima. Ik betrap me er echter op dat ik steeds minder radio luister, eigenlijk alleen nog als ik in de auto zit...

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat binnenshuis moeilijker te ontvangen DAB+ signaal heeft niet alleen te maken met een lager vermogen maar ook met de hogere frequentie, FM is rond de 100 MHz gecentreerd, DAB+ ligt rond de 200 MHz.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wiz In de auto kan in heel Nederland prima storingsvrij naar DAB+ luisteren. Alleen niet in tunnels. De ontvangst van Nederlandse zenders lukt ook n Duitsland zeker tot 15 kilometer over de grens, In België heb ik geen ervaring, daar kom ik eigenlijk nooit.

Wel een buitenantenne gebruiken, niet zo'n plakantenne...

 

Zelf luister ik de laatste tijd juist meer naar (DAB+)radio, vooral in de avonduren. Ik kijk daarentegen minder TV.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

ceesv schreef op 11 Jan 2017 - 19:40:

Dat binnenshuis moeilijker te ontvangen DAB+ signaal heeft niet alleen te maken met een lager vermogen maar ook met de hogere frequentie, FM is rond de 100 MHz gecentreerd, DAB+ ligt rond de 200 MHz.

 

Die 100 mhz meer maakt niet zo bar veel uit en is altijd te compenseren met vermogen. Kortom ze moeten gewoon die zenders wat harder zetten en de geluidskwaliteit moet verder omhoog. Als er een extra mux bij komt is er ruimte zat.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vermogens kunnen best omhoog als er minder fm is...

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...