Ga naar inhoud


Noorwegen stopt als eerste land met FM-radio


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Ik lees net dat Opel zogenaamde "Online editie" modellen uitbrengt. Wifi voor 7 verbindingen via 4G.

Er staat niet bij of daar een tarief bij hoort maar hiermee is de tevens ingebouwde DAB ontvanger overbodig.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Je zal een abonnement moeten nemen bij een 4G provider.

Maar i.p.v. een DAB tuner zal je dan een internet radio in je wagen moeten bouwen.

 

Verder ga je voorbij aan een veiligheids aspect.

In een tunnel heb je tunnelradio, die je waarschuwt en instructies geeft bij calamiteiten in de tunnel.

Er wordt ingebroken op elke zender die je in de tunnel ontvangt.

 

Dat gaat niet werken met je internet ontvanger.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige cultuur in Amerika op tv was te zien bij de PBS.

 

Deze week een nieuwe auto besteld, met DAB+

Over 2 weken wordt er nog een nieuwe wagen geconfigureerd, ook met DAB+

 

Al is het alleen maar omdat sommige klassieke zenders alleen via DAB te ontvangen zijn.

 

Tja, theoretisch heb je gelijk, maar in elk geval in de periode dat ik er woonde was PBS in hoofdzaak in de grote steden te zien en niet op het platteland. Bovendien meestal via relatief zwakke UHF frequenties zodat in gebieden als het zuiden van Michigan inclusief grotere plaatsen als Toledo. Ohio er geen spoor van de vinden was terwijl VHF zenders uit met name Detroit wel prima door kwamen. En verder is wat Amerikanen "cultuur" noemen wel mijlenver verwijderd van wat wij hier in Europa als zodanig classificeren. Zenders zoals de Duitse "Spartenkanäle" zijn dingen die tegenwoordig hooguit door sommige universiteiten in de VS worden uitgezonden maar verder eigenlijk nergens. Overigens heette PBS een neutrale zender te zijn maar niets was minder waar. Mobil Oil en enkele andere grote corporaties waren de belangrijkste sponsoren en daten in the Board of Directors van PBS. De typische reclamespotjes op commerciële kanalen waren er niet, maar in plaats daarvan kreeg je dankbetuigingen aan Mobil Oil en andere sponsoren. We keken erg veel PBS en het meest culturele wat we in die tijd zagen was de Britse serie "Upstairs, Downstairs", dat in Nederland onder de naam "De Bellamy family" bleek te worden uitgezonden. We hebben er echt enorm van genoten in die jaren in de VS!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige cultuur in Amerika op tv was te zien bij de PBS.

 

Deze week een nieuwe auto besteld, met DAB+

Over 2 weken wordt er nog een nieuwe wagen geconfigureerd, ook met DAB+

 

Al is het alleen maar omdat sommige klassieke zenders alleen via DAB te ontvangen zijn.

 

Zat de DAB+ al standaard in de auto, werd deze je aangeboden of moest je er specifiek om vragen (en bijbetalen) ?

 

Want daar gaat het vaak nog mis is mijn ervaring.

Recentelijk een nieuwe auto besteld, je bent dan zo bezig met de reguliere opties zoals velgen, hulpsystemen, navigatie, etc. dat je eigenlijk al snel de DAB+ vergeet, dealer verkoper dus ook.

Een dag later, na het horen van een reclame spotje over DAB+, goede reminder, dus toch maar even de dealer gebeld, wat blijkt, standaard zit er geen DAB+ in de auto, was een optie. (+ 150eur)

Met andere woorden, had ik niet gebeld, dan had ik dus geen DAB+ gehad.

 

Voor een betere acceptatie zou het goed geweest zijn als iedere nieuwe auto met fabriek-af radio, tevens voorzien is van verplicht DAB+ ontvangst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij mij is het een extra kruisje in de bestellijst .

Kruisje zetten voor de DAB+ tuner kost voor mijn model € 420,--

Daar komt in Nederland dan nog eens € 80 bij voor de extra belasting op auto's.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is het een extra kruisje in de bestellijst .

Kruisje zetten voor de DAB+ tuner kost voor mijn model € 420,--

Daar komt in Nederland dan nog eens € 80 bij voor de extra belasting op auto's.

 

Wetend hoe weinig elektronica op dat gebied kost (je koopt al een heel redelijke complete DAB+ radio voor 50 euro) zou ik me daar behoorlijk opgelicht voelen als het mij het tienvoudige extra kostte en dan nog alleen maar voor een tuner gedeelte. Maar ja, men heeft de klant stevig in de tang in zulke situaties, tragisch!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wetend hoe weinig elektronica op dat gebied kost (je koopt al een heel redelijke complete DAB+ radio voor 50 euro) zou ik me daar behoorlijk opgelicht voelen als het mij het tienvoudige extra kostte en dan nog alleen maar voor een tuner gedeelte. Maar ja, men heeft de klant stevig in de tang in zulke situaties, tragisch!

 

Ook al is de prijs aan de forse kant, toch denk ik dat je oordeel wat snel is.

Het gaat om een volledige installatie van een DAB+ in een mobiele situatie. Dus inclusief actieve antenne en installatie.

Zelfs bij losse aankoop ben je daarvoor - indien klasse A kwaliteit - al een paar honderd euro kwijt. (Heb dat recentelijk in Duitsland nog kunnen vaststellen.) Maar dan heb je ook wat. Wellicht DAB+ tot ver verkeerstunnels in. 

 

Jij beklaagde je recentelijk toch over de dab+ ontvangst van de Pure?

Die zijn relatief ook niet goedkoop. 

 

Er zijn nog genoeg FM ontvangers van rond de 50 euro. Weggegooid geld als je naar de selectiviteit en de gevoeligheid kijkt.

 

Ceesv zal ons t.z.t. in dit forum vast wel op de hoogte brengen van de dab+ ontvangst in zijn nieuwe auto.

Maar ik ga er nu al vanuit dat hij dik tevreden gaat zijn. En dan zal hij een wat hoge prijs - indien dat al zo is - snel vergeten zijn.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is het een extra kruisje in de bestellijst .

Kruisje zetten voor de DAB+ tuner kost voor mijn model € 420,--

Daar komt in Nederland dan nog eens € 80 bij voor de extra belasting op auto's.

 

Dat was bij mij ook zo afgelopen jaar.

Veel te veel geld natuurlijk.....

 

Ik heb toen zelf een DAB+ autoradio gekocht van zo'n 150 Euro. 

Deze is toen door de Dealer ingebouwd voor de aflevering van de auto. 

 

Was voor mij een absolute voorwaarde bij de aanschaf van de auto.

FM is achterhaald, DAB+ heeft de toekomst.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zal een abonnement moeten nemen bij een 4G provider.

 

Dat is nog maar de vraag. In de nieuwste Tomtom kastjes zit ook een sim kaart waarvoor je geen extra kosten betaalt. Als het bij zo'n kastje kan, kan het ook bij een auto.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wetend hoe weinig elektronica op dat gebied kost (je koopt al een heel redelijke complete DAB+ radio voor 50 euro) zou ik me daar behoorlijk opgelicht voelen als het mij het tienvoudige extra kostte en dan nog alleen maar voor een tuner gedeelte. Maar ja, men heeft de klant stevig in de tang in zulke situaties, tragisch!

Voor mensen die zich een splinternieuwe BMW, Mercedes, Rolls of Ferrari kunnen permitteren is die 500 extra natuurlijk een schijntje.

Het is trouwens 2x het bedrag (500 gulden) dat ik voor m'n eerste zelf gekochte auto betaalde (incl. FM-radio). :grin:

Heb er jaren zonder gekke kosten in gereden.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat ik dit soort conclusies trek, wil ik eerst t.z.t. wel van ceesv horen wat hij heeft gekregen voor dat geld.

 

Je hebt altijd A kwaliteit en C-kwaliteit.

De bekende vraag: Wilt u goed of wilt u goedkoop.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

T.z.t. zal ik zeker verslag doen.

 

De officiële introductie van dit model is pas in februari, de levering in juni/juli.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook al is de prijs aan de forse kant, toch denk ik dat je oordeel wat snel is.

Het gaat om een volledige installatie van een DAB+ in een mobiele situatie. Dus inclusief actieve antenne en installatie.

Zelfs bij losse aankoop ben je daarvoor - indien klasse A kwaliteit - al een paar honderd euro kwijt. (Heb dat recentelijk in Duitsland nog kunnen vaststellen.) Maar dan heb je ook wat. Wellicht DAB+ tot ver verkeerstunnels in. 

 

Jij beklaagde je recentelijk toch over de dab+ ontvangst van de Pure?

Die zijn relatief ook niet goedkoop. 

 

Er zijn nog genoeg FM ontvangers van rond de 50 euro. Weggegooid geld als je naar de selectiviteit en de gevoeligheid kijkt.

 

Ceesv zal ons t.z.t. in dit forum vast wel op de hoogte brengen van de dab+ ontvangst in zijn nieuwe auto.

Maar ik ga er nu al vanuit dat hij dik tevreden gaat zijn. En dan zal hij een wat hoge prijs - indien dat al zo is - snel vergeten zijn.

 

Wat het eerste betreft, daar heb je volledig gelijk. Alhoewel... als je bedenkt wat een VHF III antenne met ingebouwde versterker vroeger kostte - en een "actieve antenne" is niets meer of minder dan dat, dan denk ik dat je mag stellen dat er toch ergens heel forse winsten worden gemaakt. Dan krijg je natuurlijk wel de eindeloze cyclus van "is het zo duur omdat er nog zo weinig vraag naar is, of is er zo weinig vraag naar omdat het zo duur is?"

 

Ja, die Pure ontvanger is me vies tegengevallen, ik was blij dat ik hem terug mocht brengen. Maar goed, ik ging er vrij blindelings vanuit dat wanneer je bereid was wat meer geld uit te geven dat je dan iets van veel betere kwaliteit zou hebben. Optisch was dat zo, maar qua eigenschappen absoluut niet zo. Het ding had niet eens een externe antenne ingang aan boord dus je kunt hem alleen maar daar wegzetten waar toevallig voldoende signaal aanwezig is voor het ondermaatse spriet antennetje.

 

Je beklaagt je over het bestaan van slechte FM ontvangers van 50 euro maar dat is volgens mij de allerlaagste prijs waar je een DAB+ ontvanger voor koopt. In zijn algemeenheid (dus even niet over mobiele ontvangers sprekend) denk ik dat alleen de moeizame wijze van afstemming van zowel DAB+ als internet ontvangers het zinvol zou maken om toestellen te maken als mijn vroegere Akai FM ontvanger die maar liefst 18 voorkeuzetoetsen aan boord had. En dat in een tijd dat er nog geen commerciële radio bestond. Gewoon omdat mensen die kabel hadden of een goede draaibare antenne in Zuidoost Nederland er veel gemak van hadden. Het afstemmen door middel van een meestal vrij kleine display waarbij je zendernaam na zendernaam langs ziet komen totdat je eindelijk de zender vindt die je op dat moment zoekt vind ik verbijsterend primitief. Ik zou tenminste kiezen voor een reuze-display qua zendernaam als dat de enige wijze van afstemmen is, en zoals ik al zei, een royaal bemeten aantal voorkeuzetoetsen zodat dat primitieve afstemmen nog maar sporadisch nodig is. En uiteraard bij losstaande toestellen twee speakers i.v.m. stereo en een externe antenne ingang zodat je het toestel kunt plaatsen waar je dat het beste uitkomt in plaats van waar voldoende signaal je woning binnensluipt. Maar goed, ik geef direct toe dat dit laatste verhaal wel over DAB+ maar niet over mobiel gebruik gaat. Is er trouwens iemand die ervaring heeft met de DAB+ adapters van Dual? Heel lang geleden had ik een leuk Dual stereosetje dus op zich heb ik wel een goed gevoel over dat merk. Onterecht uiteraard want de kans dat hun productie nu nog in Duitsland plaatsvindt lijkt me nihil. Zelfs kun je de vraag stellen of de naam Dual niet gewoon is verhandeld zoals Grundig zodat de producten onder die naam helemaal niets meer te maken hebben met de kwaliteitseigenschappen van het originele merk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...