Ga naar inhoud


Noorwegen stopt als eerste land met FM-radio


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Er zijn genoeg middelen, om op verplaatsing en thuis van nieuws te voorzien. Thuis heb je tv, en anders is het ( mobiel) internet er ook om nieuws te horen te zien, en te lezen.

Ik luister zelden nieuws, kijk soms wel eens nieuws, maar hoe objectief is het allemaal nog.

Top offic: het beste nieuws vond ik destijds de nieuwsfeeds via satelliet waar er niet geknipt was.

In nederland weet ik de zenders van dab+ niet, maar als in belgie enkel de nu huidige op dab+ komt, dan hang ik er geen eurocent aan, voor dab+ ontvangst. De belgische radio is sucks!

Als ik dan eens meega met bepaalden, dan gebruiken 85% een mp3 stick of cd. Moet toch zijn, dat ze hun gading niet meer vinden op de vlaamse radio.

Ik vraag me zelfs af, hoeveel winkels in vlaanderen ik zou moeten doen eer ik een dab+ radio zou vinden?

 

Subjectief of niet, ik wil wel erg graag op de hoogte blijven in geval er wereldschokkende dingen gebeuren. Of van mijn part of ik moet verwachte in een urendurende file terecht te komen. Dat gaat me geen enkel stickie of CD-spelertje geven hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Radio is daarbij, na het internet met zijn sociale media nog steeds het snelst.

En die radio evolueert doorlopend,m en de doorlooptijd wordt steeds korter.

De overschakeling van analoge radio naar digtale radio is niet te stoppen.

 

De overheid, die de frequenties beheert wil ook geld verdienen, en de telecom/mobiele internet maatschappij wil steeds meer frequenties.

Dit gaat ten koste van de radio/TV bandbreedte.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die AM ontvangst in kortere tunnels valt zwaar tegen. Niet idealiseren!

De FM ontvangst in tunnels kan prima geregeld worden. In Duitsland nauwelijks uitval en 1 landelijke of regionale FM zender wordt altijd binnen de tunnel gerepeat voor noodsituaties. Waarom zou dat niet kunnen met DAB+?

 

Ik weet niet of de verschillen in uitzendtechnieken DAB en DAB+ relevant zijn voor de sterkte van het signaal.

In ieder geval constateer ik zelf, dat een gevoelige ontvanger met een gevoelige (actieve) antenne een zeer groot storingsvrij bereik kunnen geven bij mijn DAB+ ontvanger. Verder dan FM.

 

Ik trek uit jouw verhaal hierboven daarom toch de conclusie, dat Technisat betere DAB+ ontvangers maakt dan Pure.

 

Sorry maar ik spreek uit ervaring. In de tijd dat Radio 1 nog op de middengolf zat en ik me royaal binnen het zendbereik van de Lopikse FM zenders bevond (dus in centraal gelegen Nederland, ik zeg dat met opzet omdat we hier in Nijmegen geen enkele FM zender van publieke netten in de hele stad voldoende sterk ontvangen) maakte ik steeds weer mee dat 98,9 MHz veel sneller in tunnels wegviel dan de middengolf. Natuurlijk, als de tunnel te lang was en er was geen signaalgeleiding dan viel uiteindelijk ook de middengolf uit maar dat was zonder uitzondering altijd veel later pas.

En dat is exact wat me zorgen baart in geval van een calamiteit: per definitie zullen mensen gaan schuilen in kelders, bunkers, parkeergarage kelders enzovoorts en juist daar vallen zenders in het frekwentiegebied 175 - 220 MHz het eerste uit. Die op 88-108 ook maar iets minder snel, maar AM blijft het langst hoorbaar. Bovendien vallen digitale zenders gewoon weg terwijl er in het geval van FM en AM gemoduleerde zenders gewoon een portie ruis komt maar die zenders nog steeds verstaanbaar blijven.

En tot slot, ik zei het in andere threads al eerder, als regionaal de elektriciteit uitvalt en je het dus van je portable moet hebben, dan vallen ook lokale mobiele telefonie en DAB+ zenders in één klap uit. Dat terwijl de overheid maar blijft blèren dat we toch vooral "aleurt" moeten zijn (in plaats van alèrt), zelf hebben ze er totaal lak aan.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Radio is daarbij, na het internet met zijn sociale media nog steeds het snelst.

En die radio evolueert doorlopend,m en de doorlooptijd wordt steeds korter.

De overschakeling van analoge radio naar digtale radio is niet te stoppen.

 

De overheid, die de frequenties beheert wil ook geld verdienen, en de telecom/mobiele internet maatschappij wil steeds meer frequenties.

Dit gaat ten koste van de radio/TV bandbreedte.

 

Dat is geen enkele reden om een middengolf zender als die van Radio Paradijs uit te willen schakelen. Of is jou soms bekend dat ze die middengolf frequenties op de zeer korte termijn voor iets anders gaan gebruiken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die op 88-108 ook maar iets minder snel, maar AM blijft het langst hoorbaar. Bovendien vallen digitale zenders gewoon weg terwijl er in het geval van FM en AM gemoduleerde zenders gewoon een portie ruis komt maar die zenders nog steeds verstaanbaar blijven.

En tot slot, ik zei het in andere threads al eerder, als regionaal de elektriciteit uitvalt en je het dus van je portable moet hebben, dan vallen ook lokale mobiele telefonie en DAB+ zenders in één klap uit. Dat terwijl de overheid maar blijft blèren dat we toch vooral "aleurt" moeten zijn (in plaats van alèrt), zelf hebben ze er totaal lak aan.

Het is maar net waar je zit.

Ik heb die ervaring niet. Wel, dat AM zeer storingsgevoelig is, zeker bij bebouwing en hoogspanningskabels.

AM raakt overal ter wereld in onbruik. Dat is een opschuifproces waar over een decennium FM ook weer mee te maken krijgt.

 

Dat is geen enkele reden om een middengolf zender als die van Radio Paradijs uit te willen schakelen. Of is jou soms bekend dat ze die middengolf frequenties op de zeer korte termijn voor iets anders gaan gebruiken? 

De middengolfzenders worden al gebruikt voor LPAM zenders. Maar zelfs die hebben te maken met weinig belangstelling. GrootNieuwsRadio op 1008 is inmiddels gelijk een kanon op een mug. 

Radio Paradijs is een verhaal apart, en lijkt me niet relevant in deze AM discussie. 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is maar net waar je zit.

Ik heb die ervaring niet. Wel, dat AM zeer storingsgevoelig is, zeker bij bebouwing en hoogspanningskabels.

AM raakt overal ter wereld in onbruik. Dat is een opschuifproces waar over een decennium FM ook weer mee te maken krijgt.

 

De middengolfzenders worden al gebruikt voor LPAM zenders. Maar zelfs die hebben te maken met weinig belangstelling. GrootNieuwsRadio op 1008 is inmiddels gelijk een kanon op een mug. 

Radio Paradijs is een verhaal apart, en lijkt me niet relevant in deze AM discussie. 

 

Wel, laten we realistisch zijn: het aantal mensen dat vroeger (en nu) met een sprietantenne naar de FM band luisterde was overweldigend groot, terwijl zelfs vrij dicht bij de tv zenders die tussen kanaal 5 en 12 uitzonden een keurige yagi richtantenne op het dak stond. Goed, ik de VS maakte ik mee dat die sprietantennes duidelijk meer voor VHF en zelfs UHF werden ingezet maar dat was omdat het doorgaans ging om zenders die in de eigen woonplaats stonden. Hier stonden de VHF zenders op misschien Goes en Roermond na vrijwel altijd een stuk buiten de grotere steden.

 

Dat LPAM zenders weinig belangstelling genieten ligt vanzelfsprekend aan het feit dat er met zo'n excessief laag vermogen wordt uitgezonden. Als de zendfaciliteiten van 747kHz niet vrijwel direct na de uitschakeling als een dief in de nacht zou zijn gesloopt maar bijvoorbeeld aan de Stichting Norderney waren gegeven om de oude Veronica banden op uit te zenden had dat er wellicht totaal anders uitgezien. Maar goed, we zullen het nooit weten want echte transparantie en echte inspraak zijn holle woorden in een land als het onze. In andere landen betekent "in onbruik raken""  dat door een gebrek aan luisteraars commerciële bedrijven die er geld op moeten verdienen het loodje erbij neerleggen, in ons land doet de lieve zorgzame overheid dat wel even voor je.

 

Overigens: je stelt dat Radio paradijs een verhaal apart zou zijn, dat klinkt nogal insinuerend. Ik weet van niets, weet alleen dat na het weghalen van Radio 5 er niets meer in de ether is behalve af en toe Radio M uit Utrecht waar ik mijn muzikale smaak enigszins terug kan vinden, als jij met je "verhaal apart" veel meer weet dan hoor ik het graag. Ik ben alleen maar een simpel wat ouder luisteraartje die zich van Radio 5 beroofd zie "omdat jongeren zo gemakkelijk kunnen omgaan met hun smartphone om zo te luisteren". Logisch hè, dat je dan de bevolkingsgroep die daar het allerminst bedreven in is daarvan als eersten de dupe laat worden.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Via DAB+ kun je Radio 5 prima ontvangen:)

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot aan de grenzen en dan mag je het vergeten.

 

Het is maar net waar je zit.

In het noorden komen deze zenders de grens wel over Duitsland in.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat LPAM zenders weinig belangstelling genieten ligt vanzelfsprekend aan het feit dat er met zo'n excessief laag vermogen wordt uitgezonden. Als de zendfaciliteiten van 747kHz niet vrijwel direct na de uitschakeling als een dief in de nacht zou zijn gesloopt maar bijvoorbeeld aan de Stichting Norderney waren gegeven om de oude Veronica banden op uit te zenden had dat er wellicht totaal anders uitgezien. Maar goed, we zullen het nooit weten want echte transparantie en echte inspraak zijn holle woorden in een land als het onze. In andere landen betekent "in onbruik raken""  dat door een gebrek aan luisteraars commerciële bedrijven die er geld op moeten verdienen het loodje erbij neerleggen, in ons land doet de lieve zorgzame overheid dat wel even voor je.

 

Overigens: je stelt dat Radio paradijs een verhaal apart zou zijn, dat klinkt nogal insinuerend. Ik weet van niets, weet alleen dat na het weghalen van Radio 5 er niets meer in de ether is behalve af en toe Radio M uit Utrecht waar ik mijn muzikale smaak enigszins terug kan vinden, als jij met je "verhaal apart" veel meer weet dan hoor ik het graag. Ik ben alleen maar een simpel wat ouder luisteraartje die zich van Radio 5 beroofd zie "omdat jongeren zo gemakkelijk kunnen omgaan met hun smartphone om zo te luisteren". Logisch hè, dat je dan de bevolkingsgroep die daar het allerminst bedreven in is daarvan als eersten de dupe laat worden.

Uiteraard bereik je meer mensen met een zender met hoog vermogen, maar is de luisterdichtheid van de AM1008 met landelijke dekking nou zo indrukwekkend, dan?

 

En wat jouw vraag over Radio Paradijs betreft: die beantwoording voert hier te ver. Maar als je googlet, zal je wel het een en ander gaan vinden over deze zender "met zeer flamboyante historie". 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met je stelling dat er nog geen zenders zijn, ben ik niet met je eens.

- Via DAB heb je alle VRT zenders (+Klara continuo, MNM hits en VRT Nieuws), RTBf zenders en de BRF

- Via DAB+ heb je momenteel al een groot aantal commerciële zenders, inclusief BBC.

 

http://www.radiodigi.nl/belgische-stations.html

 

Dat het huidige aanbod van DAB radio's te triestig is, klopt helaas.

 

De BBC een commerciële zender????

 

Ik zou een heel andere houding ten aanzien van de nieuwe ontwikkelingen hebben als het me mogelijk had gemaakt om onderweg in de auto nog naar dezelfde zenders te blijven luisteren. Als een nieuws-junkie luisterde ik naast NPO radio 1 vooral naar de BBC World Service op 648 kHz en de Deutschlandfunk op 549 kHz ('s avonds op 1422 kHz). Dat alles is nu weg. En omdat we tamelijk vaak op zondagen onderweg zijn waarbij die verdomde rot-sport op Radio 1 alles domineert is er niets van enig belang over op de radio wat gesproken woord betreft. Ik zie de ontwikkelingen dus als een enorm verliespunt, niet als winst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard bereik je meer mensen met een zender met hoog vermogen, maar is de luisterdichtheid van de AM1008 met landelijke dekking nou zo indrukwekkend, dan?

 

En wat jouw vraag over Radio Paradijs betreft: die beantwoording voert hier te ver. Maar als je googlet, zal je wel het een en ander gaan vinden over deze zender "met zeer flamboyante historie". 

 

Op het moment dat er ooit nog zoiets gebeurt als de watersnood van 1953 (iets wat gezien de snelle stijging van de zeespiegel en de extremer wordende weersomstandigheden nooit uitgesloten kan worden) en een hele prvincie of meer onder water staat dan kun je die mensen alleen nog maar bereiken via een sterke middengolfzender. Zo'n ding kan natuurlijk snel opgebouwd worden maar als niemand nog iets heeft om het te kunnen ontvangen heeft dat ook geen enkele zin. Maar kennelijk is onze veiligheid van veel minder belang dan het kunnen uitsparen van wat centen.

 

PS: ik ben zoals je voorstelde wat gaan Googelen maar vind daar eigenlijk niets negatiefs. Enerzijds blijken ze als zeezender illegaal te zijn geënterd door de politie en daar een schadevergoeding bij de rechter voor te hebben gekregen, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Radio_Paradijs_(zeezender) en anderzijds lijkt hun niet willen geloven in de overheid's digitale godsdienst de reden te zijn waarom ze niet alleen hun middengolf zenders afgepakt krijgen maar ook hun DAB+ plekken. Komt op mij niet direct crimineel over...

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Via DAB+ kun je Radio 5 prima ontvangen:)

Helaas staat mijn auto dat niet toe. De autoradio met navigeergedeelte laat zich niet vervangen zonder dat een deel van mijn dashboard uitvalt. Ook geen bluetooth o.i.d. zodat je alleen kunt terugballen op een frekwentie omzetter. Omdat echter elke denkbare FM frekwentie op delen van onze route bezet is is dat ook geen optie. En om nu een andere auto te gaan kopen om naar Radio 5 te kunnen luisteren gaat echt veel te ver, denkt U ook niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ook geen usb aansluiting voor het weergeven van mp3 files?

Ook daarmee kan je DAB+ ontvangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...