Ga naar inhoud


Probleem met ontvangst SAT TV


Jürgen

Aanbevolen berichten

Op dit moment zitten wij in een huurappartement in Moraira Costa Blanca.

Daar is ook een Samsung TV, model UE40H7000SL met ingebouwde SAT-tuner, aanwezig met Canal Digitaal Smartkaart en HD abonnement.

Nu blijkt het dat met grote regelmaat blokvorming ontstaat, dit bij de meeste Nederlandse HD kanalen.

 

Mijn erste reactie was dat het wel aan de schotel zou liggen maar dit blijkt uiteindelijk niet het geval te zijn.

Ik heb namelijk de TV even met een andere (eenzelfde type) TV vanuit een leegstaand appartement omgewisseld en daar was het probleem niet aanwezig dus moet het naar mijn mening aan de TV zelf liggen.

 

De software van de TV is actueel dus ik vraag mij af of ik er nog iets aan kan doen behalve een Samsung monteur erbij halen?

 

 

  • Like 1

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


en welke software staat er op die andere tv dan ? die het wel doet

doe nu natuurlijk wel geen update met die tv he

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zit die kaart direct in de kaartlezer of gebruik je een CI module?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Blokvorming kan ook door problemen met het decoderen komen.

 

Ik vermoed een software (versie) probleem tussen je CI module en de tv.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op beide TV's staat de laatste beschikbare software 2800 en beiden hebben een signaalsterkte van 64 en signaalkwaliteit 100.

Signaalsterkte 64 lijkt mij net voldoende te zijn.

 

Voor het gemak noem ik de beide TV's maar A en B.

Het probleem is op TV A geconstateerd.

 

Vanmorgen de CI module van TV B omgewisseld naar TV A en het probleem is voor 70% verdwenen.

70% omdat er soms ook met de CI module van TV B een lichte blokvorming op TV A zichtbaar is maar dat is te verwaarlozen en is niet echt storend.

 

Hierna de CI module van TV A in TV B geplaatst en ook daar is soms ook een lichte blokvorming zichtbaar.

 

Blijft nu toch de vraag, ligt dit aan de CI module of wellicht toch aan de afstelling van de schotel.

Ik kan helaas niet zien welke schotel hiervoor wordt gebruikt want er staat een hele bos schotels even verderop maar ik weet niet welke schotel het is.

 

Mocht dit eventueel toch aan de software van CI module liggen, is die software via de TV te updaten en zo ja, hoe?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Jürgen, updaten in de tv zou alleen gaan wanneer er een OTA update beschikbaar is, dat is de eerste vraag die beantwoordt moet worden.

 

In het CI menu van de tv zou dan een update mogelijkheid moeten zitten.

 

Soms zijn CI modulen om onduidelijke redenen niet compatibel, en wil een Aston CI module uitkomst bieden.

 

Om uit te vinden welke schotel aan jou tv zit zou je even een nat doekje over de verschillende lnb's kunnen leggen en kijken bij welke schotel je beeld verdwijnt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt weer voor de snelle reactie.

 

Hoe zie ik of er een OTA update beschikbaar is, ik heb feitelijk nog nooit iets met CI modules gedaan, ja vroeger met een Aston module toen ik nog een Rebox ontvanger gebruikte maar dat is al heel lang geleden.

 

Ik heb gezocht maar zie in het TV Menu geen update mogelijkheid voor de CI module.

 

De schotels zijn op een voor mij ontoegankelijke plaats gemonteerd, dus daar zou een plaatselijke installateur naar moeten kijken.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

jou module werkt toch goed in die andere tv ..zei je gisteren toch zelf 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat schreef ik maar dit had ik zelf nog niet geconstateerd, dit gegeven is desgevraagd afkomstig van de eigenaar - verhuurder van het appartement.

Ik ben daar gisterenmorgen pas gearriveerd en constateerde toen het probleem pas.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je zou dit kunnen proberen.

Stem je tv af op voorkeur zender 498

 

498 Download CDS TV 19.2 12515 H 22000 5/6 Free To Air

Ik weet niet of deze informatie nog actueel is.

 

Kijk of je in het ci menu van je tv een update functie kunt vinden.

 

Misschien heb je geluk.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, dan vind ik in het CI Menu een update functie.

De huidige software is 21.00.01.00.02.00, de Hardware versie is 01.00.01.03

 

Een software download is niet beschikbaar, dus ik denk dat ik het maar hierbij laat.

De blokvorming is nu acceptabel en vormt niet echt een belemmering.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een afsluitende vraag.

 

Zoals ik het nu kan bekijken wordt er gebruik gemaakt van een 80 cm schotel dus v.w.b. de maat zou de schotel niet het probleem moeten zijn.

Voor wat het meetgegeven waard is, de weergegeven signaalsterkte schommelt tussen 63 en 64 dBa en ik twijfel nu eraan of dit niet wat hoger zou moeten liggen.

Graag jullie mening.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...