Ga naar inhoud


Hoe zon grote schotel voor Eutelsat 3B en Eutelsat 16A


egbertjan

Aanbevolen berichten

egbertjan schrijft:

 

"de leveranciers van de spullen zijn heel terughoudend over de Wavefrontier".

 

Zou het misschien kunnen dat ze helemaal geen ervaring hebben met het afstellen van een Wavefrontier?

Het zou best wel een zo kunnen zijn dat ze ook geen kennis hebben van het afstellen van de Maximum E-85.

Heel veel schotel installateurs hebben weinig kennis van het goed afstellen van een multifocus schotel. Ze werken het liefste met een gewone schotel met een enkele lnb en als het dan moet een duo-lnb maar als het dan gaat of die bepaalde duo-lnb dan ook wel goed op die bepaalde schotel past, kunnen ze dat alleen uitproberen welke het beste signaal geeft.

Ik denk dat er op dit forum veel mensen zitten die multifocus schotels beter af kunnen stellen dan veel schotel installateurs.

 

Zo zul je bij een E-85 van diverse lnb-houders toch wel een stuk af moeten zagen om ze dicht genoeg tegen elkaar te krijgen want 4,3 graden tussen de 19,2e en 23,5e en 4 graden tussen de 9e en 13e zijn afstanden die niet te halen zijn zonder een stuk van de lnb-houder af te zagen.

 

Is dat gebeurt?

 

Dat wat je hier zegt van er geen verstand van hebben zou heel goed kunnen dat idee krijg ik er wel bij. Ik ben bij 2 winkels geweest in noord Nederland (Ik woon in Zuidlaren noord Drenthe) en bij beide winkels heb ik soms het idee dat ze geen idee hebben waar ze over praten en van beide heb ik een monteur gehad die het iedere keer nog moesten uitzoeken en maar wat gingen proberen. Het resultaat slecht ontvangst op de satellieten. Het Probleem is namelijk dat ik zelf geen schotels kan monteren en daar helaas ook geen verstand van heb.Het instellen en installeren van de enigma ontvangers en oscam kan ik dromen. Beide winkels verkopen enigma ontvangers en hebben naar mijn idee vaak geen idee hoe oscam of een openpli werkt. Is er hier iemand die ik misschien kan bellen en mij via de telefoon kan adviseren. Ik heb nu 2 maximum e85 ontvangers en wil er wel een derde schotel bij kopen bijvoorbeeld een wavefrontier. Ik wil graag de volgende satellieten kunnen ontvangen met goed signaal dus ook met regen. 5w 0.8w 3 ,7,9 13,16,19,23 en 28 en als 10 oost en 4 west er nog makkelijk met goed signaal bij kunnen die ook nog graag. Wie kan me hier bij helpen?

In het bezet van een VuPlus: Ultimo 4k HDD 10TB en VuPlus Ultimo 4k 4TB HDD.

                                                    3 Schotels Met: 5w,0.8w,3e,4,8e,7e,9e,13e,16e,19,2e,23,5e,28,2e en 39e,42e

                                               Smartkaarten :Ziggo, HD+, SRG/SSR,TIVUSAT Zilver 4k Ultra HD,TV Vlaanderen en TVR

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik heb me op dit forum indertijd grondig ingelezen over de Wavefrontier en met behulp van Holles sheet alle instellingen berekend en op de keukentafel ingesteld.

 

http://www.duwgati.nl/wavefrontier/index.htm?page=div-auteur

http://www.duwgati.com/wavefrontier/Wavefrontier_20090710.xls

 

Daarna de antenne op het dak gehesen en op de middelste positie uitgericht.

 

Nog een beetje finetunen en klaar.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er ook iemand hier die mij kan vertellen van welke satellieten ik wil hebben er op de wavefrontier kunnen en hoe het dan zit met de signaal sterkte. Ik wil niet hebben als ik zon ding koop dat het signaal nog niet goed is. Graag ook met regen beeld en alle transponders die te ontvangen zijn op de satelliet ook kunnen ontvangen. Ik heb 2 et 10000 ontvangers die er op moeten met beide 1 sat tuner

In het bezet van een VuPlus: Ultimo 4k HDD 10TB en VuPlus Ultimo 4k 4TB HDD.

                                                    3 Schotels Met: 5w,0.8w,3e,4,8e,7e,9e,13e,16e,19,2e,23,5e,28,2e en 39e,42e

                                               Smartkaarten :Ziggo, HD+, SRG/SSR,TIVUSAT Zilver 4k Ultra HD,TV Vlaanderen en TVR

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste egbertjan

Als je op een Maximum E-85 de satellieten wilt ontvangen van 5w tot 28,2e, dan is de ontvangsthoek 37 graden Arc. De twee buitenste lnb's ontvangen het signaal dan 18,5 graden uit het midden van de schotel. De schotel geeft dan geen 38,5dB maar 35,5dB bij 12,5GHz.
Ga je versterking deze hoge frequentie dan nog eens terug rekenen naar de normale vergelijkingsfrequentie van 11.700 MHz, dan geeft deze schotel nog maar een versterking die overeen komt met een normale schotel van 55cm breed. Zie hiervoor de grafiek van de E-85 die ik heb bijgevoegd.
Bij een WF T90 zakt de versterking veel minder hard terug als je satellieten ontvangt die ver uit de middenpositie staan.
 

Satellieten ontvangen die slechts op 1 of 2 graden verschil staan, gaat normaal niet lukken op één schotel. Daar heb je twee aparte schotels voor nodig.

Bij een T90 kun je met aangepaste lnb-klemmen en smalle lnb's wel 2 graden afstand instellen.

post-60869-0-91935000-1484305991.png

post-60869-0-65177900-1484306025_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De moraal, kies voor een Wave T-90

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie goede reacties hier. Ik ben aan het overwegen om een wavefrontier t90 te gaan kopen. Welke lnb's kan ik er het beste bij kopen voor het beste signaal en hoeveel graden moet er minimaal tussen de lnb's zitten? Wil ik ze dicht op elkaar zetten welke houders kan ik dan het beste kopen?

aangepast door egbertjan

In het bezet van een VuPlus: Ultimo 4k HDD 10TB en VuPlus Ultimo 4k 4TB HDD.

                                                    3 Schotels Met: 5w,0.8w,3e,4,8e,7e,9e,13e,16e,19,2e,23,5e,28,2e en 39e,42e

                                               Smartkaarten :Ziggo, HD+, SRG/SSR,TIVUSAT Zilver 4k Ultra HD,TV Vlaanderen en TVR

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste egbertjan

Met een T90 kun je met de originele houders satellieten ontvangen die 3 graden uit elkaar staan.
Als je ze dichter bij elkaar wilt plaatsen, dan is in eerste instantie niet de kopdiameter het probleem maar de breedte van de lnb-houder.
Helaas kun je voor een T90 geen lnb-houders kopen voor smalle lnb's met een nek van 23mm i.p.v. 40mm zoals dat bij een Visiosat BigBiSat wel kan.
Om de lnb's op 2 graden van elkaar te plaatsen, zul je de lnb-houders zelf aan moeten passen.
Bekijk de bijlage waarin je een aantal mogelijkheden ziet hoe je dat kunt doen maar er zij nog meer mogelijkheden.
 

post-60869-0-10766100-1484424482.png

post-60869-0-36921800-1484424498.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste egbertjan

Met een T90 kun je met de originele houders satellieten ontvangen die 3 graden uit elkaar staan.

Als je ze dichter bij elkaar wilt plaatsen, dan is in eerste instantie niet de kopdiameter het probleem maar de breedte van de lnb-houder.

Helaas kun je voor een T90 geen lnb-houders kopen voor smalle lnb's met een nek van 23mm i.p.v. 40mm zoals dat bij een Visiosat BigBiSat wel kan.

Om de lnb's op 2 graden van elkaar te plaatsen, zul je de lnb-houders zelf aan moeten passen.

Bekijk de bijlage waarin je een aantal mogelijkheden ziet hoe je dat kunt doen maar er zij nog meer mogelijkheden.

 

Welke lnbs raad je me aan om te kopen voor welke af stand. Ik hoorde dat grotere koppen beter resultaat geeft

In het bezet van een VuPlus: Ultimo 4k HDD 10TB en VuPlus Ultimo 4k 4TB HDD.

                                                    3 Schotels Met: 5w,0.8w,3e,4,8e,7e,9e,13e,16e,19,2e,23,5e,28,2e en 39e,42e

                                               Smartkaarten :Ziggo, HD+, SRG/SSR,TIVUSAT Zilver 4k Ultra HD,TV Vlaanderen en TVR

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inverto Black Premium of Inverto Black Ultra. Het hangt ook af hoeveel aansluitingen je wilt hebben. Voor een sterke satelliet hoef je geen Black Ultra te nemen.

Voor smalle lnb's geen Inverto.

Ik ben twin lnbs nodig

In het bezet van een VuPlus: Ultimo 4k HDD 10TB en VuPlus Ultimo 4k 4TB HDD.

                                                    3 Schotels Met: 5w,0.8w,3e,4,8e,7e,9e,13e,16e,19,2e,23,5e,28,2e en 39e,42e

                                               Smartkaarten :Ziggo, HD+, SRG/SSR,TIVUSAT Zilver 4k Ultra HD,TV Vlaanderen en TVR

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op mijn T90 uiterst zelden uitval. Is pas 1 keer gebeurd tijdens een mega regen bui.

 

Ik heb nu 28-23-19-16-13-9-4.8-0.8w er opzitten. Past eenvoudig, niks aangepast en komt allemaal super binnen!

Afstellen is echt niet moeilijk, alleen even opletten als die schotel in elkaar zet :-)

 

En verder alle adviezen van sprietje gevolgd. Is nog nooit fout gegaan :-)

ET10000 + Wavefrontier T90 + OpenATV + DNS323

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt fbouwman, als de satellieten die je wilt ontvangen niet dichter bij elkaar staan dan 3 graden, kun je alles origineel laten.
Bij jou de kleinste afstand tussen 13e en 16e is 3 graden
Dan volgt tussen 16e en 19,2e is 3,2 graden.
Ik geef alleen maar aan dat je met aangepaste lnb-houders tot  net iets minder dan 2 graden gaan. Die mogelijkheid heb je met geen enkele andere schotel. Dan moet je twee aparte schotels nemen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er uit ik ga vandaag een wavefrontier kopen en als het weer goed is hem plaatsen op het dak.Ik heb de nog wel de volgende vraag is het zonder aanpassen van de wavefrontier mogelijk de volgende satellieten te ontvangen met goed signaal 28-23-19-16-13-9-4.8-0.8w en 4w en dat zet ik op mijn maximum 5w 3 en 7. Ik heb er nu de maximum twin lnb XO-R2 multifeet twin rod op zitten en ga die vervangen voor deze Inverto Black Ultra zal dat ook nog sterker signaal geven dan de lnb die ik nu heb van maximum?

In het bezet van een VuPlus: Ultimo 4k HDD 10TB en VuPlus Ultimo 4k 4TB HDD.

                                                    3 Schotels Met: 5w,0.8w,3e,4,8e,7e,9e,13e,16e,19,2e,23,5e,28,2e en 39e,42e

                                               Smartkaarten :Ziggo, HD+, SRG/SSR,TIVUSAT Zilver 4k Ultra HD,TV Vlaanderen en TVR

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je wilt de T-90 op je dak monteren. Het kan natuurlijk maar weet je wel hoe groot een T-90 is? Heb je er al eens naast gestaan?
Maar wat bedoel je met op dak? Is dat aan de schoorsteen of op een plat dak?

Je moet de T-90 dan zo afstellen: http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=&user_satlo_east=28.35&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=-4.0&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=&la=53.088&lo=6.659&country_code=nl

Wil je bijv. graag de Hotbird-lnb precies in het midden hebben, dan doe je te zo: http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=&user_satlo_east=30.0&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=-4.0&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=&la=53.088&lo=6.659&country_code=nl

En die Inverto gaat je zeker flinke winst opleveren, zeker als het regent.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...