Ga naar inhoud


Toekomstgericht satelliet-hardware kopen. Waarop letten?


Zilverhippie

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Na meer dan 15 jaar mijn satelliet-hobby langs de kant te hebben gezet, begint het weer te jeuken om te herbeginnen, maar ik merk dat ik toch wel wat bij te benen heb.

Ik wil daarbij wel voorkomen dat ik in dezelfde situatie terecht kom als bij de start van mijn satelliethobby begin tot midden de jaren '90.

 

Toen ik uiteindelijk alles een beetje onder de knie had en alles was geïnstalleerd zat ik in de volle overgangsperiode van het analoge naar het digitale satelliet-tijdperk waardoor mijn (analoge) hardware mij nog weinig te bieden had.

 

Ik heb nu geen hardware meer, alles is weg.

Ik heb tijd om mij te informeren en neem dit forum alvast als startpunt.

 

1 vraag wil ik hier al stellen: waar zou ik nu moeten op letten bij de aankoop van nieuwe apparatuur om binnen een paar jaar niet te moeten vaststellen dat ik beter wat meer had uitgegeven om een tijdje mee te kunnen zonder weer vlug in de kosten te komen?

 

Dank bij voorbaat,

 

Philip

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Het antwoord zal voor een groot gedeelte bepaald worden door wat je wilt zien.

 

FTA of betaal televisie.

Over betaal televisie kunnen we kort zijn, de consument wordt steeds meer gedwongen tot het gebruik van de door de provider aangeboden ontvanger door de toegepaste beveiliging.

 

Bij FTA ontvangst heb je zelf nog een keuze.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ontvanger moet dvb-s2x support hebben en natuurlijk UHD HDR.

VU solo 4k ,twin satelliet tuner en 1 kabel tuner en VU solo se v2 ,dual kabel tuner...E85 Maximum multi focus schotel en een Triax 88cm schotel met een 2 way Triax lnb rail....5.0w 0.8w 4.8e 9.0e 13e 19.2e 23.5e 28.2e....VTI 14.0.5 - 6 Inverto black ultra twin lnb's en 2 Alps twin lnb's, Nvidia shield tv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De ontvanger kan van alles moeten hebben, maar wanneer de provider die ontvanger niet ondersteunt, kan je nog steeds je gewenste programma niet zien.

 

Dus de vraag waar alles om draait is wat je wilt zien.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buiten het FTA gebeuren is er op satellietgebied weinig plezier te beleven. Het "vrijbuiteren" is wel voorbij. Kijken met knutselkaartjes en card-servers wordt nu (bijna) onmogelijk gemaakt nu de meeste providers hun toevlucht hebben gezocht in gepairde kaarten en gesloten hardware. Het (tijdelijk?) vrijgeven van CI+ certificaten in Open Linux boxen is met name in Duitsland alweer teruggedraaid. Feed-hunten kan natuurlijk nog steeds (als dat je hobby is)...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ontvanger gebied is er in ieder geval ruime keus.

Ik heb vorige week voor de gein via web shops is opgezocht, hoeveel verschillende merken ontvangers er zijn.

Heb er natuurlijk nog over het hoofd gezien, maar kom nu al op 80 verschillende merken; de verschillende typen

niet meegerekend. Dan heb ik al meteen zoiets van: hoe is dit mogelijk? Of is het zo, dat de hardware

maar van enkele bedrijven word aangekocht en er op deze manier weer een nieuw "plakmerk" ontstaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dik 25 jaar dat ik met sat-TV bezig ben geweest was het altijd een kwestie van een paar jaar met iets en dan kon je weer meer met andere spullen. Alleen heb ik al die jaren nooit geïnvesteerd in provider gebonden  troepspullen omdat andere dingen zo enorm veel beter waren. En daar pieker ik nog steeds niet over.

 

Verder heeft ceesv gelijk, het hangt ervan af wat je wilt zien en op welke manier. Wil je alleen 10 zenders van Canaldigitaal zien dan is de keuze simpel, wil je alleen wat Duitse betaalzenders zien, idem.

Wil je zoveel mogelijk variatie zien dan moet je het bij een enigma2 tuner zoeken met een draaibaar systeem of een vaste opstelling met meerdere LNB's.

 

Ik heb niet lang geleden gekozen voor een nieuwe VU met zeer veel mogelijkheden en een vast en een draaibaar systeem en ben daar zeer gelukkig mee. Maar een ander zou iets totaal anders kunnen kiezen.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het antwoord zal voor een groot gedeelte bepaald worden door wat je wilt zien.

 

De aanleiding voor de overstap naar satelliet is mijn groeiende ontevredenheid over mijn huidige kabelprovider Telenet. De beschikbaarheid van slechts 3 tuners kan ik nog een beetje relativeren, maar het is vooral de stugge houding van Telenet over wat ik met de opnames doe die me de keel uithangt.

 

Via de Telenet Play app kan ik binnen mijn eigen netwerk mijn opnames ook bekijken op smartphone of tablet. Althans, daar maakt Telenet graag publiciteit mee. In de praktijk geldt dit enkel voor een handjevol niche-zenders waarvan ik sowieso al geen opnames maak en voor slechts twee populaire zenders (VIER en VIJF).

Alle andere opgenomen programma's inclusief die van de openbare omroep en de commerciëlen van Medialaan zijn dus enkel te bekijken via het scherm waaraan de Digicorder van Telenet hangt.

Ondertussen heb ik vastgesteld dat de opnames van VIER na verloop van tijd ook niet meer via smartphone of tablet te bekijken zijn.

 

Daar zit je dan met een gezin van 4 met een harde schijf vol met opnames die enkel te bekijken zijn op dat ene gemeenschappelijke toestel terwijl onze 4 tablets er werkloos bijliggen. Ik wil dus al onze opnames kunnen streamen naar tablet en smartphone.

 

In eerste instantie wil ik dus zeker de Vlaamse zenders via satelliet ontvangen, maar er wordt hier ook naar de de Waalse, Franse, Duitse en Engelse kanalen gekeken...

Samengevat 28,2°E (Engels) - 23,5°E (Vlaams/Nederlands) - 19,2°E (Duits) - 13,0°E (Waals) - 5,0°W (Frans).

Ik wil dit op een vast systeem met een multifocale antenne. Ik ben er nog niet uit of dit een Wavefrontier T90 of een Cahors Visiosat BIG Bisat wordt. 5 Quad LNB's, 4 switches en een degelijke multi-tuner Linux box.

 

Bovenstaande opstelling is bedoeld als vast "kijksysteem", maar ik voel het nu al dat ik nadien meer zal willen. Een draaibare opstelling, gescheiden van het eerste systeem om de andere gezinsleden niet te hinderen, bedoeld als hobby om mee te experimenteren en feeds op te sporen.

Schotel van 1 m tot 1,20 m, Linux box met de mogelijkheid om een beeld op te nemen, maar meer dan één tuner hoeft niet noodzakelijk.

 

Ik heb vroeger nog een Unimesh-schotel gehad van 2,40 m voor C-band en Ku-band en daar heb ik honderden uren plezier aan beleefd. Soms ook wel ergernis omdat er weer eens iets niet werkte, maar het was steeds een bevredigende uitdaging om alles weer in orde te krijgen.

 

Ik denk dat ik vooraf - met de toegenomen begroeiing en bebouwing rondom ons - eens test met een goedkoop (2de hands) setje wat er zichtbaar is en pas nadien stapsgewijs tot aankoop van beter materiaal zal overgaan.

Sowieso werk ik liever niet al te hoog, dus dat wordt ook nog even zoeken en uitproberen in de tuin en dat doe ik liever niet met duur materiaal.

 

Om even terug te komen op de originele vraag van deze thread: het lijkt mij inderdaad dat UHD/4K iets is om rekening mee te houden bij de aankoop van nieuw materiaal, maar ik ben er nog niet uit of ik dit laat meespelen. Mocht ik dan toch opteren voor een 4K-ontvanger, dan zou ik wel gaan voor een exemplaar met ruimte voor één of meer optionele tuners zodat ik er een losse dvb s2x tuner zou kunnen bij pluggen (als die überhaupt al beschikbaar komen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

veel verhaal en eigenlijk op het verkeerde treinstel gesprongen...

satelliet is niet toekomstgericht op de wijze waarop momenteel de monopolisten zich in de kronkels leggen access te verbieden

 

on-demand per internet is de toekomst

 

p.s. internet per schotel kan natuurlijk ook!!!

aangepast door Tonskidutch

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van 28,2e tot 5w is 37 graden Arc. Dat kan zowel met een BigBisat als met een T90. Als je er later nog meerdere lnb's bij wilt zetten, kun je daarvoor met een T90 meestal gewone lnb's gebruiken. Bij een BigBisat zullen dat bijna altijd smalle lnb's moeten zijn die meer last hebben van regen dan gewone lnb's. Bovendien geeft een T90 veel meer signaal dan een BigBisat zodat je ook bij flinke regen of sneeuwbuien veel minder kans op beelduitval of blokje hebt.
Als je de schotel toch in de tuin gaat zetten, kun je beter een T90 nemen.
En met een app op je mobiel kun je zo zien op welke satellieten je vrij zicht hebt op een bepaalde plek in je tuin. Je kunt ook even met Dishpointer kijken.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een BigBisat zullen dat bijna altijd smalle lnb's moeten zijn die meer last hebben van regen dan gewone lnb's.

Bedankt voor de info, dit maakt het al iets gemakkelijker om de keuze te maken tussen de schotels.

Waarom hebben smalle LNB's meer last van de regen dan gewone LNB's? Welke (quad)LNB's zijn aanraders voor de T90?

 

Nog steeds als vroeger met D2 mac, de winkel is 't belangrijkste waar je gaat.

???

 

on-demand per internet is de toekomst

Jazeker, maar dan mis je toch dat "pioniersgevoel" van zelf signalen uit de lucht te kunnen plukken.  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat bij regen niet om het signaalverlies wat je krijgt omdat er signaal gedempt wordt door de regendruppels in de atmosfeer, want daar is natuurlijk geen verschil in tussen smalle en gewone lnb's. Het gaat om de waterdruppels die op de kop zitten die het signaal belemmeren om de feedhorn te bereiken. Bij een smalle lnb belemmeren niet alleen de waterdruppels aan de voorzijde van de lnb de signalen, ook de waterdruppels die rondom de kop zitten belemmeren de signalen, zie bijlage.
Je kunt dit wel voorkomen maar dan moet je een regenkapje boven alle lnb's maken en tja, het is een oplossing maar mooi is die niet.

Tja, en welke lnb's zijn aan te bevelen in quad-uitvoering.
Inverto Black Ultra is een uitstekende lnb maar in quad-uitvoering is die aan de achterzijde breed en hoog waardoor de aansluitingen al snel tegen de beugels aan zitten van de hulpreflector.
Voor satellieten die voldoende signaal geven zou ik de Inverto Black Premium Quad nemen, zie: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=79 die 109,5mm hoog zijn.
en voor de zwakkere satellieten de Inverto Black Ultra Quad, zie: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=78 die 138mm hoog is.

 

Op de bijgevoegde foto kun je zien dat de aansluitingen van de lnb in de weg kunnen zitten van de beugels. Hier zitten ze er net naast maar de kans is groter dat ze precies boven de beugels zitten dan er naast.

Met haakse F-connectors kunnen de problemen deels opgelost worden.
 

post-60869-0-53883600-1484470169.jpg

post-60869-0-61525100-1484470514_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...