Ga naar inhoud


Toekomstgericht satelliet-hardware kopen. Waarop letten?


Zilverhippie

Aanbevolen berichten

De aanleiding voor de overstap naar satelliet is mijn groeiende ontevredenheid over mijn huidige kabelprovider Telenet. De beschikbaarheid van slechts 3 tuners kan ik nog een beetje relativeren, maar het is vooral de stugge houding van Telenet over wat ik met de opnames doe die me de keel uithangt.

 

Via de Telenet Play app kan ik binnen mijn eigen netwerk mijn opnames ook bekijken op smartphone of tablet. Althans, daar maakt Telenet graag publiciteit mee. In de praktijk geldt dit enkel voor een handjevol niche-zenders waarvan ik sowieso al geen opnames maak en voor slechts twee populaire zenders (VIER en VIJF).

Alle andere opgenomen programma's inclusief die van de openbare omroep en de commerciëlen van Medialaan zijn dus enkel te bekijken via het scherm waaraan de Digicorder van Telenet hangt.

Ondertussen heb ik vastgesteld dat de opnames van VIER na verloop van tijd ook niet meer via smartphone of tablet te bekijken zijn.

 

Daar zit je dan met een gezin van 4 met een harde schijf vol met opnames die enkel te bekijken zijn op dat ene gemeenschappelijke toestel terwijl onze 4 tablets er werkloos bijliggen. Ik wil dus al onze opnames kunnen streamen naar tablet en smartphone.

 

In eerste instantie wil ik dus zeker de Vlaamse zenders via satelliet ontvangen, maar er wordt hier ook naar de de Waalse, Franse, Duitse en Engelse kanalen gekeken...

Samengevat 28,2°E (Engels) - 23,5°E (Vlaams/Nederlands) - 19,2°E (Duits) - 13,0°E (Waals) - 5,0°W (Frans).

Ik wil dit op een vast systeem met een multifocale antenne. Ik ben er nog niet uit of dit een Wavefrontier T90 of een Cahors Visiosat BIG Bisat wordt. 5 Quad LNB's, 4 switches en een degelijke multi-tuner Linux box.

 

Bovenstaande opstelling is bedoeld als vast "kijksysteem", maar ik voel het nu al dat ik nadien meer zal willen. Een draaibare opstelling, gescheiden van het eerste systeem om de andere gezinsleden niet te hinderen, bedoeld als hobby om mee te experimenteren en feeds op te sporen.

Schotel van 1 m tot 1,20 m, Linux box met de mogelijkheid om een beeld op te nemen, maar meer dan één tuner hoeft niet noodzakelijk.

 

Ik heb vroeger nog een Unimesh-schotel gehad van 2,40 m voor C-band en Ku-band en daar heb ik honderden uren plezier aan beleefd. Soms ook wel ergernis omdat er weer eens iets niet werkte, maar het was steeds een bevredigende uitdaging om alles weer in orde te krijgen.

 

Ik denk dat ik vooraf - met de toegenomen begroeiing en bebouwing rondom ons - eens test met een goedkoop (2de hands) setje wat er zichtbaar is en pas nadien stapsgewijs tot aankoop van beter materiaal zal overgaan.

Sowieso werk ik liever niet al te hoog, dus dat wordt ook nog even zoeken en uitproberen in de tuin en dat doe ik liever niet met duur materiaal.

 

Om even terug te komen op de originele vraag van deze thread: het lijkt mij inderdaad dat UHD/4K iets is om rekening mee te houden bij de aankoop van nieuw materiaal, maar ik ben er nog niet uit of ik dit laat meespelen. Mocht ik dan toch opteren voor een 4K-ontvanger, dan zou ik wel gaan voor een exemplaar met ruimte voor één of meer optionele tuners zodat ik er een losse dvb s2x tuner zou kunnen bij pluggen (als die überhaupt al beschikbaar komen).

 

 Tja, als ik zo kijk naar je lijstje dan vallen me een paar dingen op. Allereerst dat de Duitsers en de Britten geen probleem vormen, je voor de Fransen iets meer werk moet doen omdat je buiten Frankrijk wonend toch een smartcard daarvoor nodig hebt maar dat is naar ik begrijp geen probleem meer, en dan natuurlijk het Vlaamse en Waalse verhaal.

Hierbij doet voor mij de vraag zich voor naar welk type programma's je wilt kijken. Je woont ten noordwesten van Gent dus de kans lijkt me reëel dat je de publieke netten van Nederland, Vlaanderen en Frankrijk sowieso via dvb-t gratis binnen kunt krijgen. Voor de commerciële Nederlandse zenders ontkom je niet aan een Nederlandse provider, of het nu CanalDigitaal is of Digitenne (dvb-t). Hoe de situatie in België zit zul je zeker zelf beter weten, of je zowel het complete Vlaamse als het complete Waalse zenderaanbod (publiek en commercieel) binnen één abonnement kunt vangen is mij uiteraard onbekend. De Duitsers zul je qua publieke zenders feilloos in HD kwaliteit ontvangen maar voor de commerciële netten is niet zomaar HD mogelijk tenzij je er een speciale kaart voor hebt. Tenslotte begrijp ik dat er in de Franse dvb-t pakketten ook de nodige commerciële netten (gratis ontvangbaar) aanwezig zijn.

Alles in één, dus via satelliet, lijkt me wat lastig en vooral erg duur als het om allemaal legale abonnementen gaat. Je hebt dan een Canal Digitaal, een Fransat, een Vlaamse en een Waalse aanbieder nodig. Vier abo's dat gaat niet alleen in de papieren lopen maar de meeste satelliet ontvangers hebben niet zomaar plaats voor vier kaarten. Of vijf als je dan nog de HD+ kaart van de commerciële Duitsers meerekent. En dan spreek ik nog niet eens over het Britse Sky systeem mocht je dat ook nog willen.

 

Ik vind het tragisch dat onze verbeterde ontvangstmogelijkheden eigenlijk ook zo aanzienlijk is getorpedeerd door al die tussenfiguren. Ik herinner me nog goed hoe jaloers ik op de Belgen was toen ik rond 1979 op bezoek was en daar zag dat men zelfs TV toestellen verkocht met daarop de logo's van de Vlaamse, Waalse, Nederlandse, Duitse, Franse en Britse zenders er op aangebracht zag omdat het kabelnet de programma's van al die landen bevatte in een tijd dat wij het op zijn best met een paar Nederlandse en drie Duitse netten moesten doen. Nu woon je qua dvb-t bereik nog steeds gunstig voor sommige zenders maar is de variëteit via satelliet juist een onnodig dure zaak geworden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Indien je TVV neemt, heb je een zeer beperkt Frans aanbod.

Je kan misschien beter overwegen Télésat te nemen, met de optie 'Vlaams'. Je hebt een veel ruimer Franstalig aanbod; en je hebt dan door die optie de Vlaamse zoals je bij TVV zou hebben.

 

Voor Fransat/Canalsat zal je je heil in het buitenland moeten zoeken.

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

waar zou ik nu moeten op letten bij de aankoop van nieuwe apparatuur

Je moet je afvragen hoe je de versleutelde kanalen gaat decrypteren. Opnemen van verschillende kanalen tegelijkertijd wordt steeds verder bemoeilijkt door de providers.

Voor de Vlaamse kanalen moet je ofwel een oude TV Vlaanderen-smartcard(Seca3) vinden waarmee je maximaal vier kanalen kan decrypteren. Je hebt geen garantie dat die oude smartcard nog jarenlang dienst gaat doen.

 

Ofwel moet je de CAM701 CI+-module aanschaffen waarmee je maximaal 2 kanalen van dezelfde transponder kan decrypteren.

Als je dan van VTM HD en Eén HD tegelijkertijd wil opnemen lukt dat niet. Dan heb je twee CI+-modules nodig.

 

Volgens mij kan je dan beter twee of drie CI+ modules van Telenet kopen en in een ontvanger met een DVB-C FCB tuner steken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

 

 

Volgens mij kan je dan beter twee of drie CI+ modules van Telenet kopen en in een ontvanger met een DVB-C FCB tuner steken.

 

Ik vind het toch nog steeds hoogst opmerkelijk dat ik dit soort antwoorden steeds meer ziet om redenen die ik niet hoeft te noemen lijkt mij.

 

Niets persoonlijk tegen jou maar valt me gewoon op.

 

Beste O.P.

 

Om het verhaal simpel te houden.

 

Als u wilt kijken en opnemen dan kom je er niet omheen om een hele kruiwagen aan geld bij Tvvlaanderen en 2 of 3 andere bedrijven voor de deur te gooien.

Tevens bestaat er in de satelliet televisie branche ook geen zekerheid meer omdat zowel TVV en CD van de ene op de andere dag een compleet nieuwe lijst van vereisten hebben waar hun klanten aan moeten voldoen. Tevens is de aanschaf van 4k overbodig tenzij u graag naar de zogenaamde gratis testkanalen kijkt waar niks anders als herhalingen op te zien zijn.

Tegen de tijd dat CD en TVV wel 4k gaan uitzenden komt er vast weer een kruiwagen bij kijken (waarschijnlijk 2) om dat aan het werk te krijgen.

 

Ik zou een andere goedkopere hobby gaan zoeken tenzij geld geen rol speelt uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...