Ga naar inhoud


A.T. haald legale zender uit de lucht


Leeuwarder78

Aanbevolen berichten


Piraten zenden betere kwaliteit uit als je de juiste beluisterd :) Lokale radio/tv valt van herhaling uitelkaar en ben je zo zat.

 

Alsof piraten nou zo gevarieerd bezig zijn!

Niet voor niets worden ze amper beluisterd.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar voor NL muziek zijn al genoeg zenders op FM, DAB+ en Internet.

Ik denk niet dat juist de AM hobbyisten die luisteraars trekken. Slechts een handjevol zoekt die zenders op.

Er zijn er sowieso nog maar weinigen die de weg naar de AM weten te vinden. Als die al fatsoenlijk te ontvangen is.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dacht trouwens dat je beter niet boven de 12k kon komen ipv de 15k.

In die tijd,ik praat over halverwege de 90's hadden diverse piraten gewoon een optimod in gebruik.

Indien juist ingesteld was dit echt goed te pruimen.

Dat was voor diverse lokalen buiten bereik.

En ja..zelf ben ik zeker niet roomser idd.

De brief vd rcd heb ik nog steeds.

Toen was 500 gulden al heel wat.

aangepast door Gerard 76


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sjaak, zullen we ons beperken tot het onderwerp, de legale regional FM zender, welke per abuis uit de lucht is gehaald?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ja dat zal je de duvel doen, ze ''zwaaien'' (frequentie) meer dan toegestaan is, als je je aan de regels houd (en dat doen ze juist niet) dan is 15kc de hoogste audio frequentie die je kan/mag uitzenden. Omdat de gecontroleerde fm zenders zich aan de regels moeten houden zullen die ook minder goed klinken.

En volgens mij Gerard heb jij hier ook wel eens aan mee gedaan (dat mag natuurlijk want ik ben niet heiliger als de paus.  ;) ), ik merk dat aan je uitlatingen als het over dit soort dingen gaat.

 

Ik weet niet of dit veel zin heeft. Toen ik in de VS woonde kreeg ik van experts op dit gebied te horen dat Europese autoradio's zoals Becker of gewone zoals die van Grundig misschien heel goed van kwaliteit waren maar door de smalbandigheid van Europese FM zenders niet berekend waren op de veel breedbandiger Amerikaanse FM zenders. Daar zitten FM zenders in een raster van 200 kHz afstand van zender tot zender (dus 89,1 dan 89,3 dan 89,5 enz. en NIETS ertussen). Als die piraten hier breedbandiger uitzenden dan de norm is dan zouden alleen mensen met een radio toestel dat niet voor de Europese markt gemaakt is daar plezier van hebben lijkt me. Of weet iemand hier meer over dan ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het doorlaat filter in je m.f. versterker bepaalt de te ontvangen bandbreedte.

Alles wat buiten het filter valt zal geen invloed hebben op de weergave.

Is natuurlijk de vraag hoe stijl dat filter afvalt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak, zullen we ons beperken tot het onderwerp, de legale regional FM zender, welke per abuis uit de lucht is gehaald?

Lokaal

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gok dat het geluidskwaliteit verschil van Europese radio's tov us radios in de USA meer te maken hadden met de verschillende pre-emphasis. In de VS was die 75us tov 50us in Europa...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht altijd dat een pre-emphasis circuit gewoon een rc filter was? En dat de functie was om de hoge tonen meer te versterken zodat de snr voor de hoge tonen beter wordt? Maar ik kan het fout hebben...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nee, zo heb ik het ook geleerd.

Ik vrees dat Sjaak een dag op school gemist heeft toen dit onderwerp behandeld werd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Pre-emphasis wordt aan de zenderkant gebruikt en heeft vooral effect op de weergave van lage tonen, in Amerika wordt bij de-emphasis meer nadruk op lage tonen gelegd om de inherente versterking van de hoge tonen in de ontvanger te compenseren.

Als je een Amerikaanse radio meebrengt naar hier dan klinkt ie nogal scherp en met weinig bas in het geluid. 

Als je een europese fm-ontvangerzou meenemen naar amerika, zou je daar overdreven basweergave krijgen alsof

de toonregelaar voor de lage tonen helemaal opengedraaid is.

Wat is het nu, 2 postings die tegen elkaar ingaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...