Ga naar inhoud


schotel plat op balkon


rosalba11nl

Aanbevolen berichten

Goedenavond sprietje ik heb de deksel niet gebruikt dus open aan de onderzijde zal even moeten wachten op een regenbui om te zien of alles heel blijft want het kan op dit balkon echt spoken zit ongeveer 500 meter van de waterweg en uit het westen heeft de wind ook vrij spel via de deltadijk de ontvangst is wat vooruitgegaan heb nu veel signaal op A2 boven de 90% 15.6dB op HB 70% 12.0 dB dus daar zal ik maart even naar kijken als de zon goed staat dus voorlopig even rust en genieten groetjes Arie Maassluis. :) :)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Goedemiddag medesatters vandaag weer wat geknutseld afstelling wat geoptimaliseerd en op advies van sprietje een regenkap boven de lnb's gemaakt van een vershouddoos

zodat mijn lnb's een langer leven hebben zal in maart kijken of de schotel optimaal staat groeten Arie Maassluis.

attachicon.gifP1000776.JPG  attachicon.gifP1000777.JPG

 

wow, ga ook maar zoiets zoeken, alleen dan gekleurd zodat je niet meer kan zien dat het lnb's zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Vrijdag was een no go met de zon. Gelukkig had mijn vrouw een paar dagen eerder gekeken. Denk dat de schotel toch nog hoger moet. Maar goed dat ik de boel nog niet helemaal definitief heb gemaakt. Zal wel een foto maken zodra ik de tijd heb om de boel weer iets te wijzigen en dan met daglicht en de nieuwe cap. Buiten de paar zenders die ik nog niet ontvang, lijkt de ontvangst stabieler (weertechnisch dan de gewone opstelling) nu ik het langer zo opgesteld heb staan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja Mohtfan, bij plat liggende schotels op een balkon is het oh zo handig om gebruik te maken van de zon als deze precies achter de satellieten door draait, het moment van de sun outage.
Bij zo'n omgekeerde opstelling wil je de schotel zo veel mogelijk uit het zicht hebben voor anderen en dus zo laag mogelijk plaatsen maar je wilt niet dat flink wat signaal verloren gaat door de balustrade. Het is dus belangrijk de juiste plek en de juiste hoogte op het balkon te vinden om ongehinderde ontvangst te hebben.
Jammer dat het in Nederland zo vaak slecht weer is en dat de zon het op het cruciale tijdstip laat afweten. Wat dat betreft boffen we in Spanje want hier kunnen we bijna altijd van dit fenomeen gebruik maken. Kijk nog maar eens naar de foto in bericht 9.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de eerste zag het er niet goed uit en vrijdag wilde ik zelf kijken maar dat was ook niets en vandaag ook niet, dus dan maar gokken hoeveel hoger het moet dmv een lijntje van de balustrade naar de ongeveer schaduwlijn, alleen weet ik niet of de andere kant dan in de schaduw komt. En ja plaatje 9 is mooi maar dat gaat hier helaas niet lukken. Vanaf de straat valt het wel minder op als schotel zo liggend tov staand. Het is wel een vrij open balustrade maar volgens mij is die bovenkant (nu onder) belangrijk voor ontvangst toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de schotel tijdens de sun outage voor 1/3 deel in de schaduw staat, dan raak je ook 1/3 van het signaal kwijt wat je met die schotel had kunnen bereiken als die vrij zicht had. Hierbij maakt het niets uit welk deel van de schotel in de schaduw staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze de huidige setup (en verhoogd). De laatste 2 waren vandaag om 12 en 12:30 er was plots wat zon, maar in hoeverre dit afwijkt tov sunoutage? Maar dusver lukt het niet om oa KBS te krijgen. Astra 19 komt zeer sterk door maar de hot bird mis ik nog steeds div zenders ook al komen de meeste strek door. Heb het tijdelijk opgegeven denk dat ik iets niet goed doe aangezien het in de proefsetup zelfs lager stond en de kbs kwam wel door.

post-103418-0-93935600-1488741557_thumb.jpg

post-103418-0-63609100-1488741558_thumb.jpg

post-103418-0-35993400-1488741559_thumb.jpg

post-103418-0-03083400-1488741560_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zon stond gisteren 1,5° hoger aan de hemel dan de satelliet. De schaduw komt dus lager dan wat in werkelijkheid de juiste schaduw zou zijn. Voor de Astra 23,5 was het tijdstip in Rotterdam 11:30uur. Om 12:00 en 12:30uur een foto nemen is dus veel te laat. Dit heeft geen zin omdat de zon dan al veel hoger is gekomen en de schaduw ook niet meer op de juiste plaats valt.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een andere thread wordt er de maan zelfs nog bijgehaald.

Ik zie onze mensen al staan kort voor een life uitzending en wachten op een sun outage.

 

Het moet binnen 10 minuten gebeurd zijn dat zoeken en vinden van een satelliet anders krijgen ze wat van mij te horen. :mad:

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee..dat niet, maar wel in de woestijn met de zon recht boven je zodat je geen enkele referentie hebt.

Of wat dacht je van ´s nachts. :D

 

En dan hebben die schotels van ons invalshoeken van 0,2° of nog kleiner. Dus dan moet je van goeie ouders komen om een zwakke satelliet te vinden in inclined orbit.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee..dat niet, maar wel in de woestijn met de zon recht boven je zodat je geen enkele referentie hebt.

Of wat dacht je van ´s nachts. :D

 

En dan hebben die schotels van ons invalshoeken van 0,2° of nog kleiner. Dus dan moet je van goeie ouders komen om een zwakke satelliet te vinden in inclined orbit.

Vind je zo'n inclined satelliet dan op zijn beacon signaal?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...