Ga naar inhoud


Quattro schotel (project Clover)


trust

Aanbevolen berichten


Ik snap alleen iets niet trust,

De antennes zitten in de LNB en normaal de golfpijp met horn er recht op.

Hoe kan het werken met 4horns onder een hoek van de antennes in LNB?

Kloppen de H/V signalen dan nog omdat ze onder een hoek door de golfpijp naar antennes gaan?

Misschien snap ik het niet maar ga deze topic volgen.

Verbaas me elke keer weer

En moderators bedankt ik begrijp het

HP proliant dual processor rackserver met freebsd unix,HP small form factor desktop met ssd Linux mint ,raspberrypi3,HP gigabit switch,Draytek 2820,VU+DUO

Link naar reactie
Delen op andere sites

Golven kunnen in alle richtingen gebogen worden, dat is dus het probleem niet maar dan moet de golf wel tegen een metalen reflector kunnen kaatsen en dat is het probleem bij deze quattro kop. Omdat er precies aan de overzijde ook een golfpijp zit waar signalen vandaan komen, is er dus geen mogelijkheid om de signalen in de juiste richting te reflecteren. Ik zie het dan ook nog niet goed werken.

Bekijk deze site maar eens: http://www.atmmicrowave.com/waveguide/assemblies/
Je ziet dat de golven in vele richtingen verbogen kunnen worden om samen te voegen en te splitsen. Gebruik ook de keuzekolom aan de rechter zijde.
Maar wat je wel ziet is dat er altijd maar één polarisatie richting gebruikt wordt. Dit zie je aan de smalle rechthoekige pijp waar de golf maar in één richting door kan.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kunnen 4 offset schotels (van dit type) niet dicht genoeg bij elkaar geplaatst worden, om samen 4 partjes te zijn van een denkbeeldige grotere parabool...

De parabool symmetrie-as gaat door de schotels, niet ernaast.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sprietje , Ik heb meermaals gelezen dat de feedarm van de Triax eigenlijk iets te lang is .

Vandaar mijn keuze om de feedhoorns niet geheel in de lnb houder te steken .

Maar als bij  sommigen ,die de arm iets inkorten (hoeveel ?)daar "kijkt" de lnb toch ook iets lager in de schotel .

Hierdoor zou de offset hoek toch ook niet meer kloppen , of is dat te verwaarlozen ?

 

@trust:

Wim, ik heb eventueel ook de John Legon formules in een spreadsheet staan.

 

Daarmee kan je ogv de schotelmaten de (theoretische) topstring en bottomstring berekenen; en trouwens ook de positie van de vertex, voor als je ook wilt experimenteren met één grote feedhorn.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Vandaag eindelijk weer iets kunnen doen aan het projekt .

 Als ik maar één schotel monteer en één feedhoorn , heb ik een bepaalde (lage) S/N 560 waarde , stop ik in het tegenover liggende gat in de quattro feed een massieve 22 mm  alu staaf met een vlak uiteinde tot een bepaalde diepte , schiet de S/N  waarde omhoog .(734)

Met 2 schotels vertikaal  t.o. elkaar ( 2e nog niet optimaal gericht) en de 2 zijdelingse poorten als boven afgedicht , gaf een S/N van 1047 op de schaal 

Om het signaal van 4 zijden richting lnb te krijgen , heb ik in de quattro feed  ruimte gemaakt om een kleine alu piramide te kunnen plaatsen . Helaas niet meer kunnen testen want de accu van m'n satmeter was leeg en het was tijd om elders te gaan eten .

Waarschijnlijk do. weer verder .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een drie-blads opstelling is misschien een betere optie , immers dan zijn er t.o. de golfpijpen van de feedhoorns , vlakken in de Q-adapter die het signaal kunnen weerkaatsen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ziet er naar uit dat het verhaal wat ik in bericht 19 schreef toch gaat kloppen.
Als je ziet dat bij gebruik van slechts 1 feedhorn en 3 open gaten het signaal erg laag is (560) en bij het afdichten van het tegenoverliggende gat het signaal naar 734 omhoog gaat, kun je zien dat het tegenoverliggende gat er debet aan is dat het signaal goed in de richting van de lnb wordt weerkaatst.
Wat me dan weer wel verbaast is dat als aan beide zijden een feedhorn wordt geplaatst, het signaal omhoog gaat naar 1047, bijna het dubbele van het gebruik bij slechts één feedhorn.

Ook ik heb toen ik het bericht 19 schreef al zitten denken aan een piramide achtige reflector maar of die alle golven in de juiste richting reflecteert heb ik toch zo mijn bedenkingen. De ene polarisatie misschien wel, de andere polarisatie niet denk ik.
Een drie-blads opstelling is voor de inwendige reflectie zeker een betere optie denk ik.
Het is in ieder geval een zeer interessant experiment wat bij Trust in goede handen is.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een drie-blads oplossing is volgens mij niet beter. Voor de schotels zelf is het alleen zaak dat het fasefront gelijk bij de feedhorn aankomt. Wat ik mij afvraag is de feedhorn zelf, heb je deze doorgerekend opdat de signalen ook optimaal optellen?

Delta-FM


Vu+ Duo 4k SE & Gigablue Quad+
(Kathrein UFS910si & Humax IR-CI5400)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gebruikte feedhoorns zijn de hoorns die aan een universele  lnbf zitten , deze zijn voor de gebruikte offset schotels gemaakt .

Waarom zou ik die opnieuw moeten doorberekenen ?

 

Een andere optie is om de golfpijpen die aan de hoorns zitten , te verlengen en de uiteinden zo te bewerken dat ze naadloos op de lnb aansluiten .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gebruikte feedhoorns zijn de hoorns die aan een universele  lnbf zitten , deze zijn voor de gebruikte offset schotels gemaakt .

Waarom zou ik die opnieuw moeten doorberekenen ?

 

Een andere optie is om de golfpijpen die aan de hoorns zitten , te verlengen en de uiteinden zo te bewerken dat ze naadloos op de lnb aansluiten .

Impedantie mismatch...

Delta-FM


Vu+ Duo 4k SE & Gigablue Quad+
(Kathrein UFS910si & Humax IR-CI5400)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Impedantie, uitgedrukt in Ohm, dat ken ik; maar heb je dat zelfs bij electromagnetische golven?

 

Dat heb ik niet eerder gehoord.

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...