Ga naar inhoud


Quattro schotel (project Clover)


trust

Aanbevolen berichten

Meermaals is gevraagd of het mogelijk is de lnb's van  meerdere schotels gericht op één satelliet , te koppelen .

Voor amateurs is dat niet weggelegd wegens de onstabiliteit en ongelijkloop van de LOF van de lnb's .

Maar ik dacht dat het via de golfpijp methode wél zou moeten kunnen .

Daarom een proefopstelling gemaakt van twee Triax TDS64 schotels op één pijp met de feedarmen t.o. elkaar met ruimte voor de derde en vierde feedarm .

Om de schotels recht vooruit te laten kijken moeten deze op 0º elevatie staan , hiervoor was het noodzakelijk een gedeelte van de mastklem weg te slijpen .Uitgaande van een offsethoek van 26º , staan de schotels onder een hoek van 128º aan elkaar .

 

post-30993-0-15357200-1485046136_thumb.jpg

 

Hierna kon ik de hoek meten welke de twee feedhoorns t.o.v. elkaar maakten , noodzakelijk voor het maken van de quattro-feed adapter .

 

post-30993-0-92739900-1485046179_thumb.jpg

 

Op een buis van 80 cm lang staan de randen van de mastklemmen exact gelijk met de uiteinden van de buis .

Vervolgens een kruis gemaakt met masthouders van diseqc motoren en een elevatie fijn afstelling .

Om het geheel compact te houden en ik het ding de naam klavertje vier wilde geven , gekozen voor een X opstelling .

 

post-30993-0-82313900-1485046209.jpg

 

Daarna vier , helaas niet identieke feedhoorns van diverse lnb's voorzien van langere golfpijpen .

Het geheel samengesteld en met een elevatie van ± 29º , Astra 19.2º opgezocht . TP 10.744

 

post-30993-0-89336800-1485046247.jpg

 

Vrijwel direct beeld , aanvankelijk veel S (60 %) maar met een lage Q .

Na enig grof stelwerk werd de kwaliteit wel hoger bij gelijkblijvende signaal sterkte .

Mijn CT satmeter geeft op mijn 120 Fibo met BU single een S van max 55% op dezelfde TP .

Zaterdag gepoogd door verstellen van de schotels een beter signaal te krijgen wat maar ten dele lukte , doordat de feedarmen bij de quattrofeed aan elkaar verbonden zijn is individueel verstellen van de schotels moeilijk .

Als ik tijd vind komende week , ga ik een steunpijp maken van de feed adapter naar het midden van het kruis zodat alle feedarmen verwijderd kunnen worden . Een volgende optie zou kunnen zijn de quattrofeed te vervangen door een PF lnb .

De kans  is dan wel groot dat die veel ruis oppakt omdat het geen gesloten schotel is .

 

N.b. Zelf had ik "maar" drie van die schotels , de vierde is vriendelijk door Satkijker beschikbaar gesteld .

aangepast door trust
  • Like 4

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Trust, allereerst wil ik mijn bewondering en waardering uitspreken voor je experiment, en de manier waarop je het realiseert.

 

Je zal op deze manier inderdaad meer signaal krijgen, theoretisch 3 dB per schotel.

Er zijn natuurlijk verliezen, in de praktijk zal je de 3 dB nooit halen.

 

De Q is een ander verhaal.

De signalen van de 4 schotels zullen onderling dezelfde weg moeten afleggen om in tijd gezien tegelijk aan te komen bij de LNB.

De golflengte is ongeveer 3 cm.

Het HF signaal is dus in tegenfase wanneer je een schotelsignaal een 15 mm langere of kortere weg zou laten afleggen.

Die finetuning is nog wel te doen.

 

Een veel groter probleem is het looptijd verschil.

Denk maar eens terug aan de reflectie problemen bij de oude analoge tv ontvangst, wanneer het signaal bijvoorbeeld werd gereflecteerd door een object in de omgeving van je antenne, een groot gebouw o.i.d.

 

Wanneer je naar het signaal gaat kijken zie je een stream met allemaal enen en nullen.

Hier verwacht ik, dat kleine looptijd verschillen de stream in tijd verschuift waardoor je meerdere flanken achter elkaar te zien gaat krijgen van dezelfde bit.

Het grootste probleem zal nog zijn, wanneer je de lengte van de signaalweg zou kunnen finetunen, om van elke schotel dezelfde bit tegelijk aan te laten komen, je kan niet goed vaststellen of je dezelfde bit in tijd "gelijk legt" van de verschillende schotels.

 

Wanneer je de Q redelijk zou krijgen, ben ik benieuwd of je ontvanger beeld geeft.

 

Een leuk experiment!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cees , ik heb al beeld hoor , de CT satmeter gaf een Q van 29 aan .

Het maximum wat die satmeter aan Q aan geeft is 55 % .

Ik ben me volledig bewust van het faseverschil probleem , het is ook nog niet klaar .

Waarschijnlijk speelt het ook mee dat de feedhoorns niet allemaal hetzelfde zijn .

 

@Edbe , nut ?

 

uhhh ,

Doden van vrije tijd .

Geest en lijf in beweging houden .

Iets unieks maken en hebben .

Lekker buiten bezig zijn .

Discussie uitlokken .

Mijn aantal postings opkrikken .

Aanzetten tot Out of the box denken .

aangepast door trust
  • Like 2

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nog veel belangrijker, grenzen verkennen en overschrijden!

 

Daardoor rijden we tegenwoordig in auto's en treinen en zijn we op de maan geweest.

 

 

 

Dat faseprobleem oplossen zal de grootste uitdaging zijn.

En zelfs wanneer je het voor een frequentie hebt opgelost, het is frequentie afhankelijk!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cees , ik heb al beeld hoor , de CT satmeter gaf een Q van 29 aan .

Het maximum wat die satmeter aan Q aan geeft is 55 % .

Ik ben me volledig bewust van het faseverschil probleem , het is ook nog niet klaar .

Waarschijnlijk speelt het ook mee dat de feedhoorns niet allemaal hetzelfde zijn .

@Edbe , nut ?

uhhh ,

Doden van vrije tijd .

Geest en lijf in beweging houden .

Iets unieks maken en hebben .

Lekker buiten bezig zijn .

Discussie uitlokken .

Mijn aantal postings opkrikken .

Aanzetten tot Out of the box denken .

Oke, je hebt ook veel vrije tijd ervoor....

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Trust

Wat ben je toch een geweldige knutselaar en verzinner van vele schotelexperimenten. Het kan haast niet anders dan dat je beschikt over een prachtige werkplaats waar je dat allemaal kunt maken.
Omdat we bij de KU-band met een behoorlijk korte golflengte te maken hebben, zal het niet meevallen om de signalen mooi in fase te krijgen.

Het idee achter je experiment heb ik nog niet eerder gezien om met vier offset schotels het signaal naar één punt te brengen.
Er zijn wel andere manieren om meerdere schotels te koppelen om zodoende een beter signaal te krijgen.
Vooral in de voormalige Sovjet Unie bouwden ze mooie installaties die inmiddels in onbruik zijn geraakt.
Je kunt natuurlijk een hele grote schotel bouwen maar het kan ook door meerdere kleinere schotel te koppelen.
Ik heb wat voorbeelden geplaatst waarbij 4 en 8 schotels gekoppeld zijn op een draaibare installatie.
Uiteraard wordt het signaal hier wel per schotel opgevangen en elektrisch gekoppeld, een andere methode dus waarmee jij nu experimenteert.
 

post-60869-0-60632600-1485076003_thumb.jpg

post-60869-0-56398400-1485076011.jpg

post-60869-0-48230800-1485076016_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sprietje , zou zomaar kunnen zijn dat ook op die schotels het signaal via wave-guides gekoppeld worden .

 

En nee , prachtig is hij niet die werkplaats , gewoon een efficiënt ingerichte buiten-berging van ± 2 bij 3 m.

Voor de fietsen een ander hok gemaakt en voor het tuingereedschap een kast  onder het afdak gebouwd .

Twee tafelboormachines , een afkortzaag voor aluminium , slijpmachine , lasapparaat een draaibank uiteraard wat handgereedschap .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Woehahahaha. Trust is het misschien een idee om er een hulpreflector in te plaatsen ipv de flens en dan vervolgens een LNB achter de reflector?

Ook een idee , in het midden ontvangt ie toch niets .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Heeft een voordeel, je hoeft niets uit te richten.

Er is altijd wel een schotel die signaal geeft.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Trust,

 

Leuk project! Ingenieus om te zien hoe je vier feedhorns op één LNB krijgt. :)

 

Ik dacht eerst: moet je dan niet de vertex van de vier schotels op één plaats hebben, zodat je werkelijk de vier offset schotels als uitsneden van een PF-schotel precies terug op hun plaats krijgt? Maar later dacht ik: Nee natuurlijk niet, met vier feedhorns hoeft dat allemaal niet. Slim bedacht.

 

Ik zat nog wel te denken over het feit dat je klaverblaadjes visueel in X-positie staan, en niet in +-positie, in verband met crosspolarization.

Ik weet niet veel van kruispolarisatie, maar ik las eens dat het schoteloppervlak dat in 45 graden staat tot de polarisatie van de satellietsignalen een negatieve invloed zou hebben op die kruispolarisatie. Dan zou het dus beter kunnen zijn om de klaverbladen precies uit te richten op de gewenste skew van de signalen.

Ik zag elders dat je je klaverblaadjes inmiddels draaibaar hebt gemaakt (als molenwieken); dus dan zou je het verschil hiertussen op de ontvangstkwaliteit wellicht eens uit kunnen testen?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren wat wijzigingen klaar gekregen .

Een 25 mm as door het hart van het kruis en daarachter een wormkast op de gewijzigde mastklem .

Met een handslinger kan ik nu elke schotel in top positie draaien en daar optimaal uitrichten .

De elevatie van de as moet overeen komen met die van de satelliet .

 

post-30993-0-07415500-1485603844_thumb.jpg

 

De quatro-feed zit nu met een M10 draadeind ook aan het uiteinde van de as .

 

post-30993-0-26708600-1485603898.jpg

 

Ik denk niet dat ik vandaag nog aan testen toekom en de komende week ook niet (skiën)

 

@ Sprietje , Ik heb meermaals gelezen dat de feedarm van de Triax eigenlijk iets te lang is .

Vandaar mijn keuze om de feedhoorns niet geheel in de lnb houder te steken .

Maar als bij  sommigen ,die de arm iets inkorten (hoeveel ?)daar "kijkt" de lnb toch ook iets lager in de schotel .

Hierdoor zou de offset hoek toch ook niet meer kloppen , of is dat te verwaarlozen ?

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...