Ga naar inhoud


2 FM antenne's op 1 coax aansluiten ?


SouLGuY

Aanbevolen berichten


Er zijn natuurlijk plekken aan de grens waar Duitse signalen zo sterk binnenkomen dat een dipooltje voldoende is, maar voor het merendeel lijkt me dat je een meer-elements FM-antenne nodig hebt voor ontvangst van de Duitse FM zenders. En mensen, let op: dat geldt NIET ALLEEN voor FM: de belangrijkste Duitse DAB+ zender is Langenberg die in elk geval voor Oost Brabant en Noord- en Midden Limburg de sterkste is en die zendt ook HORIZONTAAL gepolariseerd uit.

 

Komt natuurlijk wel bij dat het niet zo heel zinnig lijkt om beide opties te willen omdat je op beide frekwentiebanden veel van hetzelfde tegenkomt. Mijn tip zou zijn: een richtantenne horizontaal op Langenberg voor DAB+ (of eventueel de logperiodische die hierboven al werd voorgesteld) en een verticale FM of DAB+ antenne voor de Nederlandse zenders.

 

Langenberg zendt op 5C en 11D, Nederland op 12C, de commerciële rommel even niet meegerekend dus een koppelfilter moet wel heel extreem smalbandig zijn om beide polariteiten door één kabel te kunnen jagen. Maar er is ook goed nieuws: zelf gebruik ik een 13-elements VHF antenne met 15dB mastversterker voor Langenberg die toch genoeg verticaal gepolariseerd signaal van de Nederlandse DAB+ zenders meepikt om er geen aparte tweede antenne naast te hoeven hebben.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vroeger band I, II, III, IV-V draaibaar 22 meter hoog met antennelengtes tot 5 meter en band III in duo-opstelling.
Gelukkig was toen alles nog horizontaal gepolariseerd maar met slechts band II en III is het ook nog wel te doen met beide polarisaties.

Het hoef natuurlijk niet zo groot te worden als op de bijlage.
 

post-60869-0-14692600-1486198692_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Intussen DAB antenne en FM antenne aangesloten via zo'n combiner en het werkt prima !

Scheelt me een pak werk, hoef geen extra coax kabel te trekken, is zijn prijs van 40 euro waard.

VU+Solo4K + DVB-C (VTI+Oscam) / Topfield 7700HSCI

TeVii DVB-S2 S470 / TBS DVB-S2 Tuner met CI USB

Wave Toroidal T90 / 8 LNB's / NOXON A550+ DAB
Logitech Harmony One / Dell Studio XPS Win 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een eigen kabel, of in dit geval een extra kabel heeft altijd de voorkeur, omdat de combiner en splitter altijd verlies geven.

 

Maar wanneer je zoals in dit geval genoeg signaal ter beschikking hebt spreekt niets tegen het toepassen van deze oplossing.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ceesv, ik heb al sinds jaar en dag een Technics Tuner waar de signaal sterkte wordt aangeduid in db.

Ik zie geen verschil met of zonder die combiner ertussen. Verlies lijkt me dus minimaal.

VU+Solo4K + DVB-C (VTI+Oscam) / Topfield 7700HSCI

TeVii DVB-S2 S470 / TBS DVB-S2 Tuner met CI USB

Wave Toroidal T90 / 8 LNB's / NOXON A550+ DAB
Logitech Harmony One / Dell Studio XPS Win 10

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had vroeger band I, II, III, IV-V draaibaar 22 meter hoog met antennelengtes tot 5 meter en band III in duo-opstelling.

Gelukkig was toen alles nog horizontaal gepolariseerd maar met slechts band II en III is het ook nog wel te doen met beide polarisaties.

 

Het hoef natuurlijk niet zo groot te worden als op de bijlage.

 

Zo'n autoradio antenne wil ik! :D

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...