Ga naar inhoud


Schotel afstellen: met satmeter of reciever + monitor in tuin?


Zilverhippie

Aanbevolen berichten


Je skew / kruispolarisatie optimaal uitrichten is zonder goede signaal meter eigenlijk niet te doen.

 

Ik stel de LNB-skew vaak af door bij bijv. een horizontale transponder de ontvanger-frequentie op vertikaal (in plaats van op horizontaal) in te stellen, en dan de LNB precies in het midden af te stellen van het gebiedje waarin ik géén ontvangst heb.

 

Ik heb namelijk gemerkt, dat dat gebiedje (die range) veel kleiner is, dan de range rond de maximale uitslag van de kwaliteitsmeter.

Daardoor is het midden van dat géén-ontvangst-gebiedje makkelijker te vinden dan het midden van het gebiedje met maximale kwaliteit, vind ik.

 

Kan deze methode officieel door de beugel?

Of is hij om de een of andere reden juist onnauwkeuriger, dan het het uitrichten op het midden van het gebiedje met maximale kwaliteit?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt dat niet op hetzelfde neer?

 

Ja dat lijkt me wel, maar wellicht hebben deskundigen daar een ander idee over vanuit de theorie.

 

 

Zo dacht ik ook eerst dat het bij een offsetschotel niet uitmaakt of je alleen de LNB skew geeft, of ook aan de schotel.

Het blijkt zo te zijn, heb ik inmiddels begrepen, dat een ongeskewde schotel een wat slechtere kruispolarisatie geeft dan een geskewde schotel.

Dat zal bij slechts een aantal graden skew misschien niet een probleem zijn, maar bij 45 graden skew wellicht wel.

 

 

Misschien is er hier dus ook iets aan de hand, wat ik ovber het hoofd zie, en wat mijn werkwijze minder optimaal maakt.

Want je ziet 'mijn' manier nauwelijks tot nooit beschreven.

 

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zoals hierbover beschreven is ook een prima methode.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij maakt het niets uit of je bij een enkele lnb nu de lnb verdraait om de juiste kruispolarisatie te verkrijgen of de gehele schotel.
Heb jij wel eens een broadcast trailer met een schotel van 200-400cm gezien waarbij de skew van de gehele schotel werd verdraaid of heb je wel eens een vaste professionele offsetschotel gezien van 300cm waarbij de skew van de gehele schotel werd verdraaid? Ik niet.
Wel als je meerdere satellieten op één schotel wilt ontvangen, bijv. met een rail. Dat zie je dan ook bij de Wavefrontier, de Visiosat (Cahors) en de Maximum E-85

De juiste skew van de lnb instellen door eerste de polarisatie op je ontvanger 90 graden anders in te stellen (bijv. van hor. naar vert.) kan volgens mij alleen maar als je een behoorlijk sterk signaal hebt.
 

post-60869-0-29435800-1487075827_thumb.jpg

post-60869-0-45349700-1487075849.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij maakt het niets uit of je bij een enkele lnb nu de lnb verdraait om de juiste kruispolarisatie te verkrijgen of de gehele schotel.

Heb jij wel eens een broadcast trailer met een schotel van 200-400cm gezien waarbij de skew van de gehele schotel werd verdraaid of heb je wel eens een vaste professionele offsetschotel gezien van 300cm waarbij de skew van de gehele schotel werd verdraaid? Ik niet.

 

 

Het verdraaien van de gehele offsetschotel heb ik vooral bij een aantal 'freaks' gezien, als ik me goed herinner.

Hoeveel winst het zou opleveren weet ik niet, ik vermoed niet meer dan een paar procent.

Omdat ik ook wel nieuwsgierig ben of dat meetbaar zou zijn, heb ik bij het project Clover van @trust gevraagd of hij het verschil eens kon meten ( https://www.sat4all.com/forums/topic/357147-quattro-schotel-project-clover/?p=2426581 ).

 

Ik vermoed dat het bij professionele offset-schotels niet wordt toegepast omdat die veel makkelijker een grotere schotel kunnen nemen voor eventueel een paar procent winst, dan zo'n ingewikkelde manier te gebruiken om een hele schotel schuin te zetten. Het uitrichten van een schuine schotel wordt er immers niet gemakkelijker van.

Een 'freak' wil dat natuurlijk anders proberen...

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

A33 I 'm with you, ik denk ook dat scheefzetten van antenne is betere manier dan alleen schuinzetten de de LNB. Vooral die aplyes aan satellieten ver van de centrale ligging. Eigenlijk, het is niet zo moeilijk te scheef antenne, gewoon gebruik maken van de polar-mount, het doet het werk recht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33

Het lijkt me dan maar het beste dat je een gewone offsetschotel op een rotor zet. Dan staat de schotel altijd in de juiste schuinstand gedraaid t.o.v. de satellietpositie. De skew van de schotel staat dan voor de meeste satellieten goed maar niet voor de Astra 19,2 - 23,5 - 28,2 want SES Astra zendt de kruispolarisatie 7,5 graad gedraaid uit.

Toch ben ik bang dat het bij de schotelskew die jij ooit gezien hebt bij freaks het om de ontvangst gaat van meer dan 1 satelliet en dan klopt het helemaal dat schotelskew dan een flink voordeel op levert. Ik heb zelf mijn Triax 115 ook 20 graden schuin staan.
 

post-60869-0-99346900-1487235570_thumb.jpg

post-60869-0-66369700-1487235652_thumb.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch ben ik bang dat het bij de schotelskew die jij ooit gezien hebt bij freaks het om de ontvangst gaat van meer dan 1 satelliet en dan klopt het helemaal dat schotelskew dan een flink voordeel op levert.

 

Daar hoef je niet bang voor te zijn hoor. Ik haal dat niet door elkaar. ;)

 

Bij multifeedontvangst met een paraboloide offsetschotel gaat het er vooral om, de 'focal cloud' voor de meekijkende LNBs zo klein mogelijk te houden.

Bij een enkele LNB op een offsetschotel gaat het er volgens mij om, de kruispolarisatie zo laag mogelijk te houden.

Op satelliteguys.us staan daar een paar topics over; helaas zonder duidelijke uitleg waarom, en zonder vergelijkende meetgegevens. :(

Toen ik eens meer ging lezen over kruispolarisatie, vond ik dat wat ik vermeldde bij het topic over 'project Clover' als (mogelijke) verklaring. Ik kan mijn bron hiervoor op het moment alleen niet terugvinden.

 

@RimaNTSS: Heb jij het ooit gemeten? Of wat is jouw 'bron' hiervoor?

 

Groet,

A33

 

Edit: paar kleine tekstverbeteringen toegevoegd.

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer gewoon te logisch denken.

 

Ja, ik ken maar weinig mensen die proberen 'onlogisch' te denken. :)

 

Evengoed lukt logisch denken niet altijd; ikzelf bedenk ook wel eens wat, wat dan later toch helemaal niet blijkt te kloppen; dus mijn 'logica' slaat ook wel eens de plank mis.

 

Dus mijn vraag aan jou is: welke redenen heb jij dan om te denken dat een geskewde schotel beter is dan alleen een geskewde LNB?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik eens meer ging lezen over kruispolarisatie, vond ik dat wat ik vermeldde bij het topic over 'project Clover' als (mogelijke) verklaring. Ik kan mijn bron hiervoor op het moment alleen niet terugvinden.

 

Ik kan de bron ervan nog steeds niet terugvinden. Ik vind alleen iets over "45 degree plane", het vlak 45 graden op de polarisatie, waar iets mee is in relatie tot kruispolarisatie.

Maar ik kan er op het moment verder niets duidelijks over terugvinden, en heb zelf te weinig verstand van kruispolarisatie.

 

Dus of mijn conclusie hierover (dat het schoteloppervlak dat in 45 graden staat tot de polarisatie van de satellietsignalen een negatieve invloed zou hebben op die kruispolarisatie) nog wel klopt, weet ik niet. Ik kan het niet onderbouwen.

Dat geldt dus ook voor de conclusie dat dish-skew beter zou zijn dan alleen LNB-skew (bij monofeed-ontvangst). Ik vind er geen theoretische verklaring voor, en ook geen vergelijkende metingen.

 

 

Voor de beste resultaten moet as van symmetrie van de antenne en de LNB in de transponder polarisatie vlak.

 

@RimaNNTS: Je conclusie is duidelijk geformuleerd. (Het screenshot is nuttig!)

 

Maar Waarom is dat dan? Dat blijft in de lucht hangen, en ik kan het niet terugvinden.

Op het focal point heeft de schotelpositie geen effect volgens mij; maar waarop dan wel?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...