Ga naar inhoud


DVB-T2 omschakeling op 29 Maart! RTL & Co. achter de decoder!


ceesv

Aanbevolen berichten

@Noordzee

Als het je om NPO 1-2-3 in HD gaat is KPN iTV op dit moment wellicht het voordeligst. Weliswaar in een Alles-in-1 pakket, maar in feite voordelig tv (net als de "vaste" telefoonaansluiting) bij 100 Mb internet (VDSL) via NLE.

Check op nle.nl wat voor jouw adres de maximaal leverbare internetsnelheid is zodat je weet of een overstap voor jou interessant is.

aangepast door Prawo
Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites


Wie kan een ontvangstrapport geven? 

Hoe is het beeld? 

Het beeld ziet er gewoon prachtig uit (voor zover ik dat op die TV mag beoordelen). Ik heb maar 1 bouquet, het ZDF kanaal 29 signaal uit Wesel. De anderen gaan me niet meer lukken zonder een grote verbouwing maar over een jaar draaien Münster en Lingen ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net even wat Duitse sites gezocht over de beeldkwaliteit. Via DVB-T2 wordt uitgezonden in 1080p maar dit wordt gescaled uit de bron die 720p kwaliteit levert. Dit is eveneens het signaal dat via satelliet wordt uitgezonden. Deze upscaling zou wel van een betere kwaliteit kunnen zijn dan die in het TV toestel wordt gerealiseerd.

 

Bildmaterial anfangs nur hochskaliert

Die Programme werden vorwiegend mit einer Full-HD-Auflösung von 1.920 × 1.080 (B × H) Pixel und 50 Vollbildern pro Sekunde (1080p50) ausgestrahlt, was teilweise eine höhere Auflösung als derzeit über Kabel und Satellit bedeutet (720p bei den Öffentlich-Rechtlichen, 1080i bei den Privaten). Das von den Sendern gelieferte Ausgangsmaterial liegt allerdings – zumindest zu Anfang – noch nicht in 1080p50 vor.

ARD und ZDF sind derzeit technisch noch nicht in der Lage, ein natives 1080p50-Signal zu liefern. Media Broadcast erhält stattdessen das auch für die Kabel- und Satellitenübertragung verfügbare 720p50-Signal, das auf Full HD hochskaliert wird.

Ähnlich verhält es sich bei den privaten Sendern, die ebenfalls das gleiche Signal wie für Kabel und Satellit liefern. Dabei handelt es sich allerdings um Material in 1080i-Auflösung mit 50 Halbbildern pro Sekunde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wow, 1080P.

 

Alleen jammer dat er geen 1080P native materiaal is.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, kijk maar naar de 4K zenders.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik over dit overstappen een vraag mag stellen:

 

In Duitsland was DVB-T FTA, In Nederland alleen publiek, dat is zoals ik het lees nu het zelfde, alleen in DVB-T2.

 

In Nederland is het grootste gedeelte nog altijd grotendeels achter de decoder in DVB-T, maar als dat omgeschakeld word naar DVB-T2, zijn de modules die nu voor DVB-T gebruikt worden ook geschikt om te decoderen in TV's die DVB-T2 aan kunnen na de omschakeling in Nederland, of moet er dan als nog een nieuwe Conax module voor DVB-T2 gekocht worden?

 

In Duitsland is het even een andere situatie i.v.m. de overschakeling van FTA naar betalen, ik vraag mij af of Duitslands DVB-T2 mogelijk de rug toe gaat keren, want wat dat betreft zijn ze behoorlijk verwent met al dat gratis kijken m.u.v. kijk en luistergeld. Ik denk niet dat de reden is dat mensen net over de grens gratis konden mee kijken, want het lijkt nu op het Nederlandse systeem waarbij extra geld verdiend zal worden aan inmiddels DVB-T2, of heb ik dat mis?

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De commerciële zenders werden van oudsher in Duitsland ook via de ether uitgezonden maar met beperkte reikwijdte en dus ook kosten. Bij de start van DVB-T werd het bereik in de gebieden waarin ze uitzonden gelijk maar tegen de kosten van deze distributie hebben ze altijd aangehikt. Er is zelfs een klein proefgebied geweest met gecodeerde DVB-T uitzendingen. Dit flopte maar dat had ook te maken met de veel te kleine meerwaarde, klein programma pakket.

Verder dan dreigingen om eerder uit DVB-T te stappen is het nooit gekomen want toen de DVB-T2 toekomst eraan zat te komen was de zaak gelijk rond: Alles gecodeerd aanbieden.

Via de satelliet zijn de commerciële HD uitzendingen eveneens gecodeerd dus hierin is geen verschil.

 

De SD satelliet uitzendingen van de Duitse commerciële zenders zijn nog tot 2023 FTA ten gevolge van een rechterlijke uitspraak die samen met een gigantische boete werd uitgedeeld in verband met illegale kartelafspraken. Hierin zie ik een bedreiging voor de introductie van DVB-T2 met codering.

Als een groot deel van de DVB-T kijkers te vinden was onder de bevolking die weinig geld konden of wilden uitgeven aan TV ontvangst dan is het niet ondenkbeeldig dat velen van hen een schotelset aanschaffen. Deze kost misschien evenveel als een DVB-T2 settopbox. Met een beetje geluk zit er in de TV een satelliet tuner.

Freenet rekent overigens 5,95 per maand abonnementsgeld.

 

Ik heb even wat getallen opgezocht: Rond 2015 had DVB-T nog een marktaandeel van circa 10% uit 39 miljoen TV huishoudens.

Volgens het meest recente cijfer dat ik kan vinden zijn er tot begin maart een half miljoen DVB-T2 settopboxen verkocht.

De CEO van Media Broadcast Wolfgang Breuer rekende voor midden maart met 1 miljoen verkochte settopboxen.

Als ik dat zo extrapoleer mogen ze hopen ooit nog in de buurt te komen van 50% van het oude marktaandeel.

 

Ik verwacht niet echt dat je een bestaande Conax module in de toekomst nog weer kunt gebruiken. Er loopt weliswaar geen DVB-T2 signaal doorheen maar het is nog niet bekend of het wel Conax blijft of ze zijn qua firmware verouderd.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

Freenet gebruikt Irdeto. Dus Conax kan je gerust vergeten. 

Je bent met handen en voeten gebonden aan een Freenet CI+ module of set-top-box met ingebouwde Freenet Irdeto CI+ module.

Pas alleen als je je beperkt tot de publieke zenders kan je uitwijken naar eigen apparatuur. Mits die DVB-T2 + H.265 (HEVC) ondersteunen/ontvangen.

aangepast door BokkieBok

HTPC -> Intel Q6600 - 3 GB RAM - Geforce 8600 GT - 2000 GB HD - Creatix CTX948 - Skystar HD2 - Tevii S470;

Multytenne Twin + Funke DSC310; Win7 32bit; DVBViewer Pro 5.0 met Recording Service

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als Duitsers tevreden zijn met sd, kunnen ze al een FTA HD sat ontvanger met schotel en lnb vinden voor 40€. goedkoper dan freenet, en na de sat installatie geen kost meer tot 2023.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als Duitsers tevreden zijn met sd, kunnen ze al een FTA HD sat ontvanger met schotel en lnb vinden voor 40€. goedkoper dan freenet, en na de sat installatie geen kost meer tot 2023.

Dat bedoel ik! Maar daarbij hebben ze de publieke zenders ook in HD. Natuurlijk zijn er voor sommige struikelblokken die een schotel plaatsing verhinderen. Zo schijnen er dus woonblokken te zijn waar je geen schotel mag plaatsen. Dit wordt aangeduid met "zwangsverkabelt.

 

Eergisteren was er een radio uitzending op Deutschlandfunk over de switch met daarin een beller die het onterecht vindt dat de commerciële zenders nu geld vragen terwijl ze ook reclame uitzenden. Een ander keek maar heel weinig naar de commerciële zenders en blijft dus bij FTA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eergisteren was er een radio uitzending op Deutschlandfunk over de switch met daarin een beller die het onterecht vindt dat de commerciële zenders nu geld vragen terwijl ze ook reclame uitzenden.

Zo denk ik er ook over !!

Of , (Commerciële) Zenders die je legaal FTI (Free To Internet) kan bekijken ,

awel , dan neem ik er de (eventuele extra) reclame(blokken) er maar helaas bij !!!!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies de redenatie van de techniek geïnteresseerde Duitsers op fora daar, vast geen toeval. Ik ben het met je eens dat de publieke netten een beter programma leveren maar niet iedereen wil de hele tijd kwaliteit consumeren. Pommes frites mit Bratwurst is ook wel eens lekker toch?

 

Ik dacht dat ARD en ZDF ook voldoende "Pommes mit Bratwurst" leveren. Zelfs veel te veel naar mijn smaak. Soaps en schandaalnieuws overdag alleen al...  Zelf kijk ik tegenwoordig veel meer naar de zogenaamde "Spartenprogramme" zoals ZDF Info en Phoenix. En uiteraard Arte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...