Ga naar inhoud


Af en toe storing met DVB-T door verwarmingsketel?


TiVe

Aanbevolen berichten

@ TiVe

 

Heb even je schema bekeken , hangt je bierblikantenne gewoon in zijn metalen behuizing of zit deze in een PVC buis zoals bij mij.
Bij mij hangt deze ook op zolder en in de buurt van een elektrische boiler van 100 liter op zo een drie meter afstand. Ik heb er absoluut geen last van als de boiler aanslaat en opwarmt , de stopcontacten zitten in hetzelfde elektrisch circuit ( niet in hetzelfde stopcontact ) maar dat maakt weinig verschil uit.

Ook je schema is duidelijk wat uitgebreider is dan bij mij , ik heb maar twee TV's aangesloten , zou het probleem niet mogen zijn.

Misschien heeft die PVC behuizing een nut , weet het niet , maar is het overwegen waard.

 

https://www.sat4all.com/forums/topic/347726-2-antennes-dvb-t-ontvangst/?p=2409221

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je hebt ons niet verteld welke zendmast je ontvangt en vooral welk UHF-kanaal gestoord wordt?

 

Indien het UHF-kanaal hoog in de band zit, is storing door de lage GSM-band (800-850MHz) niet uitgesloten.

Door het gebruik van een actieve combiner worden immers mengproducten gegenereerd.

 

Verder heb ik gemerkt dat Unispectra, een Engelse DVB-T-antennefabrikant, tegenwoordig extra maatregelen neemt om storing van GSM te voorkomen. Zo heeft onderstaande log-periodische antenne vooraan een extra (blauw) element dat langer is dan normaal om LTE-storing buiten te houden. Een passieve richtantenne plaatsen is zo wie zo de beste reactie bij storing.

 

 

Ik ontvang de VRT zenders zowel op kanaal 22 (482 MHz) als op kanaal 25 (506 MHz). Beste signaal heb ik op 506 MHz (100% kwaliteit, 75% sterkte), alhoewel Veltem (482 MHz) op slechts 13 km afstand ligt, en Antwerpen/Schoten en Genk (506 MHz) op respectieveljik 30 en 60 km?!

Storing is denk ik op beide frequenties aanwezig (zeker op 506 MHz, zal het nog eens nakijken op 482 MHz).

Ik was nu niet van plan een antenne te kopen... was zo tof om zelf iets in elkaar te knutselen, en de DVB-T is een extraatje naast de satelliet (als backup of om extra te kunnen opnemen).

Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ TiVe

 

Heb even je schema bekeken , hangt je bierblikantenne gewoon in zijn metalen behuizing of zit deze in een PVC buis zoals bij mij.

Bij mij hangt deze ook op zolder en in de buurt van een elektrische boiler van 100 liter op zo een drie meter afstand. Ik heb er absoluut geen last van als de boiler aanslaat en opwarmt , de stopcontacten zitten in hetzelfde elektrisch circuit ( niet in hetzelfde stopcontact ) maar dat maakt weinig verschil uit.

Ook je schema is duidelijk wat uitgebreider is dan bij mij , ik heb maar twee TV's aangesloten , zou het probleem niet mogen zijn.

Misschien heeft die PVC behuizing een nut , weet het niet , maar is het overwegen waard.

 

https://www.sat4all.com/forums/topic/347726-2-antennes-dvb-t-ontvangst/?p=2409221

 

Blikjes hangen gewoon "bloot", aan mekaar gehouden met wat tape en een paar houten latjes om ze op 15mm van elkaar te houden.

Ik denk niet dat een PVC buis verschil gaat maken... als het DVB-T signaal daar door kan, dan de storing ook. Maar ik wil alles proberen... wordt vervolgd...

De storing is trouwens op alle 3 de ontvangers hetzelfde, dus de oorzaak ligt duidelijk ergens aan de bron (op zolder).

Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er zijn maar 2 oplossingen die gaan werken.

De afstand tussen de storingbron (verwarming) en de antenne vergroten.

De storingbron ontstoren.

 

Wanneer treedt de storing op, bij het ontsteken van de ketel?

Tijdens normaal bedrijf van de ketel?

 

Neem contact op met de leverancier, de ketel dient ontstoord te zijn en mag geen tv ontvangst verstoren.

 

Wil je het zelf oplossen, neem een oude middengolf transistor radio, en luisten of je een knetterende storing hoort.

Beweeg die in de richting van de storing en localiseer de bron.

 

Ontstoren met filters, condensatoren, etc.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als zendamateur snap ik perfect de voldoening die je kunt krijgen uit het zelf bouwen van een antenne.

 

Het probleem is echter dat een bierblikantenne geen richtantenne is.

Een richtantenne bezorgt je al snel een 10× sterker signaal.

Bovendien richt je de antenne naar één zender en weg van de storingsbron.

Richtantennes waarvan het voedingselement een gesloten lusvorm heeft, zijn minder storingsgevoelig dan open antennes zoals de bierblikantenne.

 

Voor pakweg €15 via een online veilingstek beginnend met de letter E krijg je zo een antenne uit Engeland binnen de week aan Uw voordeur geleverd. Die prijs met zelfbouw evenaren wordt moeilijk.

 

Als je het bij zelfbouw wenst te houden ---wat ik zeker en vast aanmoedig--- probeer dan eens een op maat gemaakte biquad-antenne. De afmetingen kun je hier berekenen: http://www.changpuak.ch/electronics/bi_quad_antenna_designer.php Voor de omzetting van UHF-kanaal naar frequentie gebruik gewoon het (geometrisch) gemiddelde uit deze tabel.

Het reflectorvlak mag ook kippengaas zijn.

 

Tot slot: Hou rekening met antennepolarisatie!

Genk is verticaal gepolariseerd, maar Veltem horizontaal.

Het kan zij dat je je antenne een kwartslag dient te draaien! Dit geldt ook voor de bierkanantenne.

 

Opgelet, onderstaande uitgesproken zelfbouw biquad is verticaal gepolariseerd!

 

extending-your-network-with-a-biquad-ant

aangepast door on4aa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn maar 2 oplossingen die gaan werken.

De afstand tussen de storingbron (verwarming) en de antenne vergroten.

De storingbron ontstoren.

 

Wanneer treedt de storing op, bij het ontsteken van de ketel?

Tijdens normaal bedrijf van de ketel?

 

Neem contact op met de leverancier, de ketel dient ontstoord te zijn en mag geen tv ontvangst verstoren.

 

Wil je het zelf oplossen, neem een oude middengolf transistor radio, en luisten of je een knetterende storing hoort.

Beweeg die in de richting van de storing en localiseer de bron.

 

Ontstoren met filters, condensatoren, etc.

 

Gisteren de antenne aan de andere kant van de zolder gehangen, maar de storing van de ketel blijft. De zolder is ook wel 1 open ruimte, dus dat was misschien wel te verwachten...

Er is wel verschil in ontvangst: voordien was 506 MHz heel goed en 482 MHz slechter, nu is het net omgekeerd. De antenne hangt nu ook wel een stuk lager (omdat het dak daar lager is), dus dat heeft er misschien iets mee te maken.

Storing is telkens 3x: bij het aanslaan van de ketel, dan een 10-tal seconden later nog een kleine storing, en vervolgens op het moment dat hij stopt met branden. Het beeld staat telkens heel even stil.

Oplossing 2 gaat niet makkelijk zijn vrees ik, maar er is ook nog oplossing 3 en 4: storing gewoon aanvaarden of toch een (richt)antenne kopen.

Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De antenne buiten hangen is geen optie? Dat is wellicht zowel goed voor de ontvangst, als goed tegen de storingen.

 

Over een biquad antenne: die maakte ik zonder reflector erachter; dat kan ook.

Die is specifieker op de frekwentie afgestemd, en dus wellicht minder storingsgevoelig dan zo'n breedbandige antenne.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Storing is telkens 3x: bij het aanslaan van de ketel, dan een 10-tal seconden later nog een kleine storing, en vervolgens op het moment dat hij stopt met branden. Het beeld staat telkens heel even stil.

 

Dus er is een vonkstoring, bij het ontsteken van de ketel en bij het uitschakelen van de pomp.

Ik zou een netfilter proberen tussen het stopcontact en de ketel, dat zal een groot gedeelte van de storing al wegnemen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De antenne buiten hangen is geen optie? Dat is wellicht zowel goed voor de ontvangst, als goed tegen de storingen.

 

Over een biquad antenne: die maakte ik zonder reflector erachter; dat kan ook.

Die is specifieker op de frekwentie afgestemd, en dus wellicht minder storingsgevoelig dan zo'n breedbandige antenne.

 

groet,

A33

 

Voor mij is buiten een optie... voor mijn wederhelft niet.

De zolder is alleen een houten dakgebinte met pannen (geen onderdak, folies, isolatie,...), dus dat zal wel niet veel tegenhouden zeker?

Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus er is een vonkstoring, bij het ontsteken van de ketel en bij het uitschakelen van de pomp.

Ik zou een netfilter proberen tussen het stopcontact en de ketel, dat zal een groot gedeelte van de storing al wegnemen.

 

Hij steekt niet in een stopcontact... gaat rechtstreeks naar de zekeringkast.

Wat voor netfilter zou dat dan moeten zijn, en waar te verkrijgen?

Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...