Ga naar inhoud


Af en toe storing met DVB-T door verwarmingsketel?


TiVe

Aanbevolen berichten

Ik heb onlangs een DVB-T antenne gemaakt (gekend onder de naam "bierblikantenne", met 2 33cl blikjes) en op zolder gehangen.

De antenne werkt prima met heel goed signaal (zowel sterkte als kwaliteit) op 3 ontvangers (2 TV's en 1 DVB-T USB-stick voor PC).

Echter, heel af en toe heb ik eens een korte storing van een seconde ofzo (signaalkwaliteit valt dan ineens van 100% naar 0).

Gisterenavond had ik de indruk dat dit was telkens de verwarmingsketel aan- of afsloeg... deze staat ook op zolder, een paar meter van de antenne. Is dit mogelijk? Wat zou anders de oorzaak nog kunnen zijn?

 

Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb heel wisselende ervaringen met de bierblikantenne; erg afhankelijk van de plek waar ik hem ophing.

Geen idee waardoor dat veroorzaakt werd.

Ik las ergens dat het een 'breedbandantenne' was, dus niet erg specifiek voor de DVB-T frekwenties; misschien dat het daardoor komt?

 

Ik zou, als ik dit probleem had, wat met de plaatsing experimenteren. Of anders een dhz-sprietantenne knutselen. Ik heb ook wel BiQuad-antennetjes gemaakt voor dvb-t; leuke dingetjes.

Maar wellicht krijg je andere en/of betere tips....

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er heel wat bierblik antennes gemaakt ,en bij mensen  geplaatst,nog nooit gehoord dat

het signaal weg valt ,wat ik mij af vraag ,hoe TiVe de antenne verdeeld naar de DVB -T ontvangers

misschien zit daar het probleem wel

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is mijn setup:

 

post-41678-0-05003800-1487763796_thumb.jpg

 

Geen splitters dus, wel een versterker en combiner (SAT + TV).

@a33 ... dat die bierblikantenne een breedbandantenne is kan goed zijn, ik heb er ook prima FM radio ontvangst mee :)

Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het kunnen helpen als ik tussen antenne en verwarmingsketel een paneel plaats, bedekt met aluminiumfolie? Natuurlijk dicht tegen de ketel om de ontvangst van de antenne zelf niet te hinderen.

Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je kan het proberen, maar de kans ik klein dat het helpt.

 

Ik verwacht meer resultaat, wanneer je de elektrische leidingen van je ketel bijvoorbeeld met ferrietkralen ontstoort.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan het proberen, maar de kans ik klein dat het helpt.

 

Ik verwacht meer resultaat, wanneer je de elektrische leidingen van je ketel bijvoorbeeld met ferrietkralen ontstoort.

Zoiets dacht ik ook aan. Zit de combiner op hetzelfde stopcontact als jouw ketel?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan het proberen, maar de kans ik klein dat het helpt.

 

Ik verwacht meer resultaat, wanneer je de elektrische leidingen van je ketel bijvoorbeeld met ferrietkralen ontstoort.

 

Geprobeerd ... inderdaad, helpt niet.

Dat met die ferriet kan ik nog eens proberen, of de antenne ergens anders op zolder hangen.

Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoiets dacht ik ook aan. Zit de combiner op hetzelfde stopcontact als jouw ketel?

 

De combiner heeft geen stroom nodig, de versterker/verdeler wel (zie tekening), maar anyway, de ketel zit op een apart circuit.

Triax TDS-80, TVV duo LNB, Xtrend ET6500 (OpenPLi 4), SAB Titan Micro SE, VU+ Uno 4K SE (OpenPLi 7.2)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te vinden waar het probleem zit, haal 1voor 1 de dingen die tussen de antenne  en DVB-T ontvanger

zitten, er tussen uit ,dus je kunt de versterker er  tussen uit  halen en dan rechtstreeks door verbinden ,helpt

het niet, zet de de versterker er weer tussen, en doe zelfde met de combiner

aangepast door satencom

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt ons niet verteld welke zendmast je ontvangt en vooral welk UHF-kanaal gestoord wordt?

 

Indien het UHF-kanaal hoog in de band zit, is storing door de lage GSM-band (800-850MHz) niet uitgesloten.

Door het gebruik van een actieve combiner worden immers mengproducten gegenereerd.

 

Verder heb ik gemerkt dat Unispectra, een Engelse DVB-T-antennefabrikant, tegenwoordig extra maatregelen neemt om storing van GSM te voorkomen. Zo heeft onderstaande log-periodische antenne vooraan een extra (blauw) element dat langer is dan normaal om LTE-storing buiten te houden. Een passieve richtantenne plaatsen is zo wie zo de beste reactie bij storing.

916ze-gtXfL._SY355_.jpg

aangepast door on4aa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...