Ga naar inhoud


Vandaag begonnen met Linux, maar....


T90user

Aanbevolen berichten

Hoi Tonskidutch,

 

Dank je voor je uitleg, no hard feelings van mijn kant, het kwam alleen een beetje rauw op mijn dak zo. Ik vind namelijk dat ik me zeer zeker niet aan "klooien" heb schuldig gemaakt. Integendeel, ik heb heel wat verschillende bronnen geraadpleegd tot ik tot de conclusie kwam dat ik het maar eens moest proberen. En zoals je hopelijk wel uit mijn reacties begrepen heb ben ik er in grote lijnen enthousiast over. Ik wil er zeer zeker niet mee ophouden maar in tegendeel, mijn kennis uitbreiden op dit gebied.

 

En aan jou en donpedro: er is zo ontzettend veel aan informatie over Linux op het internet te vinden dat het wel stom toeval zou zijn als ik de bronnen die hier genoemd zijn zou zijn tegengekomen. Als ik alles had moeten lezen dan was ik misschien ergens in augustus tot de uiteindelijke installatie gekomen. Maar wat je niet weet kun je ook niet naar zoeken: ik ben nergens in de informatie die ik tegenkwam iets tegengekomen over andere partitionering en schok me dus even rot toen ik mijn best presterende computer ineens niet bleek te kunnen gebruiken om er opnieuw mijn eigen geregistreerde Windows 8.1 64-bits versie op te kunnen zetten. Als die schrikreactie verkeerde gedachten deed opkomen, mijn excuses daarvoor.

 

Nee, ik ben uitermate tevreden met de prachtige ondersteuning die ik van het Linuxmint forum kreeg en dat is voor mij naast eigen goede ervaringen een sterke motivatie om met Linux door te gaan. Alleen heb ik in elk geval voor nu ook nog wat dingen nodig die ik alleen in Windows voor elkaar weet te krijgen. Misschien dat nagenoeg alles wat ik nodig heb uiteindelijk wel met Linux bereikbaar zal blijken, de tijd zal het aantonen. Bovendien heeft het draaien van een Windows computer als tweede optie het enorme voordeel dat ik wanneer er iets in Linux niet loopt (denk aan netwerk aansluitingen) ik snel even op Windows kan kijken of het niet per ongeluk aan een ander toestel zoals een internet radio player ligt. Zie ik hem in Windows wel en in Linux niet dan weet ik dat ik daaraan moet gaan werken totdat het wel gaat. Dat laatste is overigens nog wel een probleem, ik zie mijn Philips MCi 500H ontvanger wel onder Windows als deel van mijn netwerk maar niet onder Linux. Linux en Windows beide zien wel mijn XT ET9500 sat ontvanger hoewel ze op een totaal verschillende manier naar voren komen. Op de Linux machine zelfs in viervoud! Maar dat is zeker een kwestie van meer dingen leren, het zal niet aan het operating systeem liggen maar aan de onervarenheid van de gebruiker in kwestie.

 

Goed, ik stel voor dat ik mijn verhaal hiermee voorlopig afsluit. Met dien verstande dat ik wanneer ik dingen in Linux tegen kom die voor jullie, mijn mede satelliet-hobbyisten, op een of andere manier van belang zijn ik dat hier uiteraard meld. Als het wat langer duurt voor het zover komt maak ik er dan wel een nieuwe thread van.

 

Iedereen van harte bedankt voor het meeleven, ik ben blij dat mijn Linux avontuur zo prima is uitgekomen!

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is toch wel wat, dat als je linux wilt gebruiken er een windows pc bij moet hebben. gelukkig kunnen we windows gebruiken zonder een tweede pc met een alternatief besturingssysteem.

Triax 88 met 4 x Inverto Black Ultra lnb's. Vu+Solo 4K OPEN ATV 6.0 Samsung 48JU7000 Harmony Elite

Link naar reactie
Delen op andere sites

@donpedro

Jij hebt niet goed gelezen. T90user deelt zijn eerste ervaring met ons. Ik heb mijn ervaring met Linux van vorig jaar gedeeld. En ja daar zit een fors stuk frustratie in. Tonskidutch denkt dan dat ik tegen Linux ben maar dat is pertinent niet zo. Ik wil het graag gebruiken maar dan moet het eerst beter worden.

 

Wat dat betreft ben ik blij dat T90user mijn eerdere ervaringen nu bevestigt en bewonder zijn optimisme om toch verder te gaan. Ik volg het met belangstelling en misschien probeer ik Linux volgend jaar weer eens.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is toch wel wat, dat als je linux wilt gebruiken er een windows pc bij moet hebben. gelukkig kunnen we windows gebruiken zonder een tweede pc met een alternatief besturingssysteem.

 

Ik sluit niet uit dat ik uiteindelijk alles wat ik wil doen met de Linux computer zal kunnen doen. Het is alleen zo dat ik daar nog veel meer ervaring mee op moet doen voor het zover is of kan zijn. En als ik nu meteen iets nodig heb wat ik (nog) niet met Linux kan oplossen is het wel fijn om iets achter de hand te hebben waar ik vertrouwd mee ben. Niet alles is een kwqestie van "ach, dat komt nog wel een keer". En ja, toen ik een jaar of tien geleden met een MacIntosh computer probeerde te werken waren de problemen nog tigmaal groter vergeleken met Windows. Het betreft een nieuwe "taal" en die moet je stapje voor stapje leren om hem vloeiend te kunnen spreken of in dit geval bedienen. En ik zei het al, de ondersteuning door medegebruikers is fenominaal.

 

Ik ga er zeker niet automatisch vanuit dat ik eeuwig met een Windows PC ernaast moet blijven werken, alleen uitsluiten kan ik het ook nog niet. Maar dat hoeft niet alleen aan Linux te liggen, lang niet elke hardware en software komt met een Linux versie aan boord. Zoiets kun je Linux niet kwalijk nemen, hooguit de fabrikant of software producent. Maar ik neem niemand iets kwalijk want niemand is er verantwoordelijk voor dat ik ervoor koos om met Linux bezig te zijn anders dan ikzelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...