Ga naar inhoud


BBC World Service (Radio) gestart via DAB+ in Nederland


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

BBC World Service is per onmiddelijk in het DAB+ bouquet van MTVNL te ontvangen dat 80% van de bevolking in Nederland afdekt.

 

Bron: Satellifax

 

BBC World Service startet über DAB+ in den Niederlanden
Der BBC World Service ist ab sofort in den Niederlanden über DAB+ zu hören. Das Programm wurde in den Ensembles des Betreibers MTVNL aufgeschaltet, die rund 80 Prozent der Bevölkerung terrestrisch über das Digitalradio versorgen. Die BBC zeigte vor einiger Zeit auch Interesse am deutschen Markt, sah aber von einem Einstieg ab, da es hierzulande zu starke unterschiedliche Positionen zu DAB+ gibt und außerdem wichtige Marketingaktivitäten und Marktimpulse fehlten.

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


ok , Maar daar ik geen DAB & DAB+ heb & wil , niks voor mij !!

Ik weet niet of ze alhier veel luisteraars zullen krijgen ,

maar ok , ik wens ze alvast veel succes !!

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

DAB+ is het beste wat radioluisteraars ooit is overkomen. Vergelijk het met de overgang van AM naar FM.

 

Ik ben hem nog niet tegengekomen, maar heb ook erg weinig in de auto gezeten dus zal vanmiddag eens zoeken.

Het zal mij benieuwen met welke bitrate er uitgezonden word. :)

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij interesseert het waarvan de BBC dit van wil financieren.

Ze hebben ook geprobeerd om het projekt in Duitsland van de grond te laten komen maar daar zijn ze weer van afgestapt.

Hoe goed de BBC Worldservice (radio) ook mag zijn, het lijkt me niet echt een zender voor de bevolkingsgroep die iedere avond naar SBS6 kijkt.

 

Als namelijk op wat voor een zender dan ook, de ondertiteling uitvalt, dan moet je eens zien hoeveel posters er op dit board komen melden, klagen en vragen om een oplossing.

 

Een info & nieuwszender als de BBC Worldservice is dus naar mijn mening meer voor de intellectuele radioluisteraar die met Engels geen probleem heeft.

Waarom heeft de BBC die 648 kHz eigenlijk afgeschakeld? Daarmee hadden ze een prima dekking in geheel West Europa met één enkele zender vanaf eigen grondgebied met een geluidskwaliteit die voldoende is voor gesproken woord.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

DAB+ is het beste wat radioluisteraars ooit is overkomen. Vergelijk het met de overgang van AM naar FM.

 

Ik ben hem nog niet tegengekomen, maar heb ook erg weinig in de auto gezeten dus zal vanmiddag eens zoeken.

Het zal mij benieuwen met welke bitrate er uitgezonden word. :)

Geluid klinkt idd beter indien er een redelijke bitrate wordt gebruikt (>64 kbit).

 

BBC wordt niet via alle frequencies van MTV uitgezonden.

Alleen in Drenthe (7C) en midden Brabant (9C) is minder tot geen ontvangst. 

 

De gebruikte bitrate voor BBC WS is 48 kbit.

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 kB/s is prima voor gesproken woord.

En je kunt het geluid van DAB niet vergelijken met FM waar op bijna alle zenders door de sweetening, soundprocessing, comprimering al jarenlang geen sprake meer is van HiFi.

 

Helaas voeren de zogenaamde puistekopjes technici deze onhebbelijkheid voort op DAB, dus wat voor een zin heeft het om een hoge bitrate te gebruiken bij die kl*te herrie van 538 en consorten?

 

Ik was een week of 3 geleden in Nederland en werd weer helemaal stapelgek van dat vlakke, pompende FM geluid.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je boft maar.

 

Dit is toch een leuke bijkomstigheid van DAB+, buitenlandse zenders in je pakket.

Middengolf ontvangst afstanden, in prima kwaliteit.

Ik ben benieuwd of deze trend zich gaat doorzetten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, hopelijk niet. Ik denk en hoop dat zenders als de Deutschlandfunk, Deutschland Kultur en eventueel de diverse WDR netten daar veel meer kans hebben. Als je bedenkt hoeveel karrevrachten Duitsers hier in bijna elk seizoen hun vakantie doorbrengen dan zullen ze ongetwijfeld een flinke rol spelen in zo'n beslissing. Veel meer dan de vraag hoeveel Nederlanders ernaar luisteren.

 

Dat ze 648 uitschakelden vond ik het toppunt van domheid. Ik wist via enkele mensen daar dat er bijvoorbeeld ontzettend veel in de autoradio naar geluisterd werd door Europarlementariërs. Logisch, want als je vertegenwoordigers van 28 landen op een plaats bij elkaar brengt dan is de kans dat er door iedereen Frans of Vlaams verstaan wordt minimaal tot uitgesloten. Wat is een beter bedenkbaar propagandamiddel voor je eigen belangen dan zo? Ik vermoed ook dat vertegenwoordigers van de wat intelligentere partijen in ons parlement daar ook wel met regelmaat op afstemden.

 

Tja, en wat de kosten betreft, ik wil wedden dat het bijna niets is vergeleken met de pakweg 20 kortegolfzenders waarop je de BBC WS dagelijks tegenkwam, om over 648 nog maar even niet te spreken. Ik zou er overigens niet verbaasd over zijn als die move een deel van het Brexit verhaal uitmaakt, om ons zo positief mogelijk over de Britten te laten denken. Vergelijkbaar met de tijd van Thatcher's Falkland oorlog, toen hebben ze weliswaar eerlijk over de militaire situatie verslag gedaan maar uiteraard met zeer grote nadruk op hun gelijk in die strijd.

 

Voor mij is de stap naar mobiel DAB+ in welke vorm dan ook een stuk dichterbij gekomen! Nu liefst de Deutschlandfunk of WDR5 er nog bij en ik beloof plechtig om nooit meer op DAB+ te zullen mopperen! Dat de Zeeuwen bij een volgende watersnood verstoken zullen blijven van enigerlei vorm van nieuws dat is jammer maar hun probleem. Ik woon hier aan de Duitse grens, 11 meter boven zeespiegel, dus ik zal ook eens lekker egoïstisch gaan denken. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

@T90user

 

Als jij inderdaad aan de Duitse grens woont op 11 meter boven NAP, kan je naar verwachting vele Duitse zenders ontvangen via DAB(+).

Zo zit Deutschlandfunk op kanaal 5-C en WDR 5 zit op kanaal 11-D.  

 

Tijd om de stap naar DAB+ te maken, er gaat dan een nieuwe wereld voor je open! 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

@T90user

 

Als jij inderdaad aan de Duitse grens woont op 11 meter boven NAP, kan je naar verwachting vele Duitse zenders ontvangen via DAB(+).

Zo zit Deutschlandfunk op kanaal 5-C en WDR 5 zit op kanaal 11-D.  

 

Tijd om de stap naar DAB+ te maken, er gaat dan een nieuwe wereld voor je open! 

 

Sorry maar daar ben ik al ontzettend lang mee bezig. Met een in Duitsland gekochte Multyradio van Technisat was het volgens mij al in 2005 dat ik hier thuis daarnaar begon te luisteren. De WDR vanuit Kleve (verticaal gepolariseerd), de Deutschlandfunk via Langenberg (horizontaal gepolariseerd). Maar goed, voor thuis is het allemaal niet zo interessant want er is FM, Satelliet en Internet radio. Zoals naar ik aanneem in heel veen huisgezinnen heeft de TV teveel de mogelijkheden van de radioluisteraar ingeperkt. Mijn vrouw is helemaal geen radioluisteraar en dan kan je dat ding moeilijk door haar Omroep Max TV etc aan gaan zetten.

 

Als ik het over radioluisteren heb dan is dat eigenlijk in hoofdzaak iets voor in de werkkamer of in de auto. En juist die auto dat is het euvel: Hier in Nijmegen pik je nergens een permanent ongestoord FM signaal van Kleve op, en Langenberg is helemaal niet te ontvangen. Wesel (Deutschlandfunk) trouwens ook niet. Dat wordt veroorzaakt door het relatief hooggeleven Reichswald tussen Nijmegen en Kleve, en meer op onze locatie gericht omdat de hoogbouw in en rond het centrum zo'n enorme blokkade vormt.

 

Kleve, Langenberg en nog veel meer zenders van Münster tot aan Aachen  ontvingen we vroeger wel en veelal keihard in Cuijk maar dat is inmiddels al heel veel jaren geleden. Ik heb trouwens een 13-elements VHF III antenne op Langenberg gericht op het dak staan en dat levert wel voldoende signaal op voor een storingsvrije ontvangst. Maar ja, ik zei het al, hier thuis zijn er zoveel andere bronnen....

 

De DAB+ zender in Kleve is gepland voor 4 kW maar daar is het tot dusver nog niet van gekomen. Hij zendt nog steeds met 1 kW uit. Mijn portable DAB+ radio laat zien dat het DAB-ontvangen van Kleve thuis of in de tuin nog een aardig stukje moeilijker is dan FM dus verwachtingen heb ik niet. Nee, het is voor mij meer dat ik door de jaren heen altijd gewend ben geweest tussen Radio 1, Deutschlandfunk en BBC World Service te kunnen kiezen bij het rijden van langere afstanden. Het ritme van muziek maakt me slaperig dus liever niet in de auto. Nu Radio 1 steeds kinderlijker wordt qua inhoud mis ik Dlf en BBC deste meer. Ik luister dan nog wel eens naar de BBC op de lange golf maar dat gaat zo ontzettend vaak over thema's die eigenlijk alleen voor Britten van belang zijn dat je er niet echt veel aan hebt. En sinds France Inter uit de lucht is (of eigenlijk niet, de zender op 164 kHz staat nog steeds aan inclusief zender ID maar zonder geluid) is er afgezien van de RTBF op 621 niet echt veel meer over. Vandaar mijn enthousiasme dat BBC WS nu op DAB+ zit en de hoop dat Dlf en/of WDR volgen. Sowieso voor een internationaal land als het onze geen overbodige luxe. Als we zelfs zo gek zijn om onze universiteiten University te noemen en een flink aantal van onze colleges in het Engels te geven om buitenlandse studenten aan te trekken is het eigenlijk best gek dat we niets doen aan het hen iets verstaanbaars qua nieuws op de radio aan te bieden.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Jongens, ik weet, het is rijkelijk laat, maar ik kwam er dit weekend pas toe om die BBC World Service op mijn DAB+ radio te willen en kunnen ontvangen. Ik heb meermaals gescanned, zie wel dat de ether intussen vergeven is van de zendertjes voor de jeugd, kom zowaar ook nog een "retro" zender tegen, maar BBC nergens te bespeuren in de ellenlange lijsten. Aan de ene kant van mijn huis vindt ie 64 zenders, aan de andere kant boven de 100. Maar zoals ik al zei, nergens iets wat op BBC WS lijkt. Ik kan natuurlijk nog op mijn dak gaan staan, maar of dat echt iets gaat doen? Gebruiken ze een heel andere zender ID zodat ik eroverheen kijk of zenden ze misschien alleen maar voor de Randstad uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...