Ga naar inhoud


23.5° - één/canvas transponder 12187/H/29900 problemen


toeternitoe
Ga naar oplossing Opgelost door astro iris,

Aanbevolen berichten

@ astro iris..  een dikke proficiat.. dat was de nagel op de kop.. ik heb nu een andere lnb van m'n buurman erop aangesloten en alles werkt terug als voorheen.  De horizontale posities lijken defect...

Vermoedelijk zit ik (zonder dat ik het wist) dus met 2 LNB's die defect zijn en heb ik de pech dat ik ze gewoon onderling gewisseld heb...  

Dit w-e nogmaals naar de schotel klimmen en de 2e LNB ook eens testen... soit eind goed, al goed.. vrouw en kinderen tevreden (en ik natuurlijk ook :))

 

Nogmaals allemaal van harte dank voor de idee-tjes !!!

VU+ Duo/Solo2- TVV/CD/TNT SAT

4 x Twin LNB (Astra 13/19/23/28)

Triax 78 Cm

Link naar reactie
Delen op andere sites


Of er komt voor deze LNBs te weinig spanning aan bij de LNBs, om naar de horizontale polarisatie te schakelen.

 

Dat ligt dan ofwel aan een hoge schakeldrempel in de LNB, of aan te weinig spanning door de ontvanger, of aan teveel verlies door de kabels, pluggen en schakelaar.

 

De conclusie dat vermoedelijk beide LNBs defect zijn, lijkt me op basis van je gegevens nog niet zeker, al kan dat inderdaad de oorzaak zijn.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een universele LNB is de selectie tussen horizontaal en verticaal een spanningsverschil.

Normaal gesproken is Horizontaal ongeveer 18V

en verticaal is ongeveer 12V.

Zoals al eerder in dit topic is aangegeven lijkt het er dus op dat de hogere spanning van 18V niet meer bij de LNB aankomt.

Zoals je nu met een andere LNB van een buurman hebt getest die wel werkte komt waarschijnlijk doordat deze LNB een lagere schakelspanning heeft of minder stroom trekt uit de ontvanger over de kabellengte waardoor de spanning hoger is dan bij je eigen LNB.

Een beschadiging aan je kabel kan deze symptomen ook veroorzaken, al denk ik dat je dan al eerder slechte ontvangst bemerkt zou hebben.

 

Het niet meer afgeven van de juiste spanningen richting LNB kan ook nog door je ontvanger veroorzaakt worden, de electronica zal nog wel aansturen tussen 18 en 12V, maar indien de eerste dus te laag is door een slechte condensator (ook eerder genoemd) zijn de horizontale kanalen dus ook niet meer te zien.

 

Succes met verder uitsluiten van de oorzaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En bij de Canaldigitaal duo lnb's is het een ingebouwde eigenschap, dat ze regelmatig een polariteit niet meer ontvangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...