Ga naar inhoud


Overstap FM naar DAB+ kost veel luisteraars


Sprietje

Aanbevolen berichten

Op de slaapkamer heb ik een DAB+ wekkerradio met een draadje er aan als antenne en op die wijze waardeloze ontvangst.

Aan dat antenne draadje 2,5 meter installatiedraad vastgemaakt met kroonsteentje nu wel DAB+ ontvangst van enkele zenders dus laat ik die op NPO radio1 staan. Vandaar dat ik zo een goede wekkerradio heb gekocht.

 

Ja..dat heb je goed gedaan. Je hebt nu een HLHB antenne eraan gemaakt. (Hoe Langer Hoe Beter)

DAB+ is namelijk precies hetzelfde als de middengolf waar een fikse lange draad vooral buiten prima werkt.

 

Ik geef je toch nog een advies mee. Neem het oorspronkelijke draadje, moet niet langer dan 32 cm zijn, en prik het met een punaisse vertikaal aan de muur vast.

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ook hier in ZW-Fryslan is de dab ontvangst in de auto zeer slecht veel onderbrekingen. Als er geen verbetering aan zit te komen is het nog lang geen vervanger voor de fm.

 

Dan ligt het toch aan je antenne en/óf ontvanger, want ik ontvang Tjerkgaast zonder onderbrekingen tot de stad Groningen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kwaliteit van de programma's is omgekeerd evenredig aan de geluidskwaliteit, je kunt tegenwoordig de meest verschrikkelijke bagger in Nederland storing's vrij ontvangen, op mijn locatie in elk geval in twee ruimte's en in de auto, maar ik vind het aanbod een ramp. Gelukkig is er behalve in de auto, internet radio met programma's die er toe doen. 

Heb je het volledige aanbod wel eens goed beluisterd? Deze conclusie kan ik niet volgen.

 

@Sprietje

 

Jouw voorbeeld is precies de reden waarom dab niet aanslaat. Zo'n quasi retro kassie ziet er toch niet uit. Ik ga toch geen 100 euries of meer betalen voor dat super geluid als er zo'n lullig mono speakertje in zit?

Genoeg DAB radio's met 2 luidsprekers en bovendien hebben ze allemaal een stereo-uitgang.

 

Maar deze argumentaties hebben toch niks met de ontwikkeling van FM naar DAB te maken? 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gisteren een ritje gemaakt met de laatste editie van een auto met DAB en een wat betere HiFi uitrusting, DAB is een wereld van verschil.

 

Dat merk pas goed wanneer je terug schakelt naar FM ontvangst.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang er hier bij ons geen degelijke dekking is, koop ik geen DAB+ ontvanger. Er is trouwens hier in Vlaanderen een commerciële radio die een petitie is gestart om FM nog te behouden, omdat velen nog geen DAB+ kunnen ontvangen en ze zo, net als in Noorwegen, veel luisteraars zullen verliezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren een ritje gemaakt met de laatste editie van een auto met DAB en een wat betere HiFi uitrusting, DAB is een wereld van verschil.

 

Dat merk pas goed wanneer je terug schakelt naar FM ontvangst.

Volmondig mee eens is zeker betere ontvangst, maar eerst moet je die ontvangst hebben en dat is in Vlaanderen bijlange niet overal het geval, bovendien zoals ik al eerder schreef zijn veel auto's, van de lagere prijsklasse nog niet voorzien van DAB+. Mijn eindconclusie is dat ik alleen de aankoop zal doen bij degelijke dekking en degelijk aanbod. Ik hoor hier van collega's dat dit ook in Nederland nog niet overal zo is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in mijn auto zit dit reeds in en is een regelrechte ramp.Zodra ik de omgeving brussel en daarna de ardennen binnenrijd is de muziek letterlijk uit :)

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef je toch nog een advies mee. Neem het oorspronkelijke draadje, moet niet langer dan 32 cm zijn, en prik het met een punaisse vertikaal aan de muur vast.

 

Dat was mijn eerste gedachte ook, anders hadden ze er zelf wel een lange draad aan gezet, maar als ik een stap opzij deed of op bed ging zitten dan viel het signaal weg en daar heb ik nu geen last meer van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben het er vaker over gehad: er is een harde kern van diehards die DAB+ graag slecht praten.

Feit is dat DAB+ een quantum leap naar voren is. Denk eens aan de extra mogelijkheden zoals ondersteunende diensten die in het display verschijnen (als je zo´n radio hebt).

 

Als FM op het randje zit en vooral tijdens het rijden, dan heb je veelal last van multipathing wat een rotherrie en vervorming veroorzaakt. Verder is de ontvanger dan al lang naar mono omgeschakeld.

Dat het ruist hoor je vaak niet omdat de random noise in de auto hoger is. Zet maar eens een koptelefoon op en rij in de auto rond. Dan wordt je gek van het heen en weer schakelen tussen mono en stereo met ruis..dat wil je niet weten.

DAB is ALTIJD perfect stereo van zeer hoge kwaliteit tot het wegvalt. Dat het dan in het geheel wegvalt is voor veel mensen vervelend maar FM zou dan ook al ongenietbaar zijn.

Thuis luisteren veel mensen op een mono klokradio van gerenommeerde Chinese afkomst bij het bed op een speakertje van een waarde van 0.00 €.

De stereo in de woonkamer hangt doorgaans aan de kabel die er meer dan zat db´s in pomt en dus is FM goed en zelfs beter dan DAB volgens de leek. Maar de DAB radio moet het op eigen kracht doen. Komt nog bij dat de zenders maar met een laag tot matig vermogen mogen uitzenden om storing in het VHF Band III gedeelte op de kabel te voorkomen.

De kabelproviders "boffen" maar weer met hun marode netten.

aangepast door Drs. IJzerbout
  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben het er vaker over gehad en er is een harde kern van diehards die DAB+ graag slecht praten.

 

Ik ben zeker geen diehard, probeer altijd wat mee te zijn met de allernieuwste snufjes, als die voor mij interessant lijken. Vroeger had ik een B&O tv en stereo in huis, op tv toen allernieuwste TT snufje, waar in Nederland en Belgie TT nog niet werd uitzonden. Ook toen al een cd speler, waarvan je er bijna nog geen kon kopen in de shop. wat ik toen daaruit heb geleerd is koop nooit te vroeg de nieuwe snufjes en wacht tot het wat ingeburgerd is en de kinderziektes weg zijn. Zo nu ook met DAB+, trouwens de ruis en vervormen van het geluid op mijn FM radio in de auto heb ik zelden, die zoekt automatisch een sterker station als die dreigt uit te vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daa

 

in mijn auto zit dit reeds in en is een regelrechte ramp.Zodra ik de omgeving brussel en daarna de ardennen binnenrijd is de muziek letterlijk uit :)

 

Daar kan DAB+ niks aan doen. Voor dit soort klachten moet je toch echt bij de telecom autoriteiten of agentschap moeten zijn die hiervoor verantwoordelijk zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat je de fm ontvangst in de auto als voldoende ervaart komt doordat je hersenen alle ellende uitfilteren.

 

Pas wanneer je terug schakelt van dab naar fm neem je die onvolkomenheden pas weer waar.

 

Zet maar eens een bril op met een gekleurd glas, je zal in het begin de wereld gekeurd ervaren, na een paar uur zal je lles als normaal ervaren.

 

Zet je de bril weer af is plotseling zonder gekleurde bril het beeld onnatuurlijk, totdat je daar weer aan gewend bent.

FM ontvangst in de wagen is niet meer van deze tijd.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry maar dat ben ik absoluut niet met je eens. En dan spreek ik uit langjarige ervaring. Eerst met een Technisat DAB ontvanger en nu met een Philips DAB+ ontvanger.

 

Het hangt helemaal van je eisen af. Ik noem een paar verschillen die voor mij relevant zijn:

 

1. Ik kan hier in Nijmegen op FM rustig naar de Duitse FM zenders ik Kleve luisteren. Ja, er zijn voortdurend momenten dat het signaal als het ware een "veeg" krijgt doordat  er een obstakel tussen zender en ontvanger is maar ik kan elke gesproken woord zonder wegval volgen. Op DAB+ kun je het schudden, niets van dien aard mogelijk.

 

2. Op FM heb je een afstemknop en kun je ook zonder dat je steeds je leesbril moet gaan zoeken handmatig afstemmen als je weet welke frequentie je zoekt. Het gaat ook stukken sneller dan dat je eerst een lijst van zenders moet doorwerken. De meeste DAB+ ontvangers hebben maar een heel beperkt aantal voorkeuzetoetsen.

 

3. Het bereik van DAB zenders is veel beperkter dan het bereik van FM zenders. De VRT zenders ontvang je op FM met gemak tot voorbij Den Bosch. OP DAB+ kun je daar alleen maar van dromen.

 

4. Maar ook de Nederlandse zenders blijven niet onaangetast bij mobiel DAB+ gebruik. En door dat achterlijke helemaal wegvallen in plaats van wat ruis in het geluid is dat uitermate irritant als je net iets volgt wat je boeit.

 

Ik weet het, dat is nu eenmaal digitale ontvangsttechniek eigen, maar juist daarom vind ik het een rot techniek. Voor thuis zou ik me er nog bij kunnen neerleggen als er een volwaardige tuner kwam met een flinke reeks voorkeuzetoetsen dan kan ik er nog vrede mee hebben maar voor onderweg is het puin. Of er moet ongelofelijk veel worden geïnvesteerd in eindeloos veel repeatertjes (daar gaat je winst...) of je moet accepteren dat je op elk gegeven moment een signaalonderbreking kunt verwachten. Tijdens het rijden irritant maar nog veel irritanter als je bijvoorbeeld voor een stoplicht staat en er net toevallig op dat plekje een schaduw ten aanzien van de ontvangbare zenders is. Heb je gewoon niets meer, stilte, tot je weer verder mag rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...