Ga naar inhoud


Overstap FM naar DAB+ kost veel luisteraars


Sprietje

Aanbevolen berichten

Sorry maar dat ben ik absoluut niet met je eens. En dan spreek ik uit langjarige ervaring. Eerst met een Technisat DAB ontvanger en nu met een Philips DAB+ ontvanger.

 

Het hangt helemaal van je eisen af. Ik noem een paar verschillen die voor mij relevant zijn:

 

1. Ik kan hier in Nijmegen op FM rustig naar de Duitse FM zenders ik Kleve luisteren. Ja, er zijn voortdurend momenten dat het signaal als het ware een "veeg" krijgt doordat  er een obstakel tussen zender en ontvanger is maar ik kan elke gesproken woord zonder wegval volgen. Op DAB+ kun je het schudden, niets van dien aard mogelijk.

 

2. Op FM heb je een afstemknop en kun je ook zonder dat je steeds je leesbril moet gaan zoeken handmatig afstemmen als je weet welke frequentie je zoekt. Het gaat ook stukken sneller dan dat je eerst een lijst van zenders moet doorwerken. De meeste DAB+ ontvangers hebben maar een heel beperkt aantal voorkeuzetoetsen.

 

3. Het bereik van DAB zenders is veel beperkter dan het bereik van FM zenders. De VRT zenders ontvang je op FM met gemak tot voorbij Den Bosch. OP DAB+ kun je daar alleen maar van dromen.

 

4. Maar ook de Nederlandse zenders blijven niet onaangetast bij mobiel DAB+ gebruik. En door dat achterlijke helemaal wegvallen in plaats van wat ruis in het geluid is dat uitermate irritant als je net iets volgt wat je boeit.

 

Ik weet het, dat is nu eenmaal digitale ontvangsttechniek eigen, maar juist daarom vind ik het een rot techniek. Voor thuis zou ik me er nog bij kunnen neerleggen als er een volwaardige tuner kwam met een flinke reeks voorkeuzetoetsen dan kan ik er nog vrede mee hebben maar voor onderweg is het puin. Of er moet ongelofelijk veel worden geïnvesteerd in eindeloos veel repeatertjes (daar gaat je winst...) of je moet accepteren dat je op elk gegeven moment een signaalonderbreking kunt verwachten. Tijdens het rijden irritant maar nog veel irritanter als je bijvoorbeeld voor een stoplicht staat en er net toevallig op dat plekje een schaduw ten aanzien van de ontvangbare zenders is. Heb je gewoon niets meer, stilte, tot je weer verder mag rijden.

En ik spreek ook uit (dagelijkse) ervaring. Van inmiddels ook lange-termijn. En herken je verhaal niet.

 

De Duitse DAB+ zenders op de zendmast Aurich komen bijna 75 km verder dan de FM-zenders in de auto bij mij .  

Wegvallen pas in de stad Groningen, maar terugkeer aan de westkant als je de stad weer uitrijdt.

 

En op mijn autoradio zitten ook niet meer dan 10 voorkeurstoetsen voor de FM.

 

Verder is de kanaalscheiding en geluidskwaliteit van dezelfde zenders op DAB+ (NDR-pakket) duidelijk beter dan

die op de FM.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit kan een eindeloze discussie worden, zolang niet "iedereen" het systeem degelijk heeft kunnen testen. Ik kan moeilijk naar Duitsland of naar Oost Groningen rijden om te zien of het geluid daar beter is , als ik dit niet met mijn lokale situatie kan vergelijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh dat was wellicht niet op mij gereageerd astro iris

 

wilde nog toevoegen...

en toch is het ook interessant en boeiend om te weten wat anderen graag luisteren (ja en dat is weer erover praten dus radio)

 

net op wdr4 een perfecte levensloop over Cuck Berry gehoord tijdens mijn terugrit van dooffm land

aangepast door Tonskidutch

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou ik vond het interview met Jean Michel Jarre op spotify wel heel prettig om te horen

juist over ontdekken van andere muziek namelijk die hij ook laat horen

iets heel anders dan de (sorry) DOORSNEE commentator/presentator van de radio

aangepast door Tonskidutch

Pleasant Street

Tim Buckley

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik eis niets, maar stel gewoon vast dat de hele ontwikkeling van analoog naar digitaal voor mij persoonlijk een dramatische verslechtering van mijn ontvangstmogelijkheden inhoudt. Ik ben in eerste instantie een luisteraar naar serieuze programma,s gesproken woord, met voornaamste interesse nieuws, politiek, wetenschap en techniek. In Nederland kom je daar tegenwoordig enorm bekaaid vanaf. Veel geleuter over onbenulligheden, ook op Radio 1, dingen als een nieuwsquiz en ga zo maar door. Zet dat af tegen bijvoorbeeld WDR 5 en dan is er een wereld van verschil.

 

Als ik naar mijn kinderen en kleinkinderen in Rotterdam reed, met name in het weekend, had ik doorgaans zenders als de BBC World Service of de Deutschlandfunk via middengolf aanstaan, afgewisseld door wat luisteren naar de korte golf. Gewoon, uit hobby overwegingen eens kijken wat je zo al tegenkwam. In Nederland vindt men dat sport niet alleen nieuws is dus op Radio 1 behoort, maar bovendien per definitie voorgaat op nieuws met alle ellende vandien. Erg vreemd in mijn ogen. Immers, net zoals ik de radio onmiddellijk een duw geef als er weer sportgeleuter komt heb ik vrienden die juist alleen maar sport interessant vinden en nagenoeg niets met nieuws hebben. Waarom dat per se zo gekoppeld moet worden en daarbij bijna altijd sport het nieuws verdringt is me een raadsel.

 

Maar goed, het betekent wel dat DAB een eind maakt aan mijn luister-opties. Ik vind het gewoon een leuke activiteit om met name ook 's avonds eens de middengolf of korte golf af te fietsen op zoek naar exoten. Niet zo heel veel anders dan thuis mijn voorliefde voor het vinden van zenders uit landen waar ik voorheen nauwelijks van gehoord had. Nee, ik versta geen lettergreep Tadjikisch maar vind het soms wel leuk eens naar "Tojikiston" te kijken. Gewoon uit nieuwsgierigheid en interesse. The poor man's way to travel. UIteraard blijf ik het doodzonde vinden dat dat alles op AM-gebied nu weg is c.q. weg gaat. Toch niet zo gek als dat meer dan een halve eeuw lang je hobby was?

 

PS: ik heb DAB en DAB+ niet per definitie als "slecht" gepraat. Het wordt voor mij pas slecht doordat het de dingen waar ik en velen met mij gehecht aan zijn elimineert. Het geeft je oogkleppen: "je bent Nederlander dus je dient uitsluitend naar Nederlandse zenders te willen luisteren". Ideaal voor dictators, ik neem aan dat we dit nooit zo gehad hadden als het Oostblok nog had bestaan, maar ik ervaar het als een beperking omdat de Nederlandse radio toch voornamelijk muziek-radio betreft. Er is natuurlijk dat alsmaar doorlopende nieuwsbandje maar dat ik dat niet bedoel dat zal iedereen wel snappen. Dat ga je geen urenlang aanzetten tenzij je de tekst uit je hoofd wilt leren.

Ik wil me even aansluiten bij de kritiek op Radio 1 (misschien een beetje off-topic) Wat een geleuter en onbenulligheden kan je daar horen... En als ze niets meer te melden hebben word je vergast op afschuwelijke plaatjes. Ik heb mijn opvattingen hierover wel eens op een nette manier gespuid bij de redactie, maar men heeft daar niet de beleefdheid een antwoord te sturen. Ze zitten daar wel op onze kosten...

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, goede radiomakers werken voor commerciele omroepen want daar valt meer te graaien met minder niveau.

Daar ben ik het dus gedeeltelijk mee eens, in mijn perceptie zijn dat graaiers die denken te weten waar wij in Nederland op zitten te wachten en allesbehalve goede radiomakers. De proleten worden van alle kanten bediend, wanneer zien ze in Hilversum nu eindelijk eens het licht en gaan ze echt wat doen voor die zogenaamde elite die enkel zit te wachten op kwaliteit. Luisterdichtheid mijn God, als dat de enige onderbouwing is voor radio dan opteer ik voor een flinke gehoorbeschadiging. 

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

We dwalen van het onderwerp af.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bereik beste vrienden, ik zei het al zo vaak. Een wat zwakker FM signaal zet je desnoods op mono, aan een stotterend DAB signaal heb je geen snars. Noorwegen is een land van bergen en je kunt niet op elke berg en op elke schaduwzijde van een berg zoveel zenders wegpoten dat je een volstrekt ongestoord digitaal signaal behoudt. Ik snap werkelijk niet wat die Noren bezield heeft.

 

 

Uit ervaring kan ik je melden dat ik in heel Noorwegen ontvangst had op DAB+. Zelfs ik de meest onherbergzame gebieden was er overal ontvangst via DAB+.  (En dan praat ik over de zomer van 2015)

 

Het bereik van een zendmast loopt veel verder dan hier in Nederland. Kennelijk gebruiken ze daar grotere vermogens.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...