Ga naar inhoud


Overstap FM naar DAB+ kost veel luisteraars


Sprietje

Aanbevolen berichten

Als ik kijk naar bouquet 1, het enige FTA bouquet van Nederland met de public service erop, dan merk ik toch dat er diverse frequenties gebruikt worden door het land...   Het zal dus vast wel kunnen om landelijk 1 frequentie te gebruiken, maar de werkelijkheid is , dat men dat dan blijkbaar toch niet altijd doet...

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/DVB-T-frequenties

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 8 maanden later...

Noorwegen heeft als eerste land ter wereld definitief de stekker uit FM-radio getrokken voor nationale uitzendingen. Die zijn voortaan enkel digitaal via DAB te beluisteren.

 

DAB+ wordt toch menens . :whistle:

 

bron : https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/12/13/nationale-fm-radio-is-voorgoed-verleden-tijd-in-noorwegen/

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teruggaand naar de topic: voor mij klopt dat helemaal. Ik was een redelijk trouwe luisteraar naar Radio 5 in de auto maar sinds die niet meer te beluisteren zijn heb ik de zender vrijwel nooit meer aan gehad, ook thuis niet. Investeren door DAB+ te installeren in de (te oude) auto is geen optie omdat de erin geïnstalleerde radio tevens deel van mijn display uitmaakt met ook andere functies en bluetooth is niet aanwezig.

 

Dus als ik uiteindelijk naast FM iets erbij zou aanschaffen dan zou ik veel eerder voor een smartphone in de auto kiezen zodat ik naar zenders als 192 (stichting Norderney) en naar mijn favoriete buitenlandse nieuwszenders kan luisteren. Dat alles heb je niet via DAB+. Dus inderdaad, geen overgang van FM naar DAB+ wat mij betreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-12-2017 om 17:58 zei astro iris:

Kwaliteit van DAB+ is misschien wel beter dan FM , maar grootste nadeel is wanneer je met de auto naar het anderstalig landsgedeelte rijdt , je niet meer moet luisteren naar bijvoorbeeld Radio 1, in de tijd van AM was dat wel even anders.

 

Ik heb dat nooit begrepen. In het algemeen heb ik veel respect voor Belgen, ik keek vroeger vaak naar de BRT en RTB op kanalen 8 en 10 (Waver) en toen was het nog zo dat je enorm veel met name engelstalig materiaal op beide zenders met heel vette chocoladeletters tweetalig ondertiteld zag. Dat men in deze moderne tijden nog te beroerd is om de VRT en RTBF over heel België te verspreiden vind ik volstrekt onwerkelijk. In Canada bijvoorbeeld wordt de Frans-Canadese taal hoofdzakelijk in de provincie Quebec gesproken maar ongeacht waar ik kwam tot aan Vancouver toe vond ik tenminste één Franstalige radio en één Franstalige TV zender aanwezig. Zeker in deze digitale tijd vind ik het bijna landverraad ten aanzien van de eigen staat België dat ze er niet gewoon voor zorgen dat alle VRT en RTBF programma's op radio en tv niet gelijkelijk over het gehele land ontvangbaar zijn. Het is niet alsof de ene taal een soort van dialect van het andere is, het zijn beide volstrekt los van elkaar staande talen.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 18-3-2017 om 16:44 zei Sprietje:

DAB+ duur?
Deze DAB+ samen met FM kost €72,50 maar je koopt al een DAB+ met FM voor €44,-
 

post-60869-0-43312500-1489851874_thumb.jpg

Dat is nooit duur, kost wel veel geld!

 

Heel veel zelfs want de normale radio's koop je voor onder de 10 euro en zelfs nog veel goedkoper, en zelf maken van een beetje koperdraad en nog wat gratis onderdelen kan ook nog steeds, doe dat maar eens met DAB. Alleen maar omdat de staat die frequenties ergens ander voor wil gebruiken.

 

Hoe was dat ook weer, verander nooit een wining team?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is, en dat wordt steeds vergeten ,  oudere mensen kunnen hier niet mee om. Ik heb al meegemaakt dat bij oude mensen de poetsvrouw is langs geweest en per ongeluk bij het afstoffen, de radio afstemknop wat verschoven is. Paniek want hun favoriete zender is weg, dan stem ik hem terug juist en deze mensen vliegen je om de hals. Denk ook eens aan deze mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat is zowel bij DAB als bij fm/am mogelijk.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de ouderen niet te snel onderschatten hoor. Het is meer het leerproces wat iets langer duurt en zeker niet de onkunde/onwil. 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei ceesv:

Dat is zowel bij DAB als bij fm/am mogelijk.

 

17 minuten geleden zei Mimisiku:

Je moet de ouderen niet te snel onderschatten hoor. Het is meer het leerproces wat iets langer duurt en zeker niet de onkunde/onwil. 

Het probleem is om afstand te doen van dat oude radiootje, nieuw is steeds moeilijk. Ik ken bvb een tv en radio verkoper die langs moet gaan omdat ze per ongelijk de volumeknop op mute gezet hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het vreemde is dat wij de WMO kennen in Nederland die hulpmiddelen vergoed voor oudere mensen met beperkingen, zo word een wel aardappelstamper vergoed maar geen nieuwe radio

het wordt tijd dat hulp rechtvaardig en ook zinvol verdeeld wordt

 

of je op nieuwjaar dag naar grootvader of moeder gaat met een cadeau'tje ligt aan jezelf

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms kom ik mensen tegen met een radio'tje van >30 j oud tegen dat op de koelkast staat. Een trouwe vriend die elke morgen het nieuws brengt bij de 1° tas koffie . En die wordt nooit geforceerd door een te hoog volume bij een goed liedje . Men is daar zuinig op.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...