Ga naar inhoud


Overstap FM naar DAB+ kost veel luisteraars


Sprietje

Aanbevolen berichten

Ik heb inderdaad ook erg goede ervaringen met Technisat.

Ik heb een sat receiver van hun, en als deze het ooit niet meer zou doen, ben ik vrijwel zeker dat de volgende weer een Technisat zal worden.  Ook voor een nieuwe TV is het een optie, als het zover is.

Mijn ervaring is dat je altijd antwoord krijgt als je de Kundenservice een vraag stelt. Soms schiet je uiteraard niet echt op met het antwoord (omdat je iets anders verwacht/hoopt), maar in de meeste gevallen wordt je echt constructief geholpen. Dat lees ik ook op Duitse fora.

 

Ik denk dat t90user echt pech gehad heeft... want als een functie in het menu voorzien is, moet het ook werken, en dat ze je dan zomaar met een kluitje in het riet sturen, is vreemd voor dit bedrijf.

 

Over de DAB dekking...  mijn ervaring is wel dat je gewoon meer FM ontvangst hebt dan DAB(+). Toen ik in de Tjechische bossen (Böhmerwald/Šumava) een huisje had, afgelopen winter, had ik Ruim genoeg CZ/DE/AT FM zenders... en niet 1 DAB station...  gelukkig kan mijn Pure zowel DAB(+) als FM, dus was er geen probleem...  Via DVB-T had ik ook nog wat CZ radiozenders op de tv...

 

Tsjechië staat bij mij in de lijst als enige land waar de zogenaamde L-Band voor digitale radio wordt gebruikt. Niet dat ik het ooit ontvangen heb, maar het stond in de documentatie van die bovengenoemde Technisat DAB radio die ik bezit. Daarnaast zit er ook DRM digitale radio op AM op, maar helaas merk je ook daar vrijwel niets meer van. Dus misschien is dat Tsjechische L-Band gebeuren ook niet meer aktief.

 

Wat Technisat betreft, ik heb er zelfs meerdere malen contact over gehad. Allereerst toen een technicus op een Duits forum meldde dat het met een simpele software update in orde gemaakt zou kunnen worden voor DAB+. Daar wenste men in Daun niet op in te gaan. Toen bleek dar wat voorheen een voordeel was (dat automatisch van FM naar DAB overgaan) een rampzalig nadeel werd hield men eerst vol dat dat via het menu kon worden veranderd. Toen ik hen er eindelijk van kon overtuigen dat ik niets fout deed en aanbood hen het toestel toe te sturen kon dat niet onder het motto dat ze alle service verlening voor dat toestel hadden gestopt. Ik moest maar een ander toestel kopen. Dat zeiden ze op een moment dat DRM nog redelijk veel gebruikt werd op middengolf en kortegolf maar uiteraard ontbreekt dat op hun latere assortiment. Begrijpelijk als je ziet hoe alles is gegaan maar toen behoorlijk frustrerend.

 

Het was ooit een prachtig toestel dat de gehele lange- midden- en kortegolf besloeg met een keuze tussen analoog en digitaal en naast de ons bekende DAB bereiken ook die zogenaamde L-Band besloeg. Kortom, je kon er eindeloos veel mee ontvangen, waar je ook was. Tien jaar later is ie rijp voor de kliko. Overigens, het ding is speciaal uitgerust met een een geheugenkaart-slot om er nieuwe software in te stoppen maar Technisat heeft nooit enigerlei nieuwe software voor dat toestel uitgebracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is inderdaad erg frustrerend als blijkt dat een update "kan" maar dat met het gewoon niet wil...  

Het is inderdaad meestal zo, dat je bij de eersten bent om een nieuwe technologie te gaan gebruiken, dat ze daar later dan nog aan gaan wijzigen zodat jij je "te" dure apparatuur gewoon niet meer kan gebruiken.  Dat is een van de redenen waarom ik heel erg lang wacht voor iets nieuws te kopen. De meeste mensen/fabrikanten gaan er maar vanuit dat iedereen grif in de buidel tast om iets nieuws, wat zogenaamd beter is dan het oude, te gaan kopen...  Ik zeg niet dat dingen voor de eeuwigheid hoeven te zijn, maar voor veel electronica verwacht ik wel een levensduur van 10-15 jaar of zelfs langer...  Ik koop dan graag een "goed" apparaat, maar verwacht wel dat ik het lang kan gebruiken, dat is overigens in mijn ogen "duurzaamheid", al wordt die term in Nederland volgens mij fout gebruikt, omdat met daarmee de milieu-aspekten bedoelt... maar goed, daar ben ik dan ook een aantal jaar geleden achtergekomen ;)

 

DAB is zeker niet "slecht" het is ook niet per definitie een foute ontwikkeling... maar op een portable radio met meestal 1 luidspreker, hoor je totaal geen verschil met de FM... en in de auto, waar je het motor en bandengeluid hebt, en windgeruis niet te vergeten, is FM niet verkeerd om naar te luisteren... als er beweerd wordt dat het een "wereld van verschil" is heb ik moeite dat te geloven... zeker als we het over ontvangst in de auto hebben...   Dat je mogelijk meer keuze hebt, is een feit, al is dat ook sterk afhankelijk van de regio waarin je bent.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is het anders dan een commerciële kwestie, jongens?

DAB+ is, net als DAB was, voor de uitzenders goedkoper en miljoenen mensen moeten, ook als ze al een DAB-radio/-tuner hebben gekocht waar ze niks meer mee kunnen, een nieuwe DAB+-radio/-tuner kopen.

Een win-win-win strategie van de zuiverste soort.

Geheel mee eens , eerst DAB , daarna DAB+ , binnenkort DAB++ of DAB+2 of zoiets !!!!

Jaren 70 & 80 & 90 was nog leuk , maar nu , ze mogen uitbrengen wat ze willen ,

als de klant die troep niet koopt , waar staan ze dan met hun verbeterde techniek ?? 

 

btw , Algemeen , hier enkel voor mijzelf sprekende:

Al geven ze mij een DAB+ radio of opvolger , nee dank u , EN IK MEEN HET !!!!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben blij met DAB in de auto, in combinatie met goede luidsprekers en een equalizer en dolby geeft het een prachtig geluid.

En ja, mijn wagen is echt stil.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit mij aan bij ceesv. Dab+ is een verademing ten opzichte van FM, waar wat mij betreft morgen de stekker uitgetrokken mag worden.

Sinds ik DAB+ heb in de auto is FM verbannen en heb het ook geen seconde gemist.

De FM antenne is in de dagelijke auto afgeknipt cq vervangen en in mijn "zomerauto" heb ik een raamantenne van een bekend merk.

 

Thuis luister ik al 15 jaar via schotel of stream en is FM nooit aan de orde geweest...ik had niet eens een FM tuner in huis. :)

Voor de DAB+ tegenstanders (lees: bangerikken ;) ) kan ik vertellen dat de bediening een heel stuk handiger is dan met zo'n ouderwetse FM doos.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas hebben we in de UAE geen DAB.

Maar als ik in Duitsland ben dan is het uitsluitend DAB+ geblazen.

Het werkt overal, zat zenders en geen gehannes met flatrates en radio via www in mijn auto dat telkens uitvalt en weer hopeloos lang moet laden voordat het hopelijk weer een tijdje werkt voordat het opnieuw uitvalt.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, zo sla je elke discussie dood.

 

Waarom zou je niet kritisch mogen zijn over het gemak waarmee met tegewoordig de klant voor voldongen feiten stelt? Als ik dat bijvoorbeeld vergelijk met het ongelofelijk groffe 405 lijns zwart-wit VHF systeem van de Britten. Een systeem dat al in de 50'er jaren als volstrekt achterhaald gold in relatie tot ons 625 lijns systeem en helemaal in relatie tot het Franse 819 lijns systeem.

 

Toch is het nog eindeloos lang doorgegaan, gewoon omdat men het onfatsoenlijk vond om zoveel kijkers met een 405-lijns tv te duperen. Als ik zie hoe weinig jaren mijn DAB ontvanger functioneel was en hoe mensen over de grens hun dvb-t spulletjes weg kunnen gooien omdat er nu dvb-t2 is gekomen, om van analoog naar SD naar HD naar nu 4K maar te zwijgen... De Duitsers hebben dan in elk geval nog het fatsoen om het digitale radio aanbod via satelliet op een SD kanaal te laten zodat mensen in elk geval hun binnenkort te oude sat ontvanger nog als radio tuner kunnen blijven gebruiken. Wij kunnen per definitie stikken, daar heeft men wat ons betreft geen boodschap aan.

 

Ik ben niet tegen vooruitgang, verre van dat. Maar wel tegen de laksheid waarbij men doet alsof iedereen maar een ongelimiteerde portemonnee dient te hebben. Nog afgezien van het feit dat we allemaal over het milieu lullen maar als puntje bij paaltje komt de milieustraat liever vol met onze "oude rotzooi" bedelven omdat er nét weer iétsjes beter blijkt mogelijk te zijn.

 

Het aloude verhaal van rupsje nooit genoeg. Alles moet wijken als je denkt dat je het net nog een klein tikkeltje beter zoudt kunnen hebben.

aangepast door T90user
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas hebben we in de UAE geen DAB.

Maar als ik in Duitsland ben dan is het uitsluitend DAB+ geblazen.

Het werkt overal, zat zenders en geen gehannes met flatrates en radio via www in mijn auto dat telkens uitvalt en weer hopeloos lang moet laden voordat het hopelijk weer een tijdje werkt voordat het opnieuw uitvalt.

 

Helemaal met je eens, als ik in Duitsland woonde zou ik er net zo over denken. Maar hier voor Nederland moet je het doen met een ongelofelijk eenzijdig prut aanbod van heel simplistische gesproken woord bijdragen die vrijwel altijd moeten wijken als er ergens iemand een honderdste van een sekonde sneller fietst, schaatst of rent om van de eindeloze voetbalverslagen maar te zwijgen.

 

Dat is weliswaar tragisch maar was geen probleem zolang je op zenders buiten de Nederlandse grenzen kon afstemmen. Ik ben in principe niet tegen DAB als dat erbij was gekomen, ik ben tegen het helemaal radikaal weghalen van alternatieven. Ik herinner me mijn ergernis als kortegolf luisteraar dat je wel 30 x de BBC World Service of de Deutsche Welle op de kortegolfbanden tegen kwam, vond dat wel wat overdreven. Maar als ze gewoon van die vele tientallen paralleluitzendingen er nog maar één of twee had laten voort bestaan dan had ik daar al genoegen mee genomen ook al was de ontvangst zeker een stuk minder goed geweest. Ook voor Nederland gold dat die éne zender op 9895 kHz in de 31 meter band het leeuwendeel van Europa wel zo'n beetje bestreek.

 

Het moet allemaal zo extreem van "alles of niets". Al had elk land maar één kortegolfzender voor Europadekking gehandhaafd in plaats van de vele tientallen paralleluitzendingen dan was het al mooi geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je niet kritisch mogen zijn over het gemak waarmee met tegewoordig de klant voor voldongen feiten stelt? Als ik dat bijvoorbeeld vergelijk met het ongelofelijk groffe 405 lijns zwart-wit VHF systeem van de Britten. Een systeem dat al in de 50'er jaren als volstrekt achterhaald gold in relatie tot ons 625 lijns systeem en helemaal in relatie tot het Franse 819 lijns systeem.

 

Toch is het nog eindeloos lang doorgegaan, gewoon omdat men het onfatsoenlijk vond om zoveel kijkers met een 405-lijns tv te duperen. Als ik zie hoe weinig jaren mijn DAB ontvanger functioneel was en hoe mensen over de grens hun dvb-t spulletjes weg kunnen gooien omdat er nu dvb-t2 is gekomen, om van analoog naar SD naar HD naar nu 4K maar te zwijgen... De Duitsers hebben dan in elk geval nog het fatsoen om het digitale radio aanbod via satelliet op een SD kanaal te laten zodat mensen in elk geval hun binnenkort te oude sat ontvanger nog als radio tuner kunnen blijven gebruiken. Wij kunnen per definitie stikken, daar heeft men wat ons betreft geen boodschap aan.

 

Ik ben niet tegen vooruitgang, verre van dat. Maar wel tegen de laksheid waarbij men doet alsof iedereen maar een ongelimiteerde portemonnee dient te hebben. Nog afgezien van het feit dat we allemaal over het milieu lullen maar als puntje bij paaltje komt de milieustraat liever vol met onze "oude rotzooi" bedelven omdat er nét weer iétsjes beter blijkt mogelijk te zijn.

 

Het aloude verhaal van rupsje nooit genoeg. Alles moet wijken als je denkt dat je het net nog een klein tikkeltje beter zoudt kunnen hebben.

Ik kan je verhaal niet volgen. FM zal nog jaren doorgaan naast DAB+.

 

Er wordt dus niks door de strot geduwd. Men schaft wel af bij end of life. Dat gebeurt overal, en dat doe jij thuis ook. AM is nu aan de beurt (Slechts weinigen luisteren er nog naar.) en FM zal over een jaar of 10 hetzelfde lot beschoren zijn. Maar rond die tijd zal het medialandschap er sowieso wel totaal anders uitzien.

 

En wat betreft dvb-t2 in Duitsland: ik heb niet anders begrepen dan dat veel Duitsers graag HD willen hebben op hun HDTV, inclusief de terrestrische route. Bovendien zijn die dvb-t2 ontvangers spotgoedkoop daar.

 

 

Het moet allemaal zo extreem van "alles of niets". Al had elk land maar één kortegolfzender voor Europadekking gehandhaafd in plaats van de vele tientallen paralleluitzendingen dan was het al mooi geweest.

Je wilt terug naar het verleden? Naar de kortegolf voor anderhalve luisteraar in Europa, terwijl het leeuwendeel op internet zit?

Kortegolf wordt amper nog beluisterd. In het verleden (op vakantie) was dat anders, maar toen bestond internet nog niet. 

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

e wilt terug naar het verleden? Naar de kortegolf voor anderhalve luisteraar in Europa, terwijl het leeuwendeel op internet zit?

 

 

Het zal je verbazen hoe slecht het internet functioneert in grote delen van Europa.

In Frankrijk heb ik zegge en schrijven 1 Mb/s down en minder als 100 kBit up.

(Wanneer er geen telefoonpaal omgevallen is)

 

Zelfs in Duitsland is het in grote delen van het land niet veel beter, en dat zal nog jaren zo blijven.

 

Dan is de kortegolf beter van kwaliteit.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is de kortegolf beter van kwaliteit.

Nee, dat feit is me bekend.

Echter, AM wordt immers amper nog beluisterd. Misschien zijn nog wel minder luisteraars dan het aantal dat wel internet kan ontvangen, smartphones en WLAN op toeristische trekpleisters meegerekend..

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig hebben ze in UK nog heel wat AM zenders die hier in de auto goed te ontvangen zijn. Moest er in Vlaanderen een golden oldie zender zijn die dezelfde muziek als Gold of BigL aanbiedt, maar op DAB+ ,dan zou ik voor de auto overwegen om zo'n radio aan te schaffen. Thuis luister ik vooral satelliet, on line of FM.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Internet radio..?

Praat me er niet van.

 

Ik was vorige week in Duitsland, zat bij Mcdood te ontbijten en dacht..laten we eens even luisteren naar mijn favoriete www radio zender. Ik dus kopelefoon op en met mijn lulijzer in het WLAN..ging alles snel en hup luisteren maar. Het draaide zeggen en schrijven 5 mkinuten totdat de stroom vastliep..10 seconden niks..toen weer wel, toen weer niet. En toen was ik het al weer zat.

 

Internet voor mobiele radio ontvangst is waardeloos.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Internet voor mobiele radio ontvangst is waardeloos.

Als we de balans zo opmaken in dit forum blijft er niet veel over qua radio ontvangst dat deugt en zou alleen MP3 volstaan...

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...