Ga naar inhoud


Overstap FM naar DAB+ kost veel luisteraars


Sprietje

Aanbevolen berichten

De kabelproviders "boffen" maar weer met hun marode netten.

 

Dank voor het vervoegen van dit Duitse woord, het betekend in goed Nederlands "Ziekelijke" ;)

 

Ik ben al langere tijd op zoek naar een DAB+ installatie voor in de huiskamer.

2 dingen houden me tegen. Het apparaat waar ik mijn oog op heb laten vallen kost momenteel 349 euro.... verrassend genoeg zag ik deze 2 maand terug voor 262 euro maar ook wel 289 euro aangeboden worden.

Dus nog maar even wachten!

Tegelijkertijd vind ik het veel geld. Met mijn sat receiver kan ik ook internet radio afspelen over de huiskamer installatie dus waarom moet dat allemaal via DAB? De content kan ik sowieso wel consumeren alleen niet via DAB.

 

Voor de auto lijkt het me wel zeer handig maar omdat de auto van mijn werk zo'n ingebouwde alles in 1 navigatie-radio-multimedia-boord computer heeft kan ik die niet even eenvoudig vervangen.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

In mijn huidige wagen heb ik een Albrecht DAB ontvanger geplaatst met een actieve raam plakantenne, dat werkt goed.

En in Nederland en Duitsland heb ik geen probleem met wegval.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral hier in Dubai, als ik in het Marina, DBR (Dubai Beach Resort) of DFC (Dubai Financial Centre) rondrij is de FM ontvangst ronduit slecht. Dat komt door de reflecties - multipathing tussen de wolkenkrabbers.

De bebouwing is niet overal zoals in Nederland dat ook nog zo plat is als een pannekoek.

Dat DAB+ tot nu toe met zeer laag vermogen onderweg is, is een kwestie van tijd. Althans zo is het in Duitsland.

Als ik in Duitsland ben in mijn 2e woning ontvang ik zo uit de hand op mijn kleine portable DAB+ radio-tje rond de 90 zenders waarvan er 70 goed te ontvangen zijn.

Maar je kunt of moet DAB+ niet slecht praten omdat het in jouw omgeving toevallig niet werkt. Goede Duitse DAB+ in Nijmegen kun je niet "eisen" omdat je die buiten hun doelgroep en footprint ontvangt. Daarom is DAB+ per saldo niet slecht.

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik in Duitsland ben in mijn 2e woning ontvang ik zo uit de hand op mijn kleine portable DAB+ radio-tje rond de 90 zenders waarvan er 70 goed te ontvangen zijn.

 

Rondom toe vrije ruimte vlak naast een hoge berg met daar bovenop een antennetoren.

 

Dus een bevoorrechte locatie waardoor die 70 uit 90 me toch tegenvallen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor het vervoegen van dit Duitse woord, het betekend in goed Nederlands "Ziekelijke" ;)

 

Ik ben al langere tijd op zoek naar een DAB+ installatie voor in de huiskamer.

2 dingen houden me tegen. Het apparaat waar ik mijn oog op heb laten vallen kost momenteel 349 euro.... verrassend genoeg zag ik deze 2 maand terug voor 262 euro maar ook wel 289 euro aangeboden worden.

Dus nog maar even wachten!

Tegelijkertijd vind ik het veel geld. Met mijn sat receiver kan ik ook internet radio afspelen over de huiskamer installatie dus waarom moet dat allemaal via DAB? De content kan ik sowieso wel consumeren alleen niet via DAB.

 

Voor de auto lijkt het me wel zeer handig maar omdat de auto van mijn werk zo'n ingebouwde alles in 1 navigatie-radio-multimedia-boord computer heeft kan ik die niet even eenvoudig vervangen.

 

Ten eerste zie ik geen vervoeging maar gewoon een bijvoeglijk naamwoord.

 

Verder, ik heb het niet in het woordenboek opgezocht maar als praktijkervaring: het woord "marode" hoor ik in de Duitse taal doorgaans uitsluitend worden gebruikt waar wij "gebrekkige" in ze zin van "mankementen vertonend" zouden neerzetten. Ziekelijk is iets heel anders.

aangepast door T90user
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral hier in Dubai, als ik in het Marina, DBR (Dubai Beach Resort) of DFC (Dubai Financial Centre) rondrij is de FM ontvangst ronduit slecht. Dat komt door de reflecties - multipathing tussen de wolkenkrabbers.

De bebouwing is niet overal zoals in Nederland dat ook nog zo plat is als een pannekoek.

Dat DAB+ tot nu toe met zeer laag vermogen onderweg is, is een kwestie van tijd. Althans zo is het in Duitsland.

Als ik in Duitsland ben in mijn 2e woning ontvang ik zo uit de hand op mijn kleine portable DAB+ radio-tje rond de 90 zenders waarvan er 70 goed te ontvangen zijn.

Maar je kunt of moet DAB+ niet slecht praten omdat het in jouw omgeving toevallig niet werkt. Goede Duitse DAB+ in Nijmegen kun je niet "eisen" omdat je die buiten hun doelgroep en footprint ontvangt. Daarom is DAB+ per saldo niet slecht.

 

 

Ik eis niets, maar stel gewoon vast dat de hele ontwikkeling van analoog naar digitaal voor mij persoonlijk een dramatische verslechtering van mijn ontvangstmogelijkheden inhoudt. Ik ben in eerste instantie een luisteraar naar serieuze programma,s gesproken woord, met voornaamste interesse nieuws, politiek, wetenschap en techniek. In Nederland kom je daar tegenwoordig enorm bekaaid vanaf. Veel geleuter over onbenulligheden, ook op Radio 1, dingen als een nieuwsquiz en ga zo maar door. Zet dat af tegen bijvoorbeeld WDR 5 en dan is er een wereld van verschil.

 

Als ik naar mijn kinderen en kleinkinderen in Rotterdam reed, met name in het weekend, had ik doorgaans zenders als de BBC World Service of de Deutschlandfunk via middengolf aanstaan, afgewisseld door wat luisteren naar de korte golf. Gewoon, uit hobby overwegingen eens kijken wat je zo al tegenkwam. In Nederland vindt men dat sport niet alleen nieuws is dus op Radio 1 behoort, maar bovendien per definitie voorgaat op nieuws met alle ellende vandien. Erg vreemd in mijn ogen. Immers, net zoals ik de radio onmiddellijk een duw geef als er weer sportgeleuter komt heb ik vrienden die juist alleen maar sport interessant vinden en nagenoeg niets met nieuws hebben. Waarom dat per se zo gekoppeld moet worden en daarbij bijna altijd sport het nieuws verdringt is me een raadsel.

 

Maar goed, het betekent wel dat DAB een eind maakt aan mijn luister-opties. Ik vind het gewoon een leuke activiteit om met name ook 's avonds eens de middengolf of korte golf af te fietsen op zoek naar exoten. Niet zo heel veel anders dan thuis mijn voorliefde voor het vinden van zenders uit landen waar ik voorheen nauwelijks van gehoord had. Nee, ik versta geen lettergreep Tadjikisch maar vind het soms wel leuk eens naar "Tojikiston" te kijken. Gewoon uit nieuwsgierigheid en interesse. The poor man's way to travel. UIteraard blijf ik het doodzonde vinden dat dat alles op AM-gebied nu weg is c.q. weg gaat. Toch niet zo gek als dat meer dan een halve eeuw lang je hobby was?

 

PS: ik heb DAB en DAB+ niet per definitie als "slecht" gepraat. Het wordt voor mij pas slecht doordat het de dingen waar ik en velen met mij gehecht aan zijn elimineert. Het geeft je oogkleppen: "je bent Nederlander dus je dient uitsluitend naar Nederlandse zenders te willen luisteren". Ideaal voor dictators, ik neem aan dat we dit nooit zo gehad hadden als het Oostblok nog had bestaan, maar ik ervaar het als een beperking omdat de Nederlandse radio toch voornamelijk muziek-radio betreft. Er is natuurlijk dat alsmaar doorlopende nieuwsbandje maar dat ik dat niet bedoel dat zal iedereen wel snappen. Dat ga je geen urenlang aanzetten tenzij je de tekst uit je hoofd wilt leren.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je de fm ontvangst in de auto als voldoende ervaart komt doordat je hersenen alle ellende uitfilteren.

 

Pas wanneer je terug schakelt van dab naar fm neem je die onvolkomenheden pas weer waar.

 

Zet maar eens een bril op met een gekleurd glas, je zal in het begin de wereld gekeurd ervaren, na een paar uur zal je lles als normaal ervaren.

 

Zet je de bril weer af is plotseling zonder gekleurde bril het beeld onnatuurlijk, totdat je daar weer aan gewend bent.

FM ontvangst in de wagen is niet meer van deze tijd.

 

Als je het over muziek kwaliteit hebt kan ik dat zonder meer begrijpen zolang er geen uitval is. Maar voor gesproken woord is wat ruis op bepaalde momenten heel veel aanvaardbaarder dan het weghikken van het geluid waardoor je essentiële stukken van een zin mist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor het vervoegen van dit Duitse woord, het betekend in goed Nederlands "Ziekelijke" ;)

 

Marode betekend: slecht onderhouden, bouwvallig, gammel.

Ik dacht dat het ook een NL woord was. Van 1982 tot 2013 in Duitsland gewoond en dan krijg je dat hé.. :D :D

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of DAB nu al een volwaardige vervanger van de FM is, laat ik even in het midden.

 

Maar wat me interesseert vooral bij DAB in de autoradio is het volgende...

Bij portable radio's (ik heb zelf een Pure met DAB en FM als ik op reis ga) moet je voor DAB altijd eerst een "scan" doen, waarbij de te ontvangen zenders ingelezen worden, en je die dan vervolgens uit de lijst kan selecteren.  Maar als ik zeg maar vanuit Zweden naar Duitsland ga, moet ik eerst weer scannen (ofwel een totale scan waarbij het oude weggeveegd wordt, of scannen naar extra zenders) om een zender uit het in de ether beschikbare aanbod te beluisteren. Ga ik dan naar Nederland toe, weer hetzelfde etc etc...

Als ik nu in de auto zit, en DAB in de autoradio heb, hoe moet dat dan??  scant die regelmatig, automatisch, of moet je dat zelf doen, terwijl je rijdt?  Bij FM is dat uiteraard eenvoudig, je zoekt de fm band af, en je blijft luisteren naar de zender van je voorkeur...  Maar het lijkt me dus best ingewikkeld als je in de auto eerst moet gaan scannen, om dan vervolgens uit de lijst iets te gaan selecteren.  

Of is dat bij autoradio's gewoon veel beter geregeld dan op portable radios voor thuis?

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in mijn Renault een R-Link systeem met DAB+

 

Ik hoef geen scan te doen. Geen idee of dit een automatische scan is, of dat dit gebeurt op moment dat ik een andere zender uit de lijst wil selecteren.

 

En nu ik even verder denk: Ook in Nederland verschillen doordat niet overal hetzelfde wordt uitgezonden.

Ik werk in Nieuwegein en wanneer ik dan door de lijst ga, zie ik andere zenders als waar ik woon (regio Arnhem).

Net voor Arnhem komen de duitse zenders in de lijst erbij.

 

Vorig jaar juni in  Zuid-Duitsland geweest en in september in Frankrijk en alles ververst 'vanzelf' (Uiteraard in Frankrijk beperkt DAB+ zich (nog) tot rond de grote steden, daarbuiten FM)

 

Frits de Laar

aangepast door ritselaar

VU+ Duo2
CanalDigitaal FamilieHD pakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of DAB nu al een volwaardige vervanger van de FM is, laat ik even in het midden.

 

Maar wat me interesseert vooral bij DAB in de autoradio is het volgende...

Bij portable radio's (ik heb zelf een Pure met DAB en FM als ik op reis ga) moet je voor DAB altijd eerst een "scan" doen, waarbij de te ontvangen zenders ingelezen worden, en je die dan vervolgens uit de lijst kan selecteren.  Maar als ik zeg maar vanuit Zweden naar Duitsland ga, moet ik eerst weer scannen (ofwel een totale scan waarbij het oude weggeveegd wordt, of scannen naar extra zenders) om een zender uit het in de ether beschikbare aanbod te beluisteren. Ga ik dan naar Nederland toe, weer hetzelfde etc etc...

Als ik nu in de auto zit, en DAB in de autoradio heb, hoe moet dat dan??  

 

Heb hier een pure highway 300, die scant elke keer als je de auto 'koud' start scan duurt ongeveer een halve minuut.(ben je even uit en in de auto heb je Direct geluid)

De highway heeft 2 tuners dus als je rijdt scant tuner 2 en heb je dus alle toegankelijke kanalen in je lijst.

Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je ritselaar en oldebroek. Dat is dus in ieder geval goed nieuws, dat die lijst zichzelf automatisch actualiseert!  Dat zou bij de portable radio's ook moeten kunnen, al is dat uiteraard minder urgent dan voor mobiele ontvangst.

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in mijn Renault een R-Link systeem met DAB+

 

Ik hoef geen scan te doen. Geen idee of dit een automatische scan is, of dat dit gebeurt op moment dat ik een andere zender uit de lijst wil selecteren.

 

En nu ik even verder denk: Ook in Nederland verschillen doordat niet overal hetzelfde wordt uitgezonden.

Ik werk in Nieuwegein en wanneer ik dan door de lijst ga, zie ik andere zenders als waar ik woon (regio Arnhem).

Net voor Arnhem komen de duitse zenders in de lijst erbij.

 

Vorig jaar juni in  Zuid-Duitsland geweest en in september in Frankrijk en alles ververst 'vanzelf' (Uiteraard in Frankrijk beperkt DAB+ zich (nog) tot rond de grote steden, daarbuiten FM)

 

Frits de Laar

 

Zou je daar iets meer over willen vertellen, Frits? WIj hebben een Renault Grand Scénic uit 2005. Denk je dat die daar ook geschikt voor is? De radio is een toestel van Becker met ouderwetse navigatie zonder eigen display (display maakt deel uit van het dashboard inclusief tijd enz enz) maar er is wel een ingang die nu nog in gebruik is voor een ouderwetse Nokia handsfree telefoon. Ik neem aan dat ik dat stekkertje qua audio-in ook voor een DAB+ ontvanger zou kunnen gebruiken maar die zou dan wel een eigen display moeten krijgen neem ik aan.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...