Ga naar inhoud


Overstap FM naar DAB+ kost veel luisteraars


Sprietje

Aanbevolen berichten

Wat is het anders dan een commerciële kwestie, jongens?

DAB+ is, net als DAB was, voor de uitzenders goedkoper en miljoenen mensen moeten, ook als ze al een DAB-radio/-tuner hebben gekocht waar ze niks meer mee kunnen, een nieuwe DAB+-radio/-tuner kopen.

Een win-win-win strategie van de zuiverste soort.

  • Like 2

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites


DAB+ is ook veel efficiënter gebruik maken van de ether. Je kunt alle stations dezelfde opstelpunten laten delen. En iedereen heeft exact dezelfde dekking.

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is het anders dan een commerciële kwestie, jongens?

DAB+ is, net als DAB was, voor de uitzenders goedkoper en miljoenen mensen moeten, ook als ze al een DAB-radio/-tuner hebben gekocht waar ze niks meer mee kunnen, een nieuwe DAB+-radio/-tuner kopen.

Een win-win-win strategie van de zuiverste soort.

Ehhh...was dat met analoge satelliet en SD en HD ook niet zo?

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zekers.

En ik ben geen complotdenker maar wie weet hebben ze daarom wel eerst het wazige SD uitgebracht. ;)

Persoonlijk hou ik het meer op een vergissing, net als bij de Hubble.

 

Maar goed, als FM verdwijnt eerst maar geen radio meer en ga ik in de auto verder met bandjes afspelen op de FM-AM-Casssettespeler  die inmiddels een jaar of 30 a 35 probleemloos en voortreffelijk een lekkere collectie van de leukste nummers van honderden LP's afspeelt (voor nieuws en bijzonderheden onderweg heb ik een bielefoon).

Wie weet kan hij nog in de volgende auto ingebouwd worden als m'n huidige het begeeft, maar dat is ook al zo'n lekkere volhouder. Ik ga hem niet wegmikken omdat DAB+ moet.

 

Los daarvan, LP's zijn weer helemaal in voor een steeds grotere groep en muziek wordt zelfs weer nieuw op cassette uitgebracht, dus .... :grin: :grin:

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ervaringen betreffende ontvangstkwaliteit zijn bij mij (wonen in Noord Eindhoven en werken nét zuid van Eindhoven) negatief.

Ik heb op het werk een - best prijzige - Sony neer laten zetten, maar deze gaat vrijwel altijd naar FM, omdat DAB+ "stoort", hapert.

 

Jammer; lijkt wel of de dekking nog steeds niet voldoende is, of het signaal niet sterk genoeg...sta er wel positief tegenover, maar het wil dus nog niet.

DB800 op OpenPLi 2.1 en DB8000 op OpenPLi 4.0 met DVB-S2 en DVB-T
Qnap NAS TS-210 Canal Digitaal & Digitenne
Wavefrontier T55 / Triax 88
met Satconn 1/10 / 2x Spaun 411

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, goede radiomakers werken voor commerciele omroepen want daar valt meer te graaien met minder niveau.

 

Welke dan? Ik ken buiten BNR geen enkel serieus commercieel radiostation dat zich met iets anders dan plaatjes draaien bezig houdt. En bovendien is het nieuws van BNR van en voor de zakenwereld dus ook met enorme beperkingen en oppervlakkigheden. Ik luister er wel eens naar, het is bij ons een van de sterkst ontvangbare zenders, maar erg lang houd ik dat meestal niet vol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DAB+ is ook veel efficiënter gebruik maken van de ether. Je kunt alle stations dezelfde opstelpunten laten delen. En iedereen heeft exact dezelfde dekking.

 

Dus geen enkel station meer ontvangbaar als je de pech hebt ergens te zijn waar geen dekking is? 't Is maar wat je een voordeel noemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ervaringen betreffende ontvangstkwaliteit zijn bij mij (wonen in Noord Eindhoven en werken nét zuid van Eindhoven) negatief.

Ik heb op het werk een - best prijzige - Sony neer laten zetten, maar deze gaat vrijwel altijd naar FM, omdat DAB+ "stoort", hapert.

 

Jammer; lijkt wel of de dekking nog steeds niet voldoende is, of het signaal niet sterk genoeg...sta er wel positief tegenover, maar het wil dus nog niet.

 

Ja, dat doet mijn Technisat Multyradio ook: automatisch overschakelen naar DAB als die voorhanden is. Alleen is het kreng niet geschikt voor DAB+ en kan ik hem daardoor zelfs niet meer als FM radio gebruiken. Ik heb een filter tegen de DAB frekwenties aangeschaft maar die is niet sterk genoeg om de signalen buiten te houden. In het menu zit een optie om dat automatisch naar BAB gaan uit te schakelen maar die blijkt niet te werken. Technisat zegt (om het maar even plat uit te drukken) "stik maar en koop maar een nieuwe radio". Heb ik gedaan maar uiteraard niet/nooit meer van hen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zekers.

En ik ben geen complotdenker maar wie weet hebben ze daarom wel eerst het wazige SD uitgebracht. ;)

Persoonlijk hou ik het meer op een vergissing, net als bij de Hubble.

 

Maar goed, als FM verdwijnt eerst maar geen radio meer en ga ik in de auto verder met bandjes afspelen op de FM-AM-Casssettespeler  die inmiddels een jaar of 30 a 35 probleemloos en voortreffelijk een lekkere collectie van de leukste nummers van honderden LP's afspeelt (voor nieuws en bijzonderheden onderweg heb ik een bielefoon).

Wie weet kan hij nog in de volgende auto ingebouwd worden als m'n huidige het begeeft, maar dat is ook al zo'n lekkere volhouder. Ik ga hem niet wegmikken omdat DAB+ moet.

 

Los daarvan, LP's zijn weer helemaal in voor een steeds grotere groep en muziek wordt zelfs weer nieuw op cassette uitgebracht, dus .... :grin: :grin:

 

Als nieuwsjunkie blijf ik het maar vreemd vinden dat mensen de radio alleen maar als een muziekdoos zien. Zeker in deze tijden waarin je via zoveel bronnen zoveel muziek als je wilt binnen kunt halen begrijp ik niet waarom bijna alles op de radio muziek moet zijn. Al decennia geleden toen ik in de VS woonde was het belangrijkste wat ik daar miste de typische gezellige mix van nieuws en muziek zoals dat in de meeste Europese landen gangbaar is. Je kon in verreweg de meeste gevallen naar "newsradio", "talkradio" of "sportsradio" zenders luisteren die dan aan een stuk leuteren en ellenlange reclameboodschappen uitzenden, of naar muziekzenders waarop soms helemaal nietw wordt aangekondigd, alleen maar gespeeld. Worden we op dat vlak nu ook al steeds meer kleine Amerikaantjes en betekent radio voor ons nu ook alleen maar een veredelde muziekdoos?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt het niet door het fenomeen smartphone,fb,whatsapp etc?

Je krijgt soms sneller het nieuws via je smartphone, dan via de regulaire radio.

Je kan gewoon dus muziek luisteren, via mp3,casette of whatever, en je nieuws binnenhalen via de smartphone.

En verkeersinformatie haal je bvb via (i)coyote binnen.

Ik weet niet of radio nog een lang leven zal hebben, de meesten graven hun eigen graf, door al hun geleuter en na ieder 3 liedjes steevast dezelfde reclame door je .... te duwen.

De meeste mensen waar ik meega, jong of in de 40, zit er een mp3 cd of een stick met mp3 liedjes in om af te spelen. Dus ja........

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus geen enkel station meer ontvangbaar als je de pech hebt ergens te zijn waar geen dekking is? 't Is maar wat je een voordeel noemt.

FM had/heeft ook genoeg gaten.

 

Ja, dat doet mijn Technisat Multyradio ook: automatisch overschakelen naar DAB als die voorhanden is. Alleen is het kreng niet geschikt voor DAB+ en kan ik hem daardoor zelfs niet meer als FM radio gebruiken. Ik heb een filter tegen de DAB frekwenties aangeschaft maar die is niet sterk genoeg om de signalen buiten te houden. In het menu zit een optie om dat automatisch naar BAB gaan uit te schakelen maar die blijkt niet te werken. Technisat zegt (om het maar even plat uit te drukken) "stik maar en koop maar een nieuwe radio". Heb ik gedaan maar uiteraard niet/nooit meer van hen.

Hoe is het mogelijk. Ik heb thuis meerdere Technisat ontvangers voor verschillende doeleinden, en het merk verslaat gauw andere merken.

 

Als nieuwsjunkie blijf ik het maar vreemd vinden dat mensen de radio alleen maar als een muziekdoos zien. Zeker in deze tijden waarin je via zoveel bronnen zoveel muziek als je wilt binnen kunt halen begrijp ik niet waarom bijna alles op de radio muziek moet zijn. Al decennia geleden toen ik in de VS woonde was het belangrijkste wat ik daar miste de typische gezellige mix van nieuws en muziek zoals dat in de meeste Europese landen gangbaar is. Je kon in verreweg de meeste gevallen naar "newsradio", "talkradio" of "sportsradio" zenders luisteren die dan aan een stuk leuteren en ellenlange reclameboodschappen uitzenden, of naar muziekzenders waarop soms helemaal nietw wordt aangekondigd, alleen maar gespeeld. Worden we op dat vlak nu ook al steeds meer kleine Amerikaantjes en betekent radio voor ons nu ook alleen maar een veredelde muziekdoos?

 

In de VS hebben ze sinds jaar en dag categorale zenders, zodat de luisteraar naar behoefte kan overschakelen naar een andere categorie en in wezen zijn eigen programma kan samenstellen. Precies wat je nu ziet gebeuren bij degenen die hoofdzakelijk internet gebruiken.

​Menig tv programma in Nederland haalt zijn kijkdichtheid met name d.m.v. uitgesteld kijken.

En nieuwszender WINS uit New York heeft sinds jaar en dag de slogan : "You give us 22 minutes, we'll  give you the world." 

Een soort gesproken Teletekst, dus.

Daarnaast zijn er genoeg nieuwsbronnen als je de diepte in wil.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad ook erg goede ervaringen met Technisat.

Ik heb een sat receiver van hun, en als deze het ooit niet meer zou doen, ben ik vrijwel zeker dat de volgende weer een Technisat zal worden.  Ook voor een nieuwe TV is het een optie, als het zover is.

Mijn ervaring is dat je altijd antwoord krijgt als je de Kundenservice een vraag stelt. Soms schiet je uiteraard niet echt op met het antwoord (omdat je iets anders verwacht/hoopt), maar in de meeste gevallen wordt je echt constructief geholpen. Dat lees ik ook op Duitse fora.

 

Ik denk dat t90user echt pech gehad heeft... want als een functie in het menu voorzien is, moet het ook werken, en dat ze je dan zomaar met een kluitje in het riet sturen, is vreemd voor dit bedrijf.

 

Over de DAB dekking...  mijn ervaring is wel dat je gewoon meer FM ontvangst hebt dan DAB(+). Toen ik in de Tjechische bossen (Böhmerwald/Šumava) een huisje had, afgelopen winter, had ik Ruim genoeg CZ/DE/AT FM zenders... en niet 1 DAB station...  gelukkig kan mijn Pure zowel DAB(+) als FM, dus was er geen probleem...  Via DVB-T had ik ook nog wat CZ radiozenders op de tv...

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sverige 

 

In Tsjechië zit DAB+ nog in de opstartfase: 

 

The digital audio signal is currently available to approximately 58% of Czech inhabitants. Digital networks are powered by three operators which have obtained the appropriate permission from the Czech Telecommunication Office. Up to 18 stations are available to audiences in many Czech regions.

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier alles van Technisat: sat, dvb-t en internet. Top spul.

De sat ontvangers kunnen zowel CI als CI+ aan. En zeer gevoelige ontvangers, allemaal.

 

FM in Nederland is nog steeds bezig gaten te vullen. Na 50 jaar FM!

DAB+ is nog maar net begonnen. Gun het de tijd. Het is een pracht techniek.

 

Volg de volgende site maar, en zie wat er allemaal gaande is in de Nederlandse ether:

 

http://radio-tv-nederland.nl/

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...