Ga naar inhoud


Waarom kunnen we niet naar alle Vlaamse zenders kijken?


Sprietje

Aanbevolen berichten

Met andere woorden, het is een achterhaalde discussie, beter afvoeren die regels....

 

Zeg ben je nu helemaal betoeterd!

 

Er zijn velen die al jaren grof geld verdienen aan die regels dus dat gaat echt niet maar zo gebeuren.

Ze maken zich liever druk over suffe dingen als de zwarte pieten discussie.

 

Maar hebben we het hier eigenlijk niet over kartelvorming?

Daar is de EU best wel vals op want  daar worden best wel stevige boetebedragen mee binnengeharkt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Houtgreep van de Amerikaanse film- en televisiestudio's. Zij bepalen en wij, Europa, laten dat toe.

  • Like 1

Groet, André

apparatuur: Gigablue Quad 4K, UE 4K, IP 4K, Octagon sf8008

ontvangst via een Big Bisat, Sky Stream UK, kabel en antenne

smartcards: Sky UK FTV en Fransat image: OpenATV

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Opvallend dat hier het werkelijke argument door niemand naar voren is gebracht. Het is al een heel fors aantal jaren geleden dat ik op een broadcasting beurs met een vertegenwoordiger van een van de commerciële omroepen sprak. Hij vertelde me dat er heel stricte afspraken bestonden dat Nederlandse en Vlaamse commerciële zenders niet in elkaar's vaarwater zouden gaan zitten. Immers, anders dan bij de publieke omroepen gaat het de commerciëlen maar om één ding: niet de programma's maar de verdiensten door verkoop van advertentietijd.

 

Als een kijker gaat zitten kijken naar een commerciële zender die niet voor hem bedoeld is dan zal het gros van de advertenties ook zonder rendement blijven. Een Nederlander die naar een advertentie van *** kijkt zal heus niet in zijn auto stappen om in Vlaanderen een nieuwe TV te gaan kopen. En omgekeerd.

 

Men heeft er het grootste belang bij dat jij kijkt naar de reclame die voor jou bedoeld is. Da programma's spelen daarbij voor de commerciële omroepen geen enkele rol. Als een Nederlander naar een Vlaams commercieel net kijkt of een Vlaming naar een Nederlands commercieel net dan "bestelen" ze de commerciële netten van eigen land. Klinkt op het eerste gezicht krankzinnig maar zo is hun gedachtegang. Niet het programma is het product maar de klant die kijkt naar wat voor hem bedoeld is ofte wel waar hij het doelwit van is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat speelt zeker mee, T90user, maar het is complexer dan dat.

Zo is de RAI bijvoorbeeld FTA, maar als een operator als Telenet of Proximus die doorgeeft, dan moeten die het beeld "scramblen" op het moment dat ze dat bij de RAI uitzenden, gewoon omdat de Champions League dan weer exclusief verkocht werd aan die of die zender.

Dus het is zelfs vaak niet eens per zender, maar nog eens per programma.

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp wel dat de rai champions league scrambled (in belgie zitten die wedstrijden - buiten die paar van Q2 - ook achter encryptie van de betaalde sportzenders), maar dat ze  dan weer de thuiswedstrijden van hun eigen nationale voetbalelftal op rai 1 scramblen, is er ver over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar welke rechten hebben ze juist gekocht?

Ik vermoed gewoon dat ze rechten hebben voor enkel dit in het binnenland uit te zenden.

En hier in Vlaanderen zal dan een ander die rechten gekocht hebben ("exclusief" voor Vlaanderen of België).

Ik vind die beperkingen ook niet plezant als kijker (gelukkig kijk ik geen sport, dus ik word er al veel minder mee geconfronteerd).

Wat ik soms ook vervelend vind,  is als iets niet aangeboden wordt op de markt waartoe jij gerekend wordt (en ik heb het dan niet alleen over TV zenders, maar ook over andere producten en diensten), en je het op allerlei grijze manieren moet zien te bemachtigen.

aangepast door zzzzzz

VU+ Duo 4K (originele versie, niet SE!) met VTI v. 15.0.0.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat speelt zeker mee, T90user, maar het is complexer dan dat.

Zo is de RAI bijvoorbeeld FTA, maar als een operator als Telenet of Proximus die doorgeeft, dan moeten die het beeld "scramblen" op het moment dat ze dat bij de RAI uitzenden, gewoon omdat de Champions League dan weer exclusief verkocht werd aan die of die zender.

Dus het is zelfs vaak niet eens per zender, maar nog eens per programma.

 

Ik ben een beetje verbaasd over wat je zegt. Immers, ik denk niet dat Telenet of Proximus iets scrambled. Dat gebeurt door de RAI zelf m.b.t. de FTA zenders die via Hotbird beschikbaar zijn. Ik neem aan dat die Belgische providers gewoon dat Hotbird signaal doorgeven en dat dat dus een gescrambled signaal is als Rome dat zo verbreidt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp wel dat de rai champions league scrambled (in belgie zitten die wedstrijden - buiten die paar van Q2 - ook achter encryptie van de betaalde sportzenders), maar dat ze  dan weer de thuiswedstrijden van hun eigen nationale voetbalelftal op rai 1 scramblen, is er ver over.

 

Je zou je wel eens kunnen vergissen. Zelf ben ik geen voetbal liefhebber maar mij is wel opgevallen dat veel landen die behoorlijk ver van ons vandaan liggen, ook buiten Europa, speciale programma's hebben waarin ze wedstrijden van de Nederlandse eredivisie uitzenden. En uiteraard ook van andere binnenlandse competities uit voetballanden zoals Engeland, Spanje en Duitsland. Wellicht ook van Italië. Ga je dat dan als RAI zelf ongecodeerd op de satelliet zetten dan gooi je financieel je eigen Italiaanse ruiten in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...