Ga naar inhoud


welke vruchtboom is dit


sattos

Aanbevolen berichten


Pruimen worden weer opgegeten door wespen en ander ongedierte.

Bij alles wat je plant en waar vruchten aankomen moet je er rekening mee houden dat er ook beest(en/tjes) zijn die dat ook lekker vinden.

Bij een kersenboom kun je de 1e paar jaar er nog wel een net overheen spannen zodat de merels er niet bij kunnen, bij een pruimenboom kun je nauwelijks iets doen tegen wespen, mieren, vliegen, lieveheersbeestjes enz. die gaan overal doorheen.

 

Wil je die ellende niet dan een mooie boom kopen met een hoge sierwaarde en met evt. siervruchten die niemand lust en je fruit gewoon bij de groenteboer kopen.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch voor een pruimenboompje gaan. Ik heb een appelboom en een pruimenboom en het is toch wel ieder jaar weer leuk als je er wat vanaf haalt. Soms heel veel en soms weer minder.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier:

-  een kersenboom die ik dus elke keer weer flink in moet pakken tegen de merels anders krijg je geen kers mee en worden ze al opgegeten terwijl ze nog zo zuur zijn als maar kan,

- een pruimenboom waar mooie dikke blauwe pruimen aan komen maar vrijwel geen enkel pruim kun je eten want ze worden al aangepikt door vogels, aangevreten door wespen, mieren, vliegen en ook lieveheersbeestjes,

- een kruisbes waar de konijnen dol op zijn, (onze eigen konijnen dan hé)

- een rode aalbes waar hetzelfde voor geldt als de kersen,

- een witte aalbes die ze aardig met rust laten omdat die steeds groen lijken  

- een maulbeere (volgens mij is dat een moerbei) die hopelijk dit jaar voor het eerst vruchten draagt dus weet nog niet wat dieren er mee doen

- een framboos waar hetzelfde voor geldt als de kersen,

- aardbeien waar hetzelfde voor geldt als de kersen,

- een wijndruif waar hetzelfde voor geldt als de kersen,

- een kiwi en die laten ze allemaal met rust en daarvan krijgen we elk jaar (als het na de bloei niet meer vriest) 2 a 3 emmers vol met kiwi's, ze zijn alleen niet om te eten omdat ze dan veel te hard en zuur zijn maar ze zijn wel goed geschikt om er jam ed. van te maken.

- een vijgenboom waarvoor hetzelfde geldt als de pruimenboom nl. vogels blijven er wel vanaf maar wespen ed. vinden ze heerlijk.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb vandaag pruimboompje geplant.

 

Ik heb al een abrikozeboom staan die is ruim 4 meter.van deze boom heb ik vorig jaar niks van gegeten.3 abrikozen hebben het bijna overleefs. Toen die oranje begonnen te worden ,zijn die opgegeten door de vogels.

 

Wie heeft hier allemaal een abrikozen boom.want de vrucht vallen heel snel.

 

Ik heb ook nog een onbekende boom. 2 jaar geleden heb ik pruimen pit in de pot gegooid.ik ga ervan uit dat het pruimen is

 

Ik zou graag een walnoot planten.die jaagt muggen weg

aangepast door sattos
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Of walnoten bomen planten. Die laten ze wel met rust.

 

Wel eens van eekhoorntjes gehoord.  :crazy:

Als je vlak bij een bos woont weten ze in het voorjaar jouw kersenboom te vinden (en die laten zich niet door een net tegenhouden) en in het najaar weten we ook feilloos jouw hazelnotenboom en walnotenboom te vinden hoor. :mad:

 

Abrikoos en perzik hebben we gehad maar die bomen hebben veel last van ziektes. Soms barstens vol met perziken of abrikozen  maar na een paar weken vallen ze er plots allemaal af, of de bladeren rollen op (krulziekte) je bleef aan het spuiten met gif om ze in conditie te houden, dus daar is uiteindelijk toch maar de bijl in gezet.

 

Ik ben nu nog wel met wat speciaals bezig om op te kweken, hoe ze heten weet ik niet maar het zijn net kleine langwerpige pruimpjes maar dan oranje van kleur, een stevigheid van het vruchtvlees wat op kaki lijkt maar dan frisser van smaak en sappiger en er zit een pit in als van lychees.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staan:

Sinds kort niet meer:

Een druif. Leverde elk jaar erg veel trossen. Vooral veel uitgedeeld, smaakten goed maar hadden me teveel pitten, deels ook wijn van gemaakt en de merels hebben vaak ook genoten.

Vervangen door een kiwi. Een collega at een groot deel van het jaar dagelijks in de middagpauze 2 kiwi's uit eigen tuin, dus wie weet.

 

Nog wel aanwezig:

Aalbessen. Rood en wit. Mij te zuur, worden deels verwerkt tot jam en saus, de rest is voor de merels.

Kruisbes. Eerder meerdere gehad en veel gegeten tot de struiken aan schimmel ten onder gingen en in de fik gestoken zijn. De huidige staat op een plek waar ik hem vergeet.

Perziken. We eten tegen de klippen op, maken tig potten jam en delen uit. De rest is voor de insecten, slakken en de schimmelclub. De vele vlinders zijn erg mooi.

Zwarte bessen. Steeds meer. Heerlijk.

Frambozen. Jaarlijks een aardige oogst. De krengen breiden zich wel storend uit via wortel-uitlopers, betekent wat extra werk.

Peren. De stoofpeer is een groot succes, de handpeer wat wisselend, maar meestal knudde. Die laatste wil ook niet groeien, dus misschien maar eens in de haard.

Appels. Kan er niet tegen eten. Veel uitdeelwerk. Is vorig jaar tig liter cider van gemaakt door vrienden.

Pruimen. De Victoria is helaas gesneuveld door teveel schaduw. Droeg veel, soms super van smaak, soms minder. De Opal levert jaarlijks veel, het ene jaar meer dan het andere.

Doornloze braam. Meestal te zuur. Soms lekker.

Loganbes. Eet er jaarlijks wat van. Niet erg veel.

Wijnbes. Ergens een succes en ergens niet. Zijn heerlijk. Nooit last gehad van insecten oid. Degene die ik had geplant is echter overleden maar er staan nu 2 een meter of 20 verderop, dus blijkbaar heeft een vogel er ook wat van genomen. Er mogen van mij nog wel 20 zaailingen komen, liefst in een clubje bij elkaar.

Krent. Eet er jaarlijks redelijk wat die laag zitten. De rest is voor de vogels.

Vijg. Jaarlijks een grote opbrengst, veel voor directe consumptie, veel voor jam. Verpoot omdat hij te groot werd voor de plek.

 

Het is hier dus niet zo'n probleem met vruchtbomen/-struiken.

 

PS. Was de hazelaars nog vergeten. Jaarlijks veel noten, maar die dingen breiden zich steeds meer uit, zowel in omvang als in aantal.

aangepast door minplus

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een druif.

Vervangen door een kiwi. Een collega at een groot deel van het jaar dagelijks in de middagpauze 2 kiwi's uit eigen tuin, dus wie weet.

 

Kiwi is erg afhankelijk van het soort wat je hebt, die wat wij hebben is zelf bestuivend dus je hebt niet speciaal een andere mannelijke plant nodig.  

Nadeel is dat de soort die wij nu hebben erg laat rijp is (meestal in november) en dat ze pas als ze een jaar of 5 oud zijn voor de 1e keer gaan bloeien en vruchten geven, Maar het is wel een erg mooie plant die goed schaduw geeft en daar is hij hier hoofdzakelijk voor bedoelt.

 

Maar hoe doe jij het dan met de vogels ed.?

Als hier iets ook maar een beetje kleur krijgt wordt het al weer opgevreten en duiken de merels, kraaien, eksters en wat al niet meer er bovenop en door het aangepikte fruit worden de insecten aangetrokken die de rest opeten zodat je vaak alleen nog maar een steeltje met een pit aan de boom hebt hangen.

Komen we bij vrienden in Duitsland dan hangt daar gewoon de kersenboom geheel vol met dikke rode kersen zonder dat er ook maar een vogel bij in de buurt komt.

Wij vragen ons dan ook af waarom bij ons dan altijd alles wordt opgevreten en bij een ander niet.

Zitten hier dan zoveel meer vogels?

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...