Ga naar inhoud


LNB's afstellen op multifeed TRIAX 110 Zuid-Frankrijk


Simmy
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

@ceesv: wel dat rechtstreeks aansluiten van LNB nr 4 (deze voor 28,2°) is reeds gebeurd, en zonder succes. Bij het dan laten automatisch scannen geeft hij bij 4 poorten ... "niet gebruikt" !

 

De LNB kan het in principe al niet zijn, gezien reeds vervangen zonder resultaat. 

Dan blijft nog bekabeling, maar zelfs rechtstreeks geeft hij niks dus? Waarom geeft de bekabeling bij de rest geen probleem ?

 

Wat ik vergeten vermelden ben (zelf nu pas in gedachten gekomen) is dat de kabel die binnenkomt niet rechtstreeks naar de M7 van TVV gaat, maar via een T-stuk om nog een andere kamer te bevoorraden. Kan dit er iets mee te zien hebben, ik denk het niet, maar jullie zijn de pro's die het me kunnen vertellen...

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Een satellietkabel met een T-stuk aftakken is absoluut niet de bedoeling.

Zelfs wanneer er aan de aftak kabel niets is aangesloten kan dat al tot problemen leiden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooooh, tja ... wist ik niet. En was dit kompleet vergeten gezien het T-stuk "op zolder" zit.

 

@Sprietje: en uiteraard nu ik dit weet, ga ik toch maar even checken en dat er van tussenuit halen... 

 

Ik hou jullie op de hoogte !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Simmy, het is op dit forum toch al heel vaak aan de orde geweest dat je geen twee satellietontvangers op één coaxkabel kunt hangen.
De beste oplossing is lnb's nemen met meer aansluitingen en in dit geval dus ook een extra diseqc-switch.
Andere mogelijkheden zijn een switch die naar de ene of de andere ontvanger schakelt. Dit kan een priority-switch zijn of een switch die met een elektrisch commando van de ene of de andere ontvanger schakelt.
Doorlussen is ook een mogelijkheid maar heeft zo zijn beperkingen en in jou geval niet handig omdat je dan weer een coaxkabel vanaf je eerste ontvanger naar de tweede ontvanger moet laten lopen.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo again,

Heb het T-stuk verwijderd, een recht "koppeling" gaan halen en in de plaats gevezen om beide draaduiteinden te koppelen... en resultaat : NIKSKE !

 

Het maakt dus niet uit blijkbaar ik ontvang niks op 28,2°, de M7 TVV detecteert GEEN 28,2°, tot daar...!

 

Ik denk het zowat op te geven...  :confused:  :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je kunt zien op mijn eerste foto, die bijna horizontaal werd genomen (!) kun je LINKS de 28,2° zien. Op foto 2 zie je trouwens ook dat ik op de arm met viltstift de skew noteerde, van links naar rechts als je naar de schotel kijkt is de 28,2° de eerste in de rij = skew 19°.

 

Meer kan ik niet vertellen, niks meer dan dat het niet werkt... Nieuwe LNB gestoken, skew gecontroleerd, positie gecontroleerd, kabels gecontroleerd, T-stuk verwijderd en kabel met verbindingsstuk aan mekaar gezet. Alles blijft bij het oude: 100% op de 19, 100% op de 23, 84% op de hotbird 13, en NUL 0% op de 28,2°.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Simmy,  je kunt nog proberen om de rail bij 28,2 een stukje met kleine stapjes te laten zakken en dan volgens de kanalen lijst van Canal digitaal op kanaal nummers 349 - 351 -  416 kijken of je signaal en beeld kunt krijgen. Die kanalen zijn de Europa beam van Astra  2F - 2E -2G  

Het beste gaat dit door de coax kabel rechtstreeks aan te sluiten.

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Simmy

Ik heb de foto nog eens nader bekeken.
Ik zie dat de rail 20 graden schuin staat. Dat wijkt maar 1 graad af van wat ik opgegeven heb. Daar zal het probleem niet echt aan liggen.
Wat ik wel zie is dat de lnb van de 28,2 wel erg schuin staat. Ik meet op de foto 34° skew en terwijl ik 19° heb opgegeven. Dit is een afwijking van bijna 10°.
Ook zie ik dat de skew van de Hotbird-lnb op 28 graden staat afgesteld terwijl ik 13° heb opgegeven, een afwijking van 15°.

Controleer de skew van deze twee lnb's eens.
De skews die ik opgegeven heb moet je meten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.
Verder moet je ook eens even controleren of je winst kunt behalen door de lnb's dichter of verder van de schotel af te plaatsen.
Standaard moet je de kop van de lnb 5-6mm van de lnb-klem af zetten, zie bijlage.
 

post-60869-0-67642900-1498717251_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen detectie van 28oost? Even een heel ander idee:

Heb je ook al eens een andere ontvanger gebruikt op de 28oost LNB, bij wijze van test?

 

Misschien is het niet een schotelprobleem, maar ligt het dan aan de 28-oost-detectie van de M7-ontvanger.

Geen idee hoe die dat doet (misschien op een UK-beam transponder?), ik ken die apparaten niet, maar misschien zit daar een mogelijke oorzaak....

 

Misschien heb ik het helemaal mis, maar ik dacht ik post het toch even...

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...