Ga naar inhoud


Zijn er decoders, die alléén signaal op 23 graden accepteren?


Helena3

Aanbevolen berichten

Wat is het verschil tussen een duo-lnb en een monoblock, Sprietje en welke raad je me in mijn geval aan?

De nederlandse duo-lnb past niet op mijn antenne, dus kennelijk heb ik een ander formaat nodig. Sorry, ik heb verder geen gegevens over mijn schotel..

Van oudsher wordt een gecombineerde LNB voor twee satellieten monoblock genoemd, in eerste instantie waren die meestal voor ontvangst van Astra 1 (19.2) en Hotbird (13E). (Maar er zijn ook vele andere varianten van combinaties van satellieten).

Canal Digitaal heeft een variant voor Astra 1 (19.2) en Astra 3 (23.5) op de markt gebracht met de naam duo-LNB, dus eigenlijk is het puur een andere naam.

Daarnaast is er ook nog een triple-LNB die drie satellieten kan ontvangen, t.w. Astra 1 (19.2E), Astra 3 (23.5E) en Astra 2 (28.2E).

Echter alle types zijn specifiek gemaakt voor een bepaald gebied/land en voor een bepaalde maat schotel.

De duo- en triple-LNB's van Canal Digitaal zijn specifiek voor de Benelux gemaakt en voor 60 of 80 cm schotels.

Als je schotel een andere maat heeft of in een ander gebied staat zal deze de signalen niet goed ontvangen.

Maar Sprietje is een kei in het uitzoeken of een ander type duo-LNB/monoblock voor jouw gebied i.c.m. jouw maat schotel wél past!

Maar ja, daarvoor is de ontvangstlocatie en de maat van de schotel nodig.

Maak anders desnoods eens een foto van de schotel, staat er niks op?

Kan je de originele factuur nog vinden met de naam/merk/typenummer van de schotel?

Informeer desnoods bij de toenmalige leverancier/installateur.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


De nederlandse duo-lnb past niet op mijn antenne, dus kennelijk heb ik een ander formaat nodig. Sorry, ik heb verder geen gegevens over mijn schotel..

Is het probleem de lnb klem ? Heeft deze uitstekende bevestigings lippen , Kun je daar een foto van laten zien .

Naar een idee van A33 heb ik daarvoor een oplossing gemaakt , heb daar even geen foto van bij de hand .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Helena3

Een monoblock is verkrijgbaar voor 3°, 4° en 6° ontvangst tussen de satellieten.
Een duo-lnb is speciaal gemaakt voor de ontvangst van de Astra 19,2 en Astra 23,5, een afstand dus van 4,3° tussen de satellieten.
Het bijzondere aan een duo-lnb is dat de antennes in de duo-lnb schuin staan zodat bij de juiste schuinstand instelling van de duo-lnb, de antennes ook op de juiste skew staan. Dat is bij een monoblock niet het geval.
Een duo-lnb is verkrijgbaar voor een schotel van 60 en 80cm, een monoblock is alleen maar verkrijgbaar voor een schotel van 80cm.

Als je "maat X" in bericht 2 op geeft en de plaats waar de schotel staat, kan ik uitrekenen welke duo-lnb of monoblock je nodig hebt.
 

De lnb-klem in de bijlage wordt in Spanje vaak gebruikt. Hierbij kun je de CanalDigitaal duo-lnb alleen maar plaatsen met de kop van de Astra 19,2 in de klem maar die duo-lnb zal toch ongeschikt zijn omdat je in Spanje een grotere schotel nodig hebt.

post-60869-0-50745600-1490652229.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Helena3

 

Ga nou alsjeblieft niet het dak op klimmen, straks lazer je er vanaf en voel ik me schuldig.

 

Maak gewoon een foto van je schotel; als het even kan maak er dan 2, waarbij op de 2de foto ook wat dakpannen te zien zijn.

 

Misschien heb je in de schuur wat extra dakpannen, meet er 1 op in de breedte en lengte.

 

Groetjes,

D-box

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...